החופש הגדול כבר כאן, מה שאומר שהילדים הולכים להמשיך לבלות עוד הרבה זמן בבית. והם הולכים להיות רעבים ומשועממים. אז למה שלא תנסו לנצל את ימי החופש כדי להכניס אותם למטבח?
המטבח יכול להיות מקום מהנה לילדים כדי ללמוד, לחקור ולהתנסות בטעמים ובחומרים חדשים. "לא מעט הורים נמנעים מלהכניס את הילדים למטבח, או דוחים את הכניסה לגילים בוגרים יותר. בעיניי, כמה שיותר מוקדם יותר טוב", אומרת ענת חן-שטרית, מנהלת קולקציה במחלקת הפיתוח של מטבחי רגבה. "הילדים מאוד סקרנים היום לגבי בישול ואפיה. הם נהנים לראות איתנו את תוכניות הבישול, ורוצים גם הם להיכנס למטבח".
יש יתרונות רבים בהכנסת הילדים למטבח כבר בגיל מוקדם, טוענת חן-שטרית. "הם יכולים ללמוד על תזונה ועל ערכים בריאותיים, להתנסות בטעמים חדשים, וללמוד להיות עצמאיים ואחראים. כאם לשני בנים, אני יכולה להעיד שהכניסה למטבח, עוד כשהיו קטנטנים, עזרה מאוד בכל מה שקשור למוטוריקה עדינה וגסה, וגם נתנה להם תחושה רבה של אחריות ובגרות".
אז איך תהפכו את השהות של הילדים במטבח למהנה, בטוחה וכמה שפחות מלכלכת? ענת חן-שטרית בכמה טיפים מנצחים.

רוצים מטבח נטול סימני ידיים ולכלוך? הנאנו הוא הפתרון

בעשור האחרון עובר המטבח מהפכות גדולות יותר מכל חדר אחר בבית. המטבח לא מפסיק להמציא את עצמו מחדש בשנים האחרונות תודות לטכנולוגיות, גדג'טים וחומרים חדשים, שהופכים אותו לחלל המעוצב, החכם והמתקדם ביותר בבית.
8 צפייה בגלריה
(צילום: מאור מויאל. אדריכלות ועיצוב פנים: שמרית קלעי )
אחד החידושים, שנכנסו בשנים האחרונות לעולם המטבחים, הוא הנאנו. "הנאנו הוא פורמייקה בטכנולוגיה ייחודית, שמתקבלת על ידי מבנה הציפוי העליון, שמורכב מחלקיקי שרפים המכונים נאנומטרים. השימוש בחלקיקים הזעירים ודחיסותם הרבה ליחידת שטח, מקנים לחומר תכונות ייחודיות, שלא ניתן להשיג בחומרים אחרים. 'פניקס' נחשב היום לאחד מיצרני הנאנו האיכותיים והמתקדמים ביותר".
8 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן. עיצוב: אפרת רז ומיכל סיני)
טכנולוגיית הנאנו, מסבירה חן-שטרית, הופכת את לוח הפורמייקה לעמיד מפני טמפרטורות גבוהות, שריטות ובעיקר – הוא אינו סופג לכלוך. "חומרי הנאנו הם אנטי בקטריאליים והם גם הומוגניים, כך שלא נספגים ומצטברים עליהם שכבות של שומן ולכלוך. זו הסיבה שהם מושלמים למטבח שנמצאים בו ילדים".
8 צפייה בגלריה
(צילום: שירן כרמלי. עיצוב פנים: נעמה זהר)
8 צפייה בגלריה
(צילום: שי אפשטיין הדר. אדריכלות: עינב רימון )

משטח עבודה מותאם לילדים

המטבח הוא מקום פעיל ומלא באקשן: נוזלים נשפכים, כלים נופלים, סירים שורטים ומחבתות נגררות. כל אלו יכולים לגרום לפגיעות, מכות וחבלות, שלא כל משטח עבודה יכול לספוג, על אחת כמה וכמה כשיש ילדים בבית.
משטח עבודה ידידותי לילדים אמור להיות עמיד למכות, שריטות וחבלות ושיהיה גם קל לניקוי. "גרניט פורצלן למשל, הוא חומר שיכול להתאים מאוד למטבח עם ילדים", מציינת חן-שטרית. "הגרניט הוא לא רק פרקטי, הוא גם מגיע במגוון דגמים, צבעים ומרקמים בעלי מראה יוקרתי עם דקיקות אלגנטית – שזה הטרנד המוביל בשנים האחרונות. היתרונות הגדולים של הגרניט הם שהוא אינו סופג נוזלים וכתמים ושהוא עמיד לחום גבוה".

סטיילינג שגם הילדים אוהבים

כשאנחנו מחליפים מטבח או מתכננים אחד חדש, לרוב אנחנו חושבים על הצרכים ועל ההעדפות העיצוביות שלנו, המבוגרים. "אם הילדים הם חובבי מטבח, הייתי מציעה לערב ולשתף אותם גם בתהליך של החלפת המטבח. השיתוף יכול להיות מאוד מגבש, לגרום לילדים להרגיש חלק מתהליך הבנייה, ובכך לעודד אותם להמשיך ליהנות מהעולם הזה", מציינת חן-שטרית.
8 צפייה בגלריה
(צילום: קרינה רוונה Karin Ravenna Photography. עיצוב פנים: אפרת וינרב WE Architects )
8 צפייה בגלריה
(צילום: שי אפשטיין. עיצוב פנים: מאיה שיינברגר - )

שיתוף הילדים בבחירת הצבע למטבח הוא ללא ספק החלטה נועזת, אבל היא גם יכולה להוציא אותנו מהקופסא. המטבחים המינימליסטיים והנקיים בגווני הלבן, האפור והשחור יכולים להיות פחות מזמינים עבור הילדים. הם לרוב יעדיפו צבעים עליזים שמושכים את העין.
נגיעה של צבע נועז כמו צהוב, כחול ואפילו ורוד, יכולה בהחלט לעשות את ההבדל, ולגרום לילדים להיכנס למטבח. תתפלאו, אבל הבחירה של הילדים יכולה להתברר בתור החלטה עיצובית מוצלחת ביותר.
8 צפייה בגלריה
דגם דלתא
דגם דלתא
דגם דלתא
(צילום: שירן כרמל. עיצוב פנים: רונה טמקין )
8 צפייה בגלריה
(צילום: טל ניסים. עיצוב פנים: עינת ארליך)
ומי שהמטבח הצבעוני פחות מדבר אליו, אומרת חן-שטרית, יכול לתת נגיעה קטנה של צבעוניות באביזרים או בסטיילינג כמו מוצרי החשמל, הכיסאות, שולחן האוכל או בצביעת הקיר בצבע שמח וססגוני, שידבר אל הילדים ויזמין אותם להיכנס פנימה בחיוך.

סכינים וכיריים: לא בהכרח אויבים

המטבח הוא מקום המפגש המשפחתי האולטימטיבי, אבל הוא גם נתפס עבור הורים רבים בתור חלל שמכיל אלמנטים מסוכנים. אז אפשר לנעול את הארונות, ולהרחיק כלים חדים ושבירים מחוץ להישג ידם של הילדים, "אבל אז אנחנו כבר מדברים על מטבח מוגן מפני ילדים, ולא מטבח ידידותי לילדים".
בניגוד לגישה, שמזהירה הורים מפני הסכנות וקוראת להם להקפיד על הרחקת סכינים, כלים חדים, כיריים וכלי זכוכית, שטרית מאמינה בגישה אחרת. "הזמנים השתנו. אני לא חושבת שצריך להעלים מהילדים כלים מסוכנים, או לעשות התאמות מיוחדות. אני כמובן לא מדברת על פעוטות. היום יש כלים, חומרי גמר ומשטחים, שמעודדים את הילדים להיכנס למטבח בגיל צעיר. חשוב ללמד אותם בגיל מוקדם איך להיזהר, איך לעבוד נכון עם הכלים שלרשותם וכיצד לשמור על הבטיחות".

גם מכשירי החשמל יכולים להיות ידידותיים

גם אם הילדים שלכם לא חובבי תוכניות בישול, ולא מראים עניין במטבח מלבד אכילה, אתם יכולים לעודד אותם להיות שותפים לחלק מתהליך הכנת הארוחה. מכשירי חשמל רבים כמו תנור האפייה והמיקרוגל מצוידים היום בתוכניות מובנות ובטיחותיות, שלא מצריכות יותר מידי פעולות תפעול מסובכות. "הילדים פשוט לוחצים על כפתור אחד, שמפעיל את התנור ומגדיר את הטיימר ואת המעלות. כך הם יכולים להיות חלק מתהליך ההכנה".