מאת: ענתי גלעד

"נדרתי להגיע למדינת היהודים בארץ האבות בארץ ישראל, ובתוכה להקים את משפחתי, מתוך זיכרונות האש, מתוך להבות השנאה. נדרתי להנחיל לילדיי את ערך החיים, קדושת המולדת וחשיבות הנתינה".
אליעזר אולניק ז"ל עלה לישראל לבדו, לאחר שכל משפחתו נספתה בשואה. מילותיו הן בבחינת חזון שהפך למציאות, עת הקים בשנת 1978 את חברת אולניק להובלה, עבודות עפר וכבישים. עם השנים הפכה אולניק לאחת מחברות ההובלה והתשתיות הגדולות והמובילות בישראל. החברה, המתאפיינת בחוסן כלכלי ובתכנון מוקפד, מצוידת באנשי מקצוע, ידע, ציוד וטכנולוגיה לתכנון ולביצוע כלל שלבי העבודה ההנדסית, תוך הקפדה על סטנדרטים גבוהים ביותר בניהול פרויקטים, עמידה בלוחות זמנים ובמסגרות תקציב ושמירה על טיב ואיכות הבנייה.
החברה מחזיקה ברישיון קבלן רשום ומוכר לעבודות ממשלתיות בענפים השונים בתחומי פעילותה, ובין לקוחותיה: משרד הביטחון, נתיבי ישראל, נתיבי איילון, נת"ע, חברת החשמל, רכבת ישראל, עיריות ומועצות.
4 צפייה בגלריה
    תכנון וביצוע עבודות בכביש 38 עבור נתיבי ישראל
    תכנון וביצוע עבודות בכביש 38 עבור נתיבי ישראל
תכנון וביצוע עבודות בכביש 38 עבור נתיבי ישראל
(צילום: יח"צ)

"כל הצוות נכנס תחת האלונקה"

"ההישג שאנו הכי גאים לשתף אותו, הוא שמירה על צוואתו של אבינו, אליעזר אולניק ז"ל, ניצול שואה שהגיע ארצה לבדו, ומתוך זכרונות האש ולהבות השנאה, נדר להגיע למדינת היהודים בארץ האבות, להקים בה את משפחתו ולהנחיל לילדיו, נכדיו ועובדיו, את ערך החיים, קדושת המולדת וערך הנתינה", כך מספרים דוד ודורון אולניק, בעלי החברה ובניו של אליעזר אולניק ז"ל. "בהשקעה גדולה אנו משמרים את צוואתו, ובתקופה קשה ותחרותית מאוד, החברה ממשיכה לבנות ולפתח את הארץ לאורכה ולרוחבה, תוך מימוש החזון - אם זה בבניית מחלפים, גשרים וסלילת כבישים או בהובלות ופעילויות חברתיות רבות".
האחים אולניק אף מספקים דוגמה רלוונטית למחויבות זו מפרויקט שנטלו על עצמם בשנה החולפת, שנת הקורונה: "מדובר בפרויקט הקמת משל"ט הקורונה, בימי השיא שבו השתולל הנגיף בארץ. משא ומתן אל תוך הלילה הסתיים בכך שנדרשנו להקים את הפרויקט בלוחות זמנים בלתי אפשריים. ההחלטה הייתה נטו ציונות ולמעשה, כל הצוות הביצועי של החברה, מהקטן ועד הגדול, נכנס תחת האלונקה. הצלחת הפרויקט הזה הוא ללא ספק אחד ההישגים הבולטים של אולניק ועובדיה המסורים."
במקביל להישגים האמורים, דורון אולניק, המכהן כמנכ"ל החברה, מספר גם על שינויים פנימיים חשובים שהתבצעו בה בתקופה האחרונה: "בשנה האחרונה החברה עברה שינוי פנים ארגוני משמעותי, הכולל הקמת מערכות מחשוב ERP עם מודול מותאם לצרכיה. זאת לטובת בקרה, ניתוח תקציבי ושליטה בביצוע הפרויקטים, מתוך כוונה למקסם את הרווחיות ולבסס את מקומה של החברה בקבוצת העילית של החברות בתחום ההנדסה והתשתיות".
4 צפייה בגלריה
 מחלף אלנבי בחיפה, עבור חברת יפה נוף
 מחלף אלנבי בחיפה, עבור חברת יפה נוף
מחלף אלנבי בחיפה, עבור חברת יפה נוף
(צילום: יח"צ)

הכשרת עובדים היא צו השעה

דוד אולניק, האמון על תחום הפיתוח העסקי בחברה המשפחתית, מציין, כי לחברה צי משאיות וכלי צמ"ה מהגדולים בארץ, והיא מבצעת את עבודות ההובלה לטובת ביצוע הפרויקטים שלה בעצמה. "ענף התשתיות וההובלה, מבחינתנו הוא הקטר שמוביל את המשק ויש צורך ממשי להשקיע בענפים אלו, ולא פחות מכך בהכשרת עובדים מקצועיים. בשנים הקרובות מדינת ישראל הולכת להשקיע תקציבי עתק בתשתיות, ועל הממשלה החדשה שתקום להתייחס למחסור החמור הקיים באנשי מקצוע בענפי הבנייה והתעשייה. מדובר בכשל שוק, שבו הממשלה נדרשת להתערב. הכשרה מקצועית של עובדים תביא לתנופה ולצמיחה גדולה בענף בעל פוטנציאל עצום".
גם בחברה עצמה מקפידים לשמור על כשירות אנשי המקצוע והכשרות מקצועיות. אנשי הצוות נשלחים להשתלמויות ולקורסים, ומתקיים שיתוף מידע בין הוותיקים לצעירים. מעל הכול מקפידה החברה המשפחתית המיוחדת על שימור ההון האנושי באמצעות קיום פעילות חברתית מגוונת.
בשנים הקרובות מתכננת החברה להמשיך ולהשקיע את כל האמצעים לצורך צמיחתה בתחומי התשתיות השונות. למשל, בתחום התחבורה אולניק שותפה לפרויקטים העתידיים: "מהיר לעיר" ו"אופנידן" של נתיבי איילון; שיפור צמתים מסוכנים של נתיבי ישראל; הרכבת הקלה בגוש דן של נת"ע; הפרויקטים הרכבתיים של המסילה הרביעית ורק"ל נצרת של חוצה ישראל.
יכולות הביצוע יופנו גם לפרויקטים של מגורים ומסחר במגרשים שבבעלות החברה. אלה ייבנו בטכנולוגיות מתקדמות בניצוח צוות מקצועי של אדריכלים, יועצים, מהנדסים ומנהלי פרויקטים.

שימוש חוזר בפסולת

אחד הפרויקטים המרשימים של החברה הוא שיקום הטיילת הצפונית בגן הלאומי מגדל צדק בראש העין. הפרויקט, שעלותו מעל 50 מיליון שקל, כלל עבודות עפר, תשתיות, חציבה, פיתוח, חשמל, תאורה, תקשורת, מים וביוב, סלילה ואספלטים.
מדובר במבצע מורכב ומאתגר. השטח היה הרוס, מלא בפסולת, וכלל תשתיות של תאגיד המים, מקורות וחברת חשמל. לצורך הפינוי והניקוי גויסו אנשי הצוות המקצועיים ביותר, ובסיוע טכנולוגיות ירוקות מתקדמות, הביאו לשימוש חוזר של פסולת בהיקף עצום באמצעות נפות, מגרסות ועוד. בחברה מציינים את מנהלי הפרויקט – אליהו אברהם ודוד אקרשטיין, ואת מנהלי האתר – אורי קייזר ומודי אוריין, שהתמודדו עם הפרויקט המורכב.
קושי נוסף היה הימצאותם של עתיקות וקברים קדומים, לצד בעלי חיים שהשתקעו באתר. אלה חייבו עבודות תכנון והכנה קפדניות, והביצוע נערך באופן זהיר ומקצועי, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, כלי צמ"ה זעירים וכוח אדם מיומן.
כחלק מדרישות המפרט, בין היתר, השתמשה החברה באבן טבעית נסורה באורך ורוחב אחיד ומסותת לצורך עבודות הריצוף, המדרגות וחיפוי הפרגולות. בגמר ביצוע הקירות התומכים נעשה שימוש באבן טבעית נסורה בעיבוד "טלטיש" ובעיבוד "טובזה", כולל הרכבת צינורות ניקוז בקירות תמך.
במבצר בוצעו עבודות שימור ושחזור מפוקחות, שכללו הקמת טיילת היקפית ומעברים תת-קרקעיים לשכונות ראש העין. נסללו טיילת אופניים באורך 3.5 ק"מ ושבילי הליכה בין בריכות החורף, ששוקמו אף הן. עוד בוצעו עבודות גינון משמעותיות ונבנה חניון יום לפיקניקים.
פרויקטים בולטים נוספים ברזומה החברה ממחישים אף הם את הגיוון בתחומי פעילותה ביבשה ובים, בין היתר: הפרדות מפלסיות בכביש 38, בית שמש; הקמת מכשול תת-ימי, עזה; שיקום מדרונות, יפו; חידוש מסוף סבידור, תל אביב; נת"צ 461, מסובים; הרחבת כביש 85, צומת כרמיאל מזרח-צומת חנניה, עבודות גישור ודיפון בקטע C קאסם וקטע D במסגרת המסילה המזרחית, הקמת הפרדה מפלסית מספר 13 ו-20 הבונים וחדרה (בהתאמה), פיתוח שכונת מקבת ינוב כפר יונה ועוד.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

טיפים למנהלים צעירים

דורון ודוד אולניק מנצלים את ניסיונם ארוך השנים ומעניקים כמה עצות לדור הצעיר של המנהלים והמנהלות. להלן טיפים חשובים, שכדאי להכיר:
"קבלו החלטות שקולות" – חשיבה על העתיד מחייבת סבלנות ואורך רוח. אל תתנו לשיקולים של הטווח הקצר להכתיב עבורכם את קבלת ההחלטות.
"לא הדיבור עיקר, אלא המעשה" – תקשיבו יותר משאתם מדברים. ההקשבה לסביבה שלכם, לעובדים הצעירים, חושפת אתכם למידע חשוב ולזוויות חשיבה שונות.
"מיקוד במטרה" – גבשו רשימה מצומצמת של מטרות חשובות ועשו הכול כדי להשיגן. שמירה על המיקוד תביא אתכם/ן להישגים יוצאי דופן.
"אל תפחדו להיכשל" – מי שלא עושה, לא טועה. מנהל או מנהלת טובים מקבלים החלטות מדי יום וצריכים להיות מוכנים גם למצב שבו החלטה בדיעבד תהפוך לכישלון. לומדים מכישלונות לא פחות מאשר מהצלחות.
"לעולם השבע לא ירגיש מה שהרעב מרגיש" – רגישות חברתית וקהילתית היא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום של החברה. אבינו ז"ל קבע, כי אחת מאבני היסוד של החברה תהיה הנתינה והיכולת להביט בכל אדם בגובה העיניים. להבין את מצוקתו של החלש היא אחת מהתכונות החשובות ביותר לכל מנהל או מנהלת.
"עמדו במילה" - המילה שלכם מגדירה את מי שאתם. שמו ומילתו של האדם שווים הכול. נהגו בשקיפות וביושרה, היו אמיצים ואל תפחדו להיכשל.

שם החברה: אולניק, חברה להובלה, עבודות עפר וכבישים בע"מ

בעלים: דוד אולניק, דורון אולניק
שנת הקמה: 1978
תחומי פעילות והתמחות: הובלה, תשתיות אזרחיות, תשתיות ימיות, גישור, בנייה, איכות סביבה ואנרגיה ירוקה
4 צפייה בגלריה
שיקום הגן הלאומי מגדל צדק
שיקום הגן הלאומי מגדל צדק
שיקום הגן הלאומי מגדל צדק
(צילום: יח"צ)

הפרויקט שעומד לשיפוט בתחרות

שיקום הטיילת בגן לאומי
קטגוריה: פרויקט הנדסי בתחום התשתיות
שם הפרויקט: שיקום הטיילת הצפונית בגן לאומי מגדל צדק, פארק אפק, ראש העין
היקף: מעל 30 דונם
יזם: רשות הטבע והגנים והקרן לשיקום מחצבות
אדריכל: גיא שלף אדריכלים
מנהלי אתר: אורי קייזר ומודי אורון
מנהל פרויקט: אליהו אברהם, דוד אקרשטיין בע"מ
מנהלי עבודה: חן ושי עינת
מהנדס ביצוע: שמעון שחר