הבת והמפקד להגנת הקצין שתועד מכה: מפקד מרחב ציון במשטרת ירושלים, תת-ניצב עופר שומר, הדף הבוקר (יום א') את הטענות כלפי קצין המבצעים במרחב, סגן-ניצב ניסו גואטה, שתועד מכה מפגין במהלך ההפגנה הסוערת אמש סמוך למעון ראש הממשלה בנימין נתניהו. "יש לנו שני עצורים שתקפו את ניסו. אחד מהם הודה בכך שהוא תקף את ניסו בצורה בוטה", אמר תנ"צ שומר בריאיון לאולפן ynet. בפוסט בפייסבוק התייחסה למקרה גם בתו שקד וכתבה: "כמה קל להאשים ולרמוס את כבודו של אדם".
במהלך המחאה אמש נעצרו 30 מפגינים. רוב המפגינים שוחררו בתנאים מגבילים שונים ושניים מהם הובאו הבוקר להארכת מעצר בבית משפט השלום בבירה. התקרית האלימה, שאירעה ליד בית הכנסת ישורון, התרחשה בעיצומה של ההפגנה. סנ"צ גואטה עצמו טען כי במהלך התקרית הוא איבד מכשיר קשר ושחולצתו נקרעה. בתיעוד נוסף מהזירה נראה הקצין מתעמת גם מול מפגין אחר ומרתק אותו בכוח לרצפה.

בתו של סנ"צ גואטה, שקד, יצאה להגנתו בפוסט בפייסבוק: "אתחיל ואומר שאני לא רואה שום דבר רע בהפגנות. להפך, תצאו ותעמדו על שלכם, תילחמו על הזכויות שלכם ועל מה שמגיע לכם. אבל רגע לפני שאתם עושים מהומה, תזכרו שיש מאחורי הקלעים את אנשי הביטחון שכל תפקידם הוא לשמור עליכם, לשמור על הסדר, לדאוג למזער נזקים ולמנוע נפגעים".
"מאז שאני זוכרת את עצמי, אבא שלי התמודד בעבודה שלו עם מיליוני מקרים מסכני חיים שבהם שמר על איפוק וידע לנהוג באנושיות יוצאת דופן", כתבה הבת. "תדמיינו לכם בן אדם שעומד מולכם בטווח אפס, מקלל אתכם, קורא לכם נאצים ושונאי ישראל. אבא שלי עמד בדממה מוחלטת, הוא ידע שאותם אנשים כועסים על המערכת ואין מה לעשות, הוא הנציג שלה
"אבא שלי תמיד שמר על צלם אנוש בתוך כל הטירוף. לא מזמן פורסם שאחד המפגינים הפיל את הכיפה שלו והוא קרא לו לאסוף אותה חזרה וביקש ממנו להיזהר. אני שמחה שלפחות קמצוץ מהאישיות האמיתית של אבא שלי יכולתם לראות.

"אני קוראת את התגובות שכותבים על אבא שלי לאור הסרטון ואני פשוט המומה, מזועזעת ופגועה", הוסיפה הבת שקד. "כמה קל לקחת חלק קטן מאירוע גדול, להדביק עליו כותרת מפוצצת של שוטר אלים שתוקף מפגינים. אתם הייתם שם כדי לראות את המפגינים יורקים על השוטרים? הייתם שם כשהמפגין המצולם תקף את אבא שלי, ניסה להוריד לו את המסכה באלימות? הייתם שם כשהמפגין הזה נתן לאבא שלי בוקס לפרצוף? וכשקרעו ממנו באלימות את המדים שהוא כל כך גאה ללבוש? כמה קל להאשים, להכפיש, לרמוס את כבודו של אדם. אבל את כבודו של אבא שלי לא אתן לאף אחד לרמוס!".
"כל אדם שמכיר אותו יודע שניסו גואטה הוא בן אדם משכמו ומעלה, הלב שלו ענק מלתאר אותו במילים ועשוי זהב טהור. הוא אוהב אנשים, אוהב את המדינה שלו. כל מה שהוא רוצה זה להגן עליה, בגלל זה הוא בחר בתפקיד שלו, בגלל זה הוא עוזב אותנו לשעות ארוכות כדי לשמור על הסדר, בגלל זה הוא מוקפץ באמצע ארוחות חג, ימי הולדת וחופשות כדי להגן עליכם. ומה הוא מקבל בחזרה? את הקלילות שבשיימינג. את הפזיזות שבה מפרשים סרטונים בני כמה שניות מסיטואציה גדולה פי כמה".
"אני רואה את הסרטון הזה ומה שאני רוצה להגיד זה שאני גאה באבא שלי. אני גאה בו על שהגן על עצמו מפני אנשים אלימים כמו אלה. נותר לי רק לקוות שיום אחד לא תלכו שולל אחרי מה שאתם רואים, ותזכרו שלצלם את הרגעים שאחרי האירוע זה קל, לשים עליהם כותרת מפציצה זה ממש פשוט, אבל לשקם את כבודו של מלאך כזה לוקח חיים שלמים. אני גאה בך, גאה בכל צעד שעשית ושאי פעם תעשה".
5 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
התיעוד שבו נראה סנ"צ גואטה מרתק מפגין לרצפה
(צילום: שלו שלום)
בריאיון לאולפן ynet התייחס למקרה תנ"צ שומר, מפקדו של סנ"צ גואטה: "אני כמובן לא ארד לפרטים איך החשוד בתקיפה של ניסו עשה את זה. עשינו גם בירור ראשוני עם ניסו וניסו טוען אכן שהוא הותקף ולכן ביצע שם מעצרים. זה לא נראה טוב בתמונות, אבל מטבעה של הפגנה שהיא בלתי חוקית, שבאה במכוון לרמוס את החוק, נוצרים עימותים. העימותים לא תמיד מצטלמים טוב".
על העימות המוקדם עם מפגינים שביקשו לצעוד מגשר המיתרים לכיוון כיכר פריז, אמר תנ"צ שומר: "החלה תהלוכה בלתי חוקית בכניסה לירושלים, למרות שלא אישרנו אותה. יש צירי גישה ראשיים לבתי חולים, וחסימה של האזור הזה מהווה הפרה חמורה של הסדר הציבורי וזה גם מה שבעצם הם תכננו לעשות מלכתחילה. הם באו במטרה להפר את החוק ברגל גסה. כמובן שלא כולם, בין 600 לאלף.
"באזור רחביה הם בעצם השתוללו, בכלל איבדו שם רסן. ניסו לרוץ לכיוון מרכז העיר, והמשטרה נאלצה להשתמש בכוח סביר על מנת, קודם כל, להגן על המפגינים. מכורח הדברים ומאופי ההתנהלות והחיכוכים שיש, תהלוכה שהיא תהלוכה בלתי חוקית גורמת בדרך כלל גם לצד שמנגד להתערב ומתחילים עימותים. התפקיד של המשטרה הוא לנתח את הדברים האלה, להתפרש בצירים ולאפשר את חופש הביטוי".
לדברי המשטרה, במהלך העימותים נפצעו שלושה שוטרים. לדברי תנ"צ שומר, אחד מהם שבר צלע. "בזמן שבלש ביצע מעצר, אחד המפגינים הגיע אליו, נתן לו בעיטה לחזה ושבר לו את הצלע. השוטר הובהל לבית החולים באמצעות אמבולנס וטופל שם במשך זמן עד ששוחרר ואובחן עם צלע שבורה. דיברתי עם הרופאה המשטרתית הבוקר, היא אמרה לי 'עופר, הייתה תקיפה חמורה ומזל שזה לא הסתיים באסון' כי צלע שנשברת פנימה יכולה לגרום לדימום פנימי'".
- היית אומר שהמפגינים יותר אלימים בתקופה האחרונה? "המשטרה משליטה סדר, וחלק מזה זה שימוש בכוח סביר. תסתכל על עימותים בעולם, המשטרה בסכך הכול משתמשת בכוח סביר בהחלט. לא היה שימוש בפרשים, לא היה שימוש במכת"זית, למעט הפניה קצת של הפרשים. היה שימוש בכוח סביר, אנחנו מצליחים לנטרל את הדברים. יש הידברות, אנחנו מאוד מאמינים באיזשהו ניסיון לבוא עם המפגינים בדברים, להסביר להם.
"לא תמיד אנשים מבינים, אנשים באים עם האג'נדות שלהם, עם כל מיני פרשנויות שלהם. לא תמיד מבינים את עבודת המשטרה, לא תמיד מבינים את הסכנות. הגיע אליי חבר כנסת ביום חמישי שעבר ושאל אותי למה אני לא מאפשר למפגינים להישאר במאהל המחאה. אמרתי לו שאני לא אאפשר למפגינים משני הצדדים להיות באותו המתחם. דקה אחרי זה התחילו לקלל אותו וניסו לתקוף אותו. נאלצתי בריצת ספרינט להגיע ולחצוץ בין הנצים.
"שוטרים חוטפים קללות, שוטרים חוטפים איומים, הם קוראים לנו פושעים. חלקם, לא כולם. זה לא שעשרת אלפים איש באים ומקללים אותנו, אבל כן, יש 800 שמסיתים כל הזמן נגדנו, שמאיימים עלינו, שמקללים אותנול, שמתייחסים אלינו באדנות. מזכירים כל הזמן דברים שהם לא רלוונטיים. הם מאיימים שידיחו אותנו מהעבודה שלנו ועל הילדים שלנו".
5 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
"אנשים צריכים להבין שהמשטרה לא צד"
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
מפקד מרחב ציון ציין כי המשטרה תעשה הערכת מצב לקראת ההפגנות הבאות סמוך למעונו של ראש הממשלה ותפעל בהידברות מול מארגני המחאה. "אנשים צריכים להבין שהמשטרה היא לא צד. לא צריך להתעסק עם הנושא של המשטרה. המשטרה היא אוכפת חוק, היא שומרת על הסדר, אנחנו מבחינתנו ניטרלים ותמיד נשמור על הדמוקרטיה.
"יחד עם זאת, אנחנו אנשים מאוד נחושים ולא נאפשר הפרת חוק, לא רמיסת חוק ואיומים על שוטרים. כל הקריאות האלה הן מיותרות, אלה עבירות על החוק. חבל שזה קורה. המשטרה בסופו של דבר היא זו שמחזיקה את 'השבר הסורי-אפריקני' החברתי שלנו. אנחנו עושים את זה בשכל, בחכמה, שאנשים לא ינסו את החוק ואת הנחישות שלנו".
5 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
מנגד מעידים העצורים שהובאו לבית המשפט כי השוטרים פעלו באלימות מופרזת. נילי לרנר שנעצרה אתמול סיפרה: "היינו בתהלוכה בדרך לכיכר פריז. השוטרים עשו חסימה והאחראי שם (ניסו גואטה) התחיל לתקוף מישהו, ומיד הגיעו סוסים מאחור. הייתי בצד לבד, ואז הגיע שוטר ודחף אותי בכוח. אחת השוטרות ודחפה אותי בחזה. כנראה שהגבתי על זה והן תפסו אותי מיד ולקחו אותי".
עצור נוסף אורי גבעתי, אמר: "עמדתי ועצרו מישהו לידי. הוצאתי טלפון לצלם ועצרו אותי. פשוט עצרו אותי בגלל שרציתי לצלם את מה שקורה בהפגנה".
אחד מבין ה-30 שנעצרו אמש הוא משה מירון, פעיל ימין מוכר, שעמד עם שלט "שמאלים בוגדים". בבית המשפט פרץ עימות בינו לבן ישי הדס, ממובילי מחאת "קריים מיניסטר". מירון השתלח בו: "נמשיך לקרוא לכם בוגדים. אתם בוגדים
פורסם לראשונה: 10:17, 23.08.20