משבר האקלים הופך למוחשי יותר ויותר: ב"עמק המוות" בקליפורניה - האזור הנמוך, היבש והחם ביותר בארה"ב - נמדדו בתחילת השבוע 54.4 מעלות צלזיוס. אם הנתון הזה יאושר, רבים יחשיבו זאת לטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה אי פעם על כדור הארץ.

פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, התייחס בריאיון לאולפן ynet לשבירת שיאי החום ולקיום חיים בטמפרטורות כה גבוהה. "ב-54 מעלות, אם האוויר מספיק יבש, אפשר להתקיים מחוץ למזגן, כמובן אם יש מספיק מים. זה שיא חדש של ארצות הברית. הם עברו בחצי מעלה את השיא שהיה אצלנו בטירת צבי ב-1942".
לדבריו, תופעות כאלו כמו שראינו השבוע בקליפורניה יהפכו לתדירות יותר. פרופ' רוזנפלד: "ככל שהטמפרטורה העולמית מתחממת, אז גם שיאי הטמפרטורה הגבוהה הולכים ונשברים. אנחנו רואים ששיאי חום נשברים בתדירות גבוהה יותר משיאי קור, מה שמראה שהעולם מתחמם. כמות דו תחמוצת הפחמן שאנחנו פולטים מצטברת באטמוספירה, זה הולך ומצטבר והעולם הולך ומתחמם. אנחנו צריכים להפחית את כל הפליטות ולעבור לאנרגיה ירוקה לחלוטין".

4 צפייה בגלריה
ארה"ב קליפורניה שריפה שריפות טורנדו אש
ארה"ב קליפורניה שריפה שריפות טורנדו אש
טורנדו אש שהוביל לאזהרה רשמית. קליפורניה בסוף השבוע
(צילום: AP)
על טמפרטורות כה גבוהות בישראל, אמר פרופ' רוזנפלד כי הדבר אפשרי - ואפילו עלול להתרחש בקרוב מאוד. "בעמק בית שאן כבר הייתה טמפרטורה כזאת ב-1942, בגלגל הייתה טמפרטורה של 50 מעלות. באילת הטמפרטורה התקרבה לכך במאי השנה ואז הייתה תופעה של סופות רעמים יבשות", הוא אמר. "אין להוציא מכלל אפשרות שהשנה או בשנה הבאה נראה טמפרטורות כאלה בישראל".
פרופ' רוזנפלד נשאל האם מדובר בנזק בלתי הפיך לכדור הארץ. לדבריו, "זה עניין של עשרות רבות של שנים. אין פתרון קסם. אנחנו צריכים לתכנן תכנון ארוך טווח, להתאים את עצמנו לחיים בעולם יותר חם ומצד שני לעבור לאנרגיות יותר נקיות על מנת שבטווח הארוך העולם יחזור לנורמליות".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב קליפורניה שריפה שריפות טורנדו אש
ארה"ב קליפורניה שריפה שריפות טורנדו אש
שריפה השבוע בקליפורניה
(צילום: AP)
גל חום כבד בקליפורניה
גל החום במערב ארה"ב גורם בימים אלה לתופעות מזג אוויר קיצוניות באזור, בין השאר בקליפורניה. במדינה זו גרמו בימים האחרונים שריפות להפסקות חשמל באלפי בתים, ולפחות במקרה אחד תועד בה "טורנדו אש" - אש המסתחררת ברוח כסופת טורנדו. שירות החיזוי הלאומי פרסם בסוף השבוע למשך כמה שעות אזהרה מפני "התנהגות מסוכנת באופן קיצוני של האש".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב קליפורניה שריפה שריפות
ארה"ב קליפורניה שריפה שריפות
נלחמים בשריפות
(צילום: AP)


4 צפייה בגלריה
ארה"ב הפארק הלאומי עמק המוות קליפורניה
ארה"ב הפארק הלאומי עמק המוות קליפורניה
הפארק הלאומי "עמק המוות" בקליפורניה
(צילום: AFP)
ביום ראשון בבוקר (שעון מקומי) פקדה את מפרץ סן פרנסיסקו סופת ברקים, אירוע מזג אוויר נדיר במונחים של אוגוסט, וגם היא נבעה מהשריפות באזור. החשש הוא שמכות ברקים כאלה יציתו שריפות חדשות.
הטמפרטורות בחוף המערבי של ארה"ב צפויות להמשיך ולטפס השבוע, ולשיא הן יגיעו בעוד יום או יומיים. במדינות באזור חוששים גם שיציאתם של רבים מהתושבים לרחוץ בחופי הים תגביר את התפשטות נגיף הקורונה.