סגן ראש המוסד דוד (דדי) ברנע הוא ראש המוסד הבא. כך הודיע הערב (יום ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל אור ירוק מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט למנותו לראש מוסד קבוע. ברנע יחליף את יוסי כהן שמסיים את תפקידו ב-1 ביוני. לפי הודעת מנדלבליט, "אין עוד מניעה משפטית מלמנות את ד' לתפקיד ראש המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים באופן קבוע".
ברנע (56), נשוי ואב לארבעה, שירת בצה"ל כלוחם בסיירת מטכ"ל. לברנע תואר שני במנהל עסקים במגמת מימון מאוניברסיטה בניו יורק ושימש מנהל עסקי בכיר בבנק להשקעות בארץ. הוא התגייס למוסד ב-1996 לקורס קציני איסוף ושובץ באגף מבצעי. לאחר מכן, היה מפקד יחידות מבצעיות בארץ ובחו"ל. בין השנים 2019-2013 פיקד על אגף צומת במוסד, שם הוענקו לאגף בראשותו ארבעה פרסי ביטחון ישראל. מ-2019 ועד היום מכהן ברנע כסגן ראש המוסד.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
"אין מניעה משפטית". כהן, נתניהו וברנע בטקס
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"המעז מנצח", אמר נתניהו בטקס הענקת פרס ראש הממשלה למבצעי מוסד, שבו הכריז על המינוי. "מישהו צריך להעז לאשר את הדברים שהמעז מביא בפניו, ונעשה יותר ויותר קשה. כל מבצע הוא יותר נועז, דמיוני ומטורף מקודמו. ג'יימס בונד פראייר לעומתכם. אנחנו הולכים לפתוח את בתי הקולנוע בעוד כמה ימים, אין שם סרט פעולה אחד שמשתווה למה שהמוסד עושה".
נתניהו הוסיף כי "אני מאוד מעריך את ידידתנו ארה"ב, שעומדת לצדנו הרבה שנים. זהו חלק מנדבך הביטחון הלאומי שלנו. אבל יכול להיות מצב שבו היעד העליון שלנו - להבטיח שהאייתולות לא יפסיקו את הקיום בן אלפי השנים של העם היהודי – יחייב אותנו להחליט החלטות אמיצות ועצמאיות. בכל מצב – עם הסכם, בלי הסכם - אנחנו נעשה הכול כדי למנוע מאיראן מלהתחמש בנשק גרעיני וזאת כי מדובר בקיום שלנו. זו המשימה הראשונה שלכם".
3 צפייה בגלריה
דוד (דדי) ברנע ראש המוסד הבא
דוד (דדי) ברנע ראש המוסד הבא
ייכנס לתפקיד בשבוע הבא. ברנע
ראש המוסד היוצא בירך בטקס את מחליפו. "שגרת יומו של המוסד היא המלחמה, המלחמה החשאית. אנחנו מבצעים כל הזמן, בכל מקום, פעולות מבצעיות רבות מספור, המתלכדות לאגרופים רבי עוצמה. מבצעים אלה מביאים מודיעין חיוני למדינת ישראל, מסכלים נשק בלתי קונבנציונאלי, מסכלים טרור וריגול ופורצים דרכים חדשות לשלום ולשיתוף פעולה אזורי", אמר כהן.
גם שר הביטחון בני גנץ בירך הערב על המינוי. "‏בהצלחה לדדי, ראש המוסד הבא, שמקבל לידיו את אחד מארגוני הביון הטובים ביותר בעולם", אמר גנץ. "זו ההזדמנות להודות גם ליוסי כהן, שבנה למוסד יכולות חדשות, והוביל מבצעים נועזים ומשמעותיים. מערכת הביטחון תמשיך לעבוד באופן הדוק עם המוסד ותסייע בכל משימה שתידרש במערכה החשובה לביצור ביטחון ישראל
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
"כל מבצע יותר נועז, דמיוני ומטורף מקודמו". נתניהו וכהן בטקס
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
היועמ"ש נדרש לנושא לראשונה בסוף 2020, לאחר שראש הממשלה הודיע על כוונתו למנות את ד', ולאחר שהוועדה המייעצת למינויי בכירים בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג אישרה את המינוי המבוקש. באותה עת, קבע היועמ"ש כי לנוכח הכללים על פעילות הממשלה בתקופת הבחירות, לא ניתן היה למנות את ד' במינוי קבע. החלטה זו התקבלה בין היתר משום שמועד סיום תפקידו של ראש המוסד המכהן היה כחצי שנה ממועד הפנייה ויותר מחודשיים לאחר המועד שנקבע לבחירות.
"לפני כמה ימים, ובהמשך לשיח נוסף שהתקיים בחודש האחרון, משהתברר כי ככל הנראה לא תוקם ממשלה חדשה עד למועד סיום כהונתו של ראש המוסד המכהן, החלה בחינה מחודשת של הנושא. במסגרת בחינת העניין, נבחנה ראשית האפשרות להאריך את כהונת ראש המוסד המכהן בתקופת קצרה. לאחר שהובהר כי מדובר במועד סופי, נבחנה האפשרות למנות ממלא מקום זמני לתפקיד ראש המוסד, עד להקמת ממשלה חדשה שהעומד בראשה יוכל לבצע את המינוי, וזאת, בהתאם לפסיקת בג"ץ ולאמור בהנחיית היועמ"ש העוסקת במינויים בתקופת בחירות. בהמשך לכך, הוצגו בפני היועץ הטעמים שבעטיים קיימת חשיבות למינוי ראש מוסד קבוע ללא כל דיחוי", נכתב בהודעת מנדלבליט.
"לאחר שקילת נימוקים אלו, הגיע היועמ"ש לכדי מסקנה כי לא קיימת מניעה משפטית למנות את ד' לתפקיד ראש המוסד, אף אם עדיף היה, מבחינה משפטית, למנותו לתקופה קצרה לתפקיד ממלא מקום ראש המוסד. זאת, על אף קושי משפטי משמעותי, הנובע מכך שבממשלת מעבר, כמו זו שקיימת בנקודת הזמן הנוכחית, יש לנקוט בריסון ובאיפוק בהפעלת סמכויות שלטוניות, לרבות בהקשר של מינוי בכירים", נכתב עוד. "עמדת היועמ"ש מבוססת על ייחודיותו של הארגון והרגישות המוגברת של הסוגיות הביטחוניות והמדיניות שבטיפולו, וכן העובדה שמדובר במועמד מתוך המערכת, אשר ועדת גולדברג אישרה זה מכבר את מינויו לתפקיד מבחינת ההיבטים עליהם היא אמונה, לצד נסיבות נוספות ונימוקים שהובאו בפני היועץ".
פורסם לראשונה: 17:20, 24.05.21