ביממה החולפת אובחנו בישראל עוד 5,238 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות המעודכנים שפורסמו הבוקר (שישי). מספר החולים המונשמים הגיע לשיא של 153, לאחר שעלה ב-10 מאז חצות.
מפרוץ המגפה אובחנו בארץ 176,933 חולים, ו-1,169 חולים נפטרו. 577 חולים מאושפזים במצב קשה. בימים שני עד חמישי אובחנו בישראל 20,117 נדבקים חדשים.
5 צפייה בגלריה
מעבדה לבדיקות קורונה קופת חולים לאומית באור יהודה
מעבדה לבדיקות קורונה קופת חולים לאומית באור יהודה
שוב אלפי נדבקים ביממה
(צילום: EPA)
לפי מסמך שפרסם הבוקר מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, בשבועיים האחרונים ניכרת עלייה דרמטית בתחלואה ארצית (אשר הגיעה לשיא בימים האחרונים). העלייה חלה בן בקרב המגזר הכללי והן בקרב החברה הערבית והחברה החרדית.
עוד צוין כי העלייה הניכרת במספר החולים הקשים בשבועיים האחרונים (כ-20%) מהווה מדד נוסף להתפשטות התחלואה ומייצרת מעמסה גדולה על מערכת הבריאות.
סמוך לחצות פרסם משרד הבריאות את רשימת עשרות הרשויות האדומות, בהן אשדוד, באר שבע, אשקלון, רחובות, חולון, חדרה, נתניה, ראשון לציון, בני ברק ופתח תקווה.
בירושלים הוגדרו כאדומות השכונות רוממה, גבעת שאול, הר נוף, ענתא, שועאפט, צור באהר, אום טובא, בית צפאפא, א-טור, עיסוויה, רחביה עד מאה שערים, גוננים, גבעת מרדכי, רסקו, גבעת הוורדים, נוה יעקב, פסגת זאב, ואדי ג'וז, שייח ג'ראח, באב א-זהרה, העיר העתיקה,כפר עקב, בית חנינא, טלביה, בקעה, תלפיות, ארנונה, ארמון הנציב, קטמון הישנה והמושבה הגרמנית.
5 צפייה בגלריה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
שיא במספר המונשמים
(צילום: AP)

כמו כן, גם הרשויות הבאות נכנסו לרשימה האדומה: אבו סנאן, אום אל-פחם, אופקים, אור עקיבא, אזור, אכסאל, אלעד, אריאל, באקה אל-גרביה, בית דגן, בית שאן, בית שמש, ביתר עילית, בסמ"ה, בענה, ג'דיידה-מכר, ג'וליס, גבעת זאב, גדרה, דבוריה, דיר אל-אסד, טייבה (בעמק), נאעורה במועצה האזורית גלבוע, צנדלה במועצה האזורית גלבוע, זכרון יעקב, ברקת, חצור הגלילית, טורעאן, טייבה, טירה, טמרה, יבנה, ירוחם, כאבול, כסרא-סמיע, כפר יאסיף, כפר מנדא, כפר קאסם, כפר קרע, לוד, מג'ד אל-כרום, מג'דל שמס, מגדל העמק, מודיעין עילית, מזרעה, שדות מיכה שבמטה יהודה, אום אל קוטוף שבמועצה האזורית מנשה, מייסר במועצה האזורית מנשה, מעלה אדומים, משהד, יד בנימין במועצת נחל שורק, נס ציונה, נצרת, נתיבות, סכנין, עילבון, עילוט, עין מאהל, עראבה, ערערה בוואדי ערה, פוריידיס, פתח תקווה, צפת, קלנסווה, קריית גת, קריית יערים, קריית מלאכי, קריית עקרון, קריית שמונה, ריינה, רכסים, שבלי - אום אל גנם, כפר חב"ד, מעגלים, שדרות, איבים, שפרעם ותל שבע.
5 צפייה בגלריה
מפת חסימות
מפת חסימות
מפת החסימות בסגר
(צילום: דוברות המשטרה)
החל מהשעה 14:00 יוטל סגר כללי בכל רחבי המדינה שצפוי להימשך עד שניים באוקטובר לפחות. בהתאם להגבלות, ניתן יהיה להתרחק מהבית למרחק של עד קילומטר - אלא אם כן מדובר בצורך חיוני. בנוסף, התקהלות הוגבלה לעד עשרה אנשים במבנה ציבורי ועד 20 בשטח פתוח. כמו כן אסור לשהות בבית של אדם אחר, נהג יכול להסיע רק שני נוסעים אם אינם מאותו בית, ומספר הנוסעים באוטובוסים הוגבל ל-32.
משטרת התנועה תיפרס היום בכוחות מתוגברים בכבישי הארץ כדי לאכוף את הסגר. המשטרה פרסמה את מפת המחסומים שיוצבו בכבישים, אך נמסר כי ייתכנו שינויים במיקומם לפי הצורך.
בכבישים הראשיים המובילים לערים יוצבו 38 מחסומים במסגרת המבצע שזכה לשם "אחריות מנצחת". במשטרה ציינו כי החסימות נועדו ליצור "רצף חסימות בין השטח העירוני לבין-עירוני, במטרה לסייע בביצוע המשימה הלאומית ואכיפת קיום התקנות".
5 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבית שמש בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבית שמש בעקבות הסגר הלילי
נערכים לסגר
(צילום: AP)
ראש הממשלה הזהיר אמש כי הממשלה תשקול להחמיר את ההנחיות לאזרחי המדינה אחרי ראש השנה כדי להתמודד עם התפשטות הנגיף. "ייתכן שלא תהיה לנו ברירה אלא לעשות זאת", אמר נתניהו בהצהרה שנשא מהבידוד במעונו בירושלים עקב השתתפותו השבוע בטקס חתימת הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין בוושינגטון.
נתניהו הוסיף: "בגל הראשון היינו מהמדינות הראשונות שסגרו את הגבולות והטילו סגר, ולכן היינו מהראשונות שיצאו מהסגר ופתחו את הכלכלה. בזכות ההחלטות שקיבלנו התחלואה והתמותה היו מהנמוכות בעולם והכלכלה נפגעה הרבה פחות מהכלכלות המפותחות בעולם.
"הגל השני של הקורונה מכה במדינות רבות בעולם, כמעט בכל מדינות אירופה פתחו את הכלכלה והתחלואה עלתה. ולכן, המדינות האלה מטילות מגבלות מקומיות וסגרים מקומיים. זה מה שמדינות עושות ואני מניח שרובן יצטרכו בלית ברירה לעשות סגר כללי".

בהתייחס להחלטה על הסגר הכללי ציין נתניהו: "אמרתי לכם שברגע שפותחים הכלכלה זה כמו אקורדיון. קבענו שאחד הקריטריונים לסגירה יהיה תלוי בדגל אדום שתניף מערכת הבריאות. היא הניפה את הדגל ולכן אנו מטילים את הסגר שחל בשתיים אחר הצהריים. אמנם מדובר בסגר אבל יש סגר ויש סגר. עשינו את רוב המאמצים כדי לאזן בין הצרכים הבריאותיים לכלכליים.
"ביומיים האחרונים אנו עדים לעלייה מדאיגה נוספת בתחלואה או בהמשך הגידול של מספר החולים קשה. ולכן קיימתי שיחה ארוכה עם אדלשטיין, גמזו והמומחים המקצועיים. שאלתי אותם שאלה אחת: האם המצב הזה מחייב אותנו להדק עוד יותר את המגבלות. ואגב זאת לא הייתה שיחה מורטת עצבים, אלא עניינית, אני מעריך לאור השיחה שבמצב התחלואה הזה וכפי שהמליצו רבים מהמומחים ייתכן שלא תהיה לנו ברירה אלא להחמיר את ההנחיות".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו רוני גמזו
בנימין נתניהו רוני גמזו
חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה לפרויקטור גמזו
(צילום: יואב דודקביץ', דנה קופל)
לפני ההצהרה, כינס נתניהו התייעצות בנוגע להחמרת הסגר. שר הבריאות יולי אדלשטיין התריע בפני ראש הממשלה שמצב התחלואה "קשה מאוד". מיד אחרי שנתניהו שב מוושינגטון, אמר לו אדלשטיין: "הגענו כבר ל-5,500 חולים חדשים ביום ולשיעור חיוביים של 12%. רק היום נוספו 90 חולים קשים חדשים. זה קשה הרבה יותר מהסבב הראשון".
שר הבריאות זעם על תקנות הסגר, וכינה אותו "גבינה שווייצרית מלאה בחורים". "חייבים להחמיר את הסגר", הוא אמר לראש הממשלה – ועל כן כינס נתניהו את ההתייעצות. כל מומחי משרד הבריאות, למעט פרופ' איתמר גרוטו, הסכימו שהסגר לא ייתן את המענה הדרוש. גם מנכ"ל המשרד לשעבר, גבי ברבש, הצטרף לעמדתם ואמר שרק סגר בסגנון של זה שהוטל בחודשים מרץ-אפריל יעשה את העבודה. בעמדה הזו החזיק גם ראש המל"ל מאיר בן שבת.
ראש הממשלה נתניהו הסכים עם השר אדלשטיין על הצורך בהחמרת הסגר, אולם פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו התנגד לכך. בין גמזו לנתניהו נרשמו חילופי דברים קשים, ואלו הודלפו במלואם, ייתכן שכדי להראות לגמזו את הדלת. שרים בממשלה תקפו את גמזו בחריפות ואמרו כי הוא "מנסה ללכת עם ולהרגיש בלי. הוא מבין שצריך לעשות דברים חריפים, אבל כשיש עליו לחצים – הולך לאחור".

מקורבי גמזו: "הוא מתנגד להחרפת הסגר"

שרים העריכו כי הולכת ומתגבשת ההבנה בממשלה שגמזו לא מאפשר סגר מלא ועושה הכול כדי למוסס אותו. מקורבי גמזו אמרו אמש שהוא מתנגד להחרפת הסגר. במקביל, הוא בחר שלא להשתתף בהצהרה של ראש הממשלה, שר האוצר ושר הבריאות, אף שעוזריו אמרו לפני כן שהוא כן מתכוון להשתתף בה.
הסברה בממשלה הייתה שגמזו לא רוצה להיות חתום על הסגר ולכן העדיף שלא להשתתף בהצהרה בגלל חילוקי הדעות שלו עם נתניהו ואדלשטיין. הפרויקטור הכחיש בתוקף וטען שזה עניין טכני בלבד ולא יכול היה לעלות להצהרה מהבידוד שבו הוא נמצא בביתו. "פרופ' גמזו מבקש להודיע כי הוא לא ביטל את השתתפותו במסיבת העיתונאים בשל חילוקי דעות עם ראש הממשלה, אלא בשל היותו בבידוד בתנאים לא מתאימים מבחינה טכנית", נמסר בתגובה רשמית מטעמו.