בישראל הציבו יעד שאפתני - ויש שיאמרו שדווקא מדובר ביעד שמרני - ש-30% מייצור החשמל עד שנת 2030 יהיה מאנרגיות מתחדשות. אלא שבישראל 2020 מי שרוצה להתקין מערכת סולארית על גג ביתו על מנת לייצר חשמל ירוק, מגלה כי המדינה מערימה קשיים בדרך. אחד החסמים הגדולים הוא חברת החשמל, שלא מחברת לרשת או מעכבת במידה ניכרת את החיבור של האזרחים הפרטיים. ברשות החשמל מודעים לסירובים הרבים של חברת החשמל לחבר את האזרחים שבחרו להשקיע במיזם סולארי ביתי לרשת, אבל עדיין לא עושים מספיק.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אחד המקרים המייצגים הוא זה של ניסים אלון (60), תושב מושב ברוש, הנמצא בין נתיבות לאופקים, שגילה שאין בכוונת חברת החשמל לחבר אותו לרשת. אלון סיפר כי "מהחקלאות אין רווח. נהיה קשה. אי אפשר כבר לגדל כלום. אז אמרתי שאשים כמה פאנלים סולאריים כדי לקבל כמה גרושים לחודש לפנסיה. רציתי לנוח. שילמתי 300 אלף שקל, שילמתי על החיבורים. באו והתקינו הכול. אך אנשי חברת חשמל אמרו ש'אין רשת'".
יש להדגיש כי מדובר במקרה אחד המייצג אזרחים רבים שנתקלו בבעיה מול החברה. ברשות החשמל, שאמורה לפקח על חח"י, אמרו כי הם מודעים לבעיה שיש בקשות רבות שעליהן מתקבלות תשובות שליליות והם עוקבים אחר המצב. "אנחנו מבינים שאכן יש הרבה תשובות שליליות לבקשות חיבור כתוצאה מהעומס הקיים ברשת החלוקה", נמסר. "אנחנו פועלים בימים אלה  יחד עם החברה, לגיבוש תוכנית פיתוח לרשת החלוקה שתאפשר קליטה נרחבת של מתקנים במתח נמוך וגבוה".
בחברת חשמל מסרו בתגובה כי הם מעבירים את תשובתם לחיבור לאחר בדיקה מעמיקה, "ובמקרים שבהם נמצא כי רשת ההולכה או החלוקה נמצאות מעבר ליכולתן המקסימלית, היא מוציאה תשובה שאי אפשר לשלב את המתקנים המבוקשים. חברת החשמל פועלת לפיתוחה של הרשת בכדי לאפשר שילוב מקסימלי של מתקני ייצור באנרגיה ירוקה, בהתאם לתוכנית הפיתוח והלו"ז של רשות החשמל ולחזון השר. אנו מצרים על העובדה שהלקוחות השקיעו כספים, אך באמות המידה נרשם שכל עוד לא ניתנה תשובת מחלק (חברת החשמל) חיובית, כל הוצאה שהוציא מבקש החיבור לצורך התקנת המיתקן תהא על אחריותו בלבד. אנו מחויבים לפעול באופן שוויוני כלפי כל הלקוחות. לפי אמות המידה, ככל שיכולת שילוב המתקן ברשת החשמל עולה על מניין הימים באסדרה המבוקשת, אין באפשרות המחלק לאשר את הבקשה, וזה המקרה המדובר".

2 צפייה בגלריה
דני דנן, מנכ"ל גרינטופס נטו
דני דנן, מנכ"ל גרינטופס נטו
דני דנן, מנכ"ל גרינטופס נטו
אלא שתשובת חברת החשמל אינה מספקת. "תמוה מאוד כי חברת החשמל מסרבת לחבר מערכות סולאריות לרשת החשמל בשל טענה לעומס רשת ואי קיבולת שנאים", אמר דני דנן, מנכ"ל גרינטופס נטו, העוסקת בהקמת וייזום מערכות סולאריות מסחריות, "וזאת בעוד חברות חשמל ברחבי העולם מחברות לקוחות לרשת החשמל עד להגעת עומס שנאים ברשת החשמל לקיבולת של 85 אחוז לפחות. נמסר לנו כי חברת החשמל מסרבת לחבר מיזמים סולארים בטענה כי רשת החשמל והשנאים הגיעה לקיבולת מקסימלית של 60 אחוזים. הרי לא יעלה על הדעת כי צרכן גדול יכול רק לצרוך מחברת חשמל ולא לייצר לרשת ולקבל כסף בתמורה. מדובר בתירוץ בכדי לא לחבר בעלי גגות וצרכנים לרשת החשמל. דבר שאינו מתיישר עם האמירות של משרד האנרגיה ורשות החשמל לקדם אנרגיות מתחדשות במדינת ישראל. עצוב שמדינת ישראל שופעת השמש מספקת תירוצים מסוג זה".