שעות ספורות לפני הדד-ליין, מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את דחיית אישור התקציב בארבעה חודשים - עד 23 בדצמבר - ברוב של 67 תומכים מול 37 מתנגדים. הפשרה שאליה הגיעו בליכוד ובכחול לבן תשאיר את ישראל ללא מפכ"ל קבוע, יועץ משפטי לממשלה ופרקליט מדינה - ועדיין תאפשר לנתניהו לעזוב את ההסכם עם גנץ לפני הזמן.
זמן קצר לפני שגנץ הודיע על תמיכתו בפשרה, ראש הממשלה פרסם סרטון שבו הודיע כי הליכוד יתמוך בדחיית התקציב - וגנץ השיב בתקיפות כי לא יאפשר מינוי "בובות" מטעמים פוליטיים.
"הדבר האחרון שמדינת ישראל זקוקה לו עכשיו זה בחירות", אמר נתניהו. "לצערי, כחול לבן שבהתחלה הסכימו לפשרה ואחר כך ברחו ממנה, הוסיפו ושינו כל מני דברים, ועדיין אני חושב שזה חוסר אחריות ללכת לבחירות כשאין לנו מסגרת תקציבית מאושרת וכשאנחנו ערב פתיחת שנת הלימודים".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
זמן קצר לאחר מכן אמר יו"ר כחול לבן כי הוא נתן 100 ימים לשותפיו הפוליטיים למרות שבליכוד, כדבריו, תקפו אותו אישית וניסו להשפיל ולמדר אותו מההחלטות. "שתקתי לגידופים וללעג של בכירי הליכוד. מאה ימי השתיקה, ההכלה וההבלגה הסתיימו. הם מסתיימים מכיוון שמדינת ישראל צריכה יציבות ולא עיסוק בלתי פוסק בצרכים אישיים", אמר גנץ.
"ישראל צריכה ממשלה שפניה לצרכיה של החברה הישראלית ולא להתכתשות פנימית. לא אאפשר זאת עוד משום שככה הורסים ולא בונים. ככה עושים פריימריז ולא משרתים את הציבור", הוסיף יו"ר כחול לבן. "בחוץ משתוללת סערת ענק, שספק אם הייתה כמותה מקום המדינה. כמיליון מבוטלים משוועים לחזור למעגל התעסוקה, מאות אלפי משפחות לא יודעות איך ישלמו שכר דירה, משכתנא, ואיך יערכו ארוחת חג.


"אלפי שכירים ועצמאים חיים בחשש ובמתח עצום מהרגע שבו הכספומט יראה להם אפס שקלים למשיכה והם ישארו ללא כרטיס. אלפי אנשים ברחובות מוחים את מחאתם וצועקים את צעקתם. ואנחנו צריכים להבטיח שהם יוכלו להמשיך לעשאת זאת כמו שנהוג במדינה דמוקרטית. המתח החברתי הזה עשוי להגיע לעברי פי פחת, ואם חלילה נגיע לבחירות עוד יישפך פה דם ברחובות".
גנץ הוסיף כי "בשעה כזו אני לא אתן לאף אחד לאיים על אזרחי ישראל בבחירות. מי שמאיים ומדבר על בחירות לא מאיים עליי, הוא מאיים על הישראלים. לא אתן לאף אחד להוריד את ישראל על ארבע".

על סוגיית מינוי הבכירים אמר גנץ: "נכנסתי לממשלה כדי לטפל במציאותם ובעתידם של אזרחי ישראל. יחד עם זאת, לעולם לא אאפשר למישהו לפורר את הדמקוטריה. לא אתן שמישהו ימנה בובות מטעמו לתפקידים ציבוריים במקומות רגישים. כשר הבטחון אמשיך לשמור על ביטחון המדינה מבחוץ, ומבפנים אדאג שאף אחד לא ירים את ידו על שלטון החוק. רציתי לקדם את נושא הפיוס הלאומי. הביטוי 'פיוס לאומי' הפך ללעג, לזלזול ולבדיחה כאילו היה מילה גסה. כאילו שנגזר עלינו לשנוא אחד את השני ולהתמודד עם אלימות מילולית איומה לל נבחרי הציבור נגד שומרי הסף.
"אני חוזר ואומר: נתניהו, אם פניך לשיתוף פעולה לטובת אזרחי ישראל, ידי נשארת מושטת. אם פניך לתרגילים או פגיעה חלילה בשלטון החוק - אני אמנע זאת. פרק מאה הימים של מידור, הסתרה והסתה הסתיים. בוא נתחיל בפרק של שותפות. אין אדם אחד מימין או משמאל שיאמין שאני פועל לטובת עצמי. לצערי, רבים חושבים שלא טובת האזרחים עומדת ראשונה לנגד עיניך.
לאחר ההצהרה, גנץ לא הצליח להשיב לשאלת ynet כיצד יוכל למנוע מינויי בכירים מטעמים פוליטיים: "אצביע בעד דחיית אישור התקציב כפי שנקבע בחוק, ונעשה מה שנדרש כדי שהממשלה, הן מבחינת ועדות המינויים והן מבחינת תקנון הממשלה, תתנהל כמו ממשלת אחדות נורמלית. לנהל ממשלת אחדות זה אתגר יותר גדול מלנהל ממשלה רגילה, כי צריכים להסכים על דברים וצריך להקשיב לאחרים. זה לא חד צדדי".

לפני הכניסה למליאה אמר נתניהו כי "אני לא זוכר שאי פעם דיברתי על בני גנץ מאז הקמת הממשלה במונחים כאלה. אני לא שומע רגע אחד שבו מפסיקים את ההתקפות הבלתי פוסקות עליי ועל הליכוד מתוך הממשלה. עכשיו צריך לשלב ידיים. יש לנו משימות ענקיות, אתגרים גדולים והזדמנויות גדולו. מה שצריך לעשות עכשיו זה שכל אחד יעשה את עבודתו ונעשה את מה שחשוב לאזרחי ישראל".
המגעים בין כחול לבן והליכוד הופסקו בצהריים על רקע דרישת הליכוד להעביר עוד לפני ההצבעה החלטת ממשלה מהירה שתבטיח שלא ימונו בכירים בשירות הציבורי כגון יועץ משפטי לממשלה. לפי עיקרי פשרת האוזר, תוקם מיידית הוועדה לבחינת דרכי מינוי בכירים שעליה התחייבו הצדדים בהסכם הקואליציוני. עד קבלת מסקנות של ועדה זו - יוקפא המצב הקיים ולא יבוצעו מינויים (תוצאה זהה למצב שבו יוכרזו בחירות).
פורסם לראשונה: 20:03, 24.08.20