היריון תאומים הוא בשורה משמחת במיוחד עבור המשפחה, אך מצד שני מדובר באתגר גדול, הדורש מעקב רפואי קפדני ובדיקות מרובות. כעת, נשים בהריון תאומים יכולות להצטרף למעקב צמוד במיוחד ולעבור בדיקות מתקדמות ביותר - חלקן ללא עלויות - במרפאת מעקב התאומים של המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא).
חטיבת נשים ויולדות במרכז הרפואי שמיר, הנחשבת לגוף מוביל במחקר היריון תאומים ובטיפול בסיכונים הנובעים ממנו, בהובלתו של פרופסור רוני מימון מנהל החטיבה, יזמה לאחרונה שיתוף פעולה בינלאומי עם מרכזים דומים באנגליה, קנדה, ספרד, גרמניה ובתמיכת האיחוד האירופי, מתוך מטרה לשפר ולפתח את תחום המעקב אחרי הריון תאומים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מכלול הבדיקות מאפשר איתור מבעוד מועד של סיבוכי היריון שונים והצעה של פתרונות רפואיים תחת הרעיון של 'רפואה מותאמת אישית'. ד"ר רן סוירסקי, מומחה במיילדות גניקולוגיה ואולטרה- סאונד ומרכז עבודת המרפאה מסביר כי "הרעיון הוא לאתר כבר בתחילת ההיריון באמצעות בדיקות דם ומימצאים באולטרה- סאונד, בשילוב התייחסות להסטוריה הרפואית של האישה והסיפור המשפחתי שלה, סיבוכים מאוחרים בהריון תאומים".
מהם הסיכונים בהריון תאומים? ומה נכלל במערך הבדיקות הייחודי של מרפאת מעקב התאומים של המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא)?

הריון תאומים - הריון בסיכון גבוה הדורש מעקב מוגבר

הריונות תאומים מצריכים מעקב רפואי צמוד, בעקבות הסיכונים המוגברים העלולים להתרחש במהלכו. בין היתר, במסגרת מרפאות המעקב מנסים לאתר סיכונים כמו סכרת הריון, רעלת הריון, לידה מוקדמת, שלייה חודרנית, הפרעת גדילה של אחד העוברים, לידה במשקל נמוך, פגות ועוד.
הבדיקות הנעשות למניעת סיכונים אלו הן הכרחיות ומצריכות מעקב מותאם לצרכים הייחודיים של כל יולדת, במסגרת רפואית המתמחה בתחום.

בשורה לנשים בהריון תאומים בשבוע 10-13

המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) צבר במשך השנים מוניטין רב וניסיון רפואי עשיר בכל הנוגע לילודה בכלל וילודת תאומים בפרט.
הבשורה החדשה של מרפאת מעקב התאומים של המרכז עבור נשים בהריון תאומים בשבועות 10-13 היא מערך המעקב והטיפולים החדש, המציע את כל הבדיקות המוכרות בהריון כגון שקיפות עורפית, סקירת מערכות ובדיקות דם שונות, לצד שורה ייחודית של בדיקות נוספות מחוץ לסל הבריאות, ללא עלות נוספת.
"ראשית, במסגרת שקיפות עורפית, אנחנו מרחיבים את הבדיקה ומבצעים 'מיני סקירה' בשבוע מאוד מוקדם", אומר ד"ר סוירסקי וכבר איתרנו מספר מומים משמעותיים במהלך בדיקה זאת. "בנוסף, מכלול הבדיקות הניתנות במסגרת המרפאה (מעבר לבדיקות "הסל") כוללות גם בדיקות דם Non Invasive Prenatal Screen – NIPS, שזו בדיקת סקר מתקדמת לאיתור הריונות בסיכון להפרעות כרומוזומאליות (למשל תסמונת דאון). בדיקה זו מבוצעת במעבדות פרטיות בעלות של אלפי שקלים ומוצאת כעת בחינם למטופלות במרפאה. עוד במכלול הבדיקות הבלעדי של המרכז הרפואי שמיר - סקר רעלת הריון המאפשר טיפול מניעתי מוקדם, סקר איתור ומניעת לידה מוקדמת וסקר לאיתור שלייה חודרנית.
"בשורה התחתונה, הנשים מרוויחים מעקב קפדני יותר וסקירה מוקדמת יותר, ובכך מפחיתות את הסיכון במהלך ההיריון", אומר ד"ר סוירסקי.
"נשים מגיעות למרפאתנו מהשרון ועד הדרום, על מנת לעקוב מקרוב אחרי בריאותן ולדאוג לבריאות העוברים שלהן בצורה הטובה ביותר".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עשרות נשים בהריון תאומים כבר זוכות למעקב, ללא התחייבות ללידה במרכז הרפואי שמיר

עשרות נשים כבר הצטרפו ליוזמה של המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) ומנהלות את המעקב והבדיקות שלהן דרך שיתוף פעולה בין יחידת האולטרה- סאונד והיחידה להריון בסיכון.
"מאז שהוצאנו לדרך את היוזמה ובשיתוף עם המרכזים השותפים בחו"ל, הצלחנו לאתר מבעוד מועד סיכונים ובעיות שלא היינו מצליחים לזהות כל כך מוקדם בבדיקות הרגילות של סל הבריאות", מעיד ד"ר סוירסקי, "כך שללא ספק לשירות יש תועלת מיידית ומשמעותית, ".
עוד מבהיר ד"ר סוירסקי כי "נשים העוברות מעקב ובדיקות במסגרת הפרויקט אינן מתחייבות ללדת במרכז הרפואי שמיר ואין זה תנאי לקבלת חבילת הבדיקות הייחודית".

פורסם לראשונה: 10:43, 26.04.21