פלורידה רשאית למנוע מאסירים משוחררים שלא משלמים את חובותיהם להצביע בבחירות. כך פסק בשישי בית משפט פדרלי לערעורים, פחות מחודשיים לפני הבחירות בארה"ב.
לפסיקה עשויות להיות השלכות דרמטיות על תוצאות הבחירות ב-3 בנובמבר. מאות אלפי אסירים משוחררים נדרשים כעת להסדיר את החובות שלהם בפלורידה כדי לקבל בחזרה את זכות ההצבעה במדינה. לרבים מהם אין את האמצעים לעשות זאת.
2 צפייה בגלריה
פלורידה הצבעה פריימריז ארה"ב
פלורידה הצבעה פריימריז ארה"ב
מחוץ לקלפי בפריימריז בפלורידה בחודש מרץ
(צילום: AP)
פלורידה היא מדינה מתנדנדת מובהקת, וגם הפעם מתנהל בה קרב צמוד בין המועמדים לנשיאות. פלורידה היא המדינה הגדולה ביותר מבין המדינות המתנדנדות המסורתיות. היא מעניקה 29 אלקטורים למועמד שמנצח בה, ולכן נחשבת לפרס הגדול בבחירות לנשיאות.
לאורך השנים היו בפלורידה קרבות צמודים בין הדמוקרטים לרפובליקנים: ב-2016 דונלד טראמפ ניצח את הילרי קלינטון בפלורידה בפער של 1.2% בלבד, פחות מ-113,000 קולות. בבחירות 2000 ניצח ג'ורג' בוש את אל גור בפער של 537 קולות בלבד בפלורידה.
בנובמבר 2018 אישרו הבוחרים בפלורידה ברוב מוחץ תיקון שמחזיר לעבריינים שריצו את עונשם את זכות ההצבעה במדינה, למעט למי שהורשעו ברצח ועבירות מין. אחרי שהתיקון נכנס לתוקף ב-2019 אישר בית המחוקקים בפלורידה, שנשלט על ידי הרפובליקנים, חוק שקובע שהשלמת העונש כוללת לא רק את תקופת המאסר - אלא גם את ההתחייבויות הכספיות השונות: הקנסות שנדרשו לשלם העבריינים המורשעים, תשלומי הפיצויים והוצאות המשפט. רק מי שישלם את חובותיו יקבל את זכות ההצבעה בחזרה.
המושל הרפובליקני של פלורידה, רון דה-סנטיס אישר את החוק של בית המחוקקים במדינה. פעילים למען זכויות האזרח מחו על ההחלטה ועתרו לבית המשפט. בחודש מאי בית משפט מחוזי הביע תמיכה בעמדתם, וקבע שהחוק שאושר בפלורידה מנוגד לחוקה - מכיוון שהוא מונע הצבעה מעבריינים לשעבר שאין ביכולתם לשלם. בית המשפט לערעורים, שנשלט על ידי שופטים שמינה דונלד טראמפ, עיכב את ההחלטה בזמן בחינת הערעור.
בשישי, ברוב של שישה שופטים מול ארבעה, הפך בית המשפט הפדרלי ה-11 לערעורים את החלטת בית המשפט המחוזי. השופט הראשי וויליאם פריור כתב בהחלטת השופטים שהחוק בפלורידה לא נחשב ל"מס הצבעה", אלא "מקדם שיקום מלא". בית המשפט קבע שמי שהגישו את הערעור לא הצליחו להוכיח שהחוק מנוגד לחוקה. השופטים ציינו שלארה"ב יש היסטוריה של הטלת הגבלות על זכות ההצבעה.
פעילים למען הרחבת זכות ההצבעה בבחירות מזועזעים מההחלטה של בית המשפט לערעורים. "הפסיקה מנוגדת לעקרון הבסיסי לפיו אמריקנים לא חייבים לשלם כדי להצביע", אמרה ג'ולי אבנסטיין, מ"פרויקט זכות ההצבעה" של האגודה לחירויות אזרחיות. "לא ניתן להפריז בחומרת ההחלטה הזאת. זו פגיעה ברוח הדמוקרטיה". הפעילים ציינו שהבוחרים בפלורידה אמרו את דברם בצורה ברורה כשהצביעו ברוב גדול בעד החזרת זכות ההצבעה ב-2018.
2 צפייה בגלריה
 טראמפ בעצרת בחירות בפלורידה
 טראמפ בעצרת בחירות בפלורידה
טראמפ בעצרת בחירות בפלורידה
(צילום: gettyimages)
בחודש מרץ, בדו"ח שהוגש לבית המשפט, כתב פרופסור דניאל סמית מאוניברסיטת פלורידה שמספר העבריינים ששוחררו וטרם שילמו את החובות שלהם עומד על 774,000. דזמונד מיד, אחד הפעילים למען השבת זכות ההצבעה בפלורידה, אמר שסביר להניח שהקרב יימשך בבית המשפט העליון.
מיד ציין שהתאריך האחרון לרישום בהצבעה בבחירות בפלורידה הוא 5 באוקטובר, פחות מחודש לפני הבחירות. עד אז מנסים הפעילים לסייע לכמה שיותר אסירים משוחררים. מיד וחבריו הקימו מערך תרומות כדי לעזור לעבריינים המשוחררים לשלם את החובות שלהם. עד כה סייעו לכ-4,000 איש.
הסקרים האחרונים בפלורידה מראים שג'ו ביידן מוביל ביתרון קל על דונלד טראמפ. כדי לסייע למועמד הדמוקרטי לנצח בפלורידה החליט המיליארדר מייקל בלומברג, שניסה את כוחו בפריימריז הדמוקרטיים, להשקיע לפחות 100 מיליון דולר בקמפיין במדינה.