בשנה האחרונה, בעקבות משבר הקורונה, רבים מאיתנו כמהו להגיע לרגע שבו נוכל לחזור לטייל בטבע, ולמדו להפנים עד כמה הוא חיוני כדי להרגיע את הנפש ולמלא אותנו באנרגיות חיוביות.
ואם כבר טבע, מוקד בילוי מרכזי הם היערות, וזה לא מפתיע: היער הוא שטח הפתוח לכלל הציבור, ללא הגבלת תנועה וללא תשלום. בנוסף, "המרחב היערני, על עציו הגבוהים, מספק צל וקרירות, ולכן הוא מושלם לבילויים ולטיולים, בייחוד בימים החמים של השנה", אומר גלעד אוסטרובסקי, היערן הראשי ומנהל אגף הייעור של קק"ל.
ביער אפשר לטייל, לרכב, לחקור, לאכול, לפגוש חברים ומשפחה ואפילו לעבוד. כן כן - לעבוד. "בשנה האחרונה פגשנו אנשים רבים שיצאו ליער עם הלפטופ כדי לעבוד בשקט לקול ציוץ הציפורים", מעיד אוסטרובסקי, "למרבה הצער, אנחנו נתקלים גם בתופעות פחות נעימות ביערות כמו השחתת ציוד והשלכת כמויות גדולות של אשפה. אנחנו קוראים לכולם לטייל ביערות ישראל אבל לא לשכוח להקפיד על כללי שמירת הניקיון - כדי שכולם יוכלו ליהנות מהטבע, בני אדם ובעלי חיים כאחד".
4 צפייה בגלריה
גלעד אוסטרובסקי, יערן ראשי ומנהל אגף הייעור
גלעד אוסטרובסקי, יערן ראשי ומנהל אגף הייעור
גלעד אוסטרובסקי, יערן ראשי ומנהל אגף הייעור
(צילום: בוני שיינמן)
אוסטרובסקי, בעל תואר שלישי בתכנון ומדיניות סביבתית, נכנס לתפקיד היערן הראשי של קק"ל לפני כשנה. הוא חי ונושם את יערות ישראל, ומאמין כי היער הוא ה-מקום ה-אידיאלי לבילוי, לספורט וגם להתחברות לטבע.

ה"סינגלים" הכי שווים

איזה ספורט הכי מתאים ליער? בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים מגלים את אופני השטח וכובשים את שבילי האופניים שקק"ל התחילה לפתח ולטפח לפני עשרים שנה. כיום ניתן למצוא למעלה מאלף קילומטר של מסלולי רכיבה, מהצפון עד הדרום. ישנם עשרות מסלולים, בדרגות קושי שונות, המסומנים בירוק – למסלול קל, כתום ואדום - שהוא הקשה ביותר. המסלולים ביערות מיועדים לרכיבה בודדת או טורית. אלה שבילים עדינים ברוחב של כ-60 סנטימטר הנקראים "סינגלים", והם תוכננו בקפידה על מנת לא לגרום להפרעה ביער.

4 צפייה בגלריה
אופניים יער הקדושים
אופניים יער הקדושים
אופניים יער הקדושים
(צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל)

שני סינגלים מפוארים שאהובים במיוחד על קהילת הרוכבים בארץ הם המסלולים האדומים בבארי וביער בן קשת. "המסלול האתגרי בבארי שבנגב המערבי הוא אחד היפים והארוכים בארץ (23 קילומטר). הרכיבה בו מומלצת בתקופה זו של השנה, כשמרבדי הכלניות האינסופיים מכסים את שטחי היער. גם הרכיבה בסינגל האתגרי ביער בן קשת, שלמרגלות הר תבור, היא חוויה מיוחדת במינה - רכיבת אקסטרים בנוף שמתחלף בין חורש אלוני תבור, אזורי יער עבות ושטחים פתוחים עם נוף מרהיב לתבור", מסביר אוסטרובסקי.
באתר "מסלולי אופניים בשטח עם קק"ל" תמצאו מידע רב על רכיבת אופני שטח, ועשרות מסלולי אופניים - מדרגת קושי קלה למתחילים ועד שבילים אתגריים למתקדמים.
ויש גם דרכים רגועות יותר לבלות ביער. המודעות האקולוגית ומגמת החזרה לטבע הולידו בשנים האחרונות קהילה הולכת וגדלה של מלקטי פטריות בר. תתפלאו אולי לשמוע, אבל ארצנו הקטנטונת התברכה במגוון מיני פטריות תודות לתנאי אקלים מגוונים. "הפטריות הנפוצות ביותר בישראל הן האורניות, שצומחות מיד עם בוא הגשמים הראשונים ביערות האורן", אומר אוסטרובסקי, וממהר לציין שהעלייה בביקוש לליקוט פטריות יער למאכל מביאה חוקרים לפתח טכנולוגיות מתקדמות שיגדילו את כמותן. "מחקר שפורסם בגיליון החדש של כתב העת לניהול יערות ושטחים פתוחים, 'יער', הציג שיטות חדשות לעידוד צמיחת פטריות בר. בין היתר נעשתה הדבקה מכוונת בפטריות של שתילי עצי אורן, והסימביוזה בין העץ לפטריות מספקת לשני הצדדים רכיבים שעוזרים להם לשגשג הרבה יותר מאשר במצב רגיל".
4 צפייה בגלריה
מטיילים בפארק עדולם 2016
מטיילים בפארק עדולם 2016
מטיילים בפארק עדולם 2016
(צילום: יוסי זמיר, ארכיון הצילומים של קק"ל)
היערות המפורסמים לליקוט פטריות, אומר אוסטרובסקי, הם יער בירייה בצפת, יערות הגלבוע ויער ירושלים. "ליקוט פטריות זו פעילות מהנה לילדים ולמבוגרים, אבל לא לשכוח שלפעמים היא עלולה להיות מסוכנת", הוא מזהיר, "לכן, אנחנו ממליצים למלקטים מתחילים לחבור לאנשים שמתמצאים בתחום".
ולפעמים ניתן גם ליהנות מיער בלי לנסוע רחוק. יש לכם שטח מיוער ליד הבית שהפך למזבלה? הגיע הזמן להרים את הכפפה ולהפוך אותו לפיסת גן עדן. "היער הקהילתי הוא ריאה ירוקה הצמודה לעיר, שתושביה שותפים להקמתו ולתחזוקתו", מסביר אוסטרובסקי, "קק"ל מקדמת ומפתחת בשנים האחרונות עשרות יערות קהילתיים בכל רחבי הארץ ביחד עם האזרחים. הם מספקים תשתיות לבילוי בטבע ליד הבית וגם משפרים את איכות החיים בעיר".
פארק יער שהם הוא אחד היערות הקהילתיים הגדולים בישראל. הפארק בן 2,000 הדונם הוקם ומתופעל על ידי קק"ל בשיתוף עם תושבי שהם. ביער אפשר למצוא חניוני פיקניק, סינגלים לאופניים, עצי בוסתן ואפילו אתרי עתיקות. התושבים עורכים בו אירועים ופעילויות לכל אורך השנה כמו חגיגות ט"ו בשבט, הפנינג אופני הרים, מבצעי ניקיון וסיורים מודרכים.

יערות בני קיימא

היער הישראלי הוא שטח פתוח וחופשי, אבל יש מאחוריו חשיבה אקולוגית מתקדמת, מדגיש אוסטרובסקי. "אחד העקרונות המובילים אותנו בקק"ל בשנים האחרונות הוא יצירת יער בר קיימא. האני מאמין שלי הוא יערות בני קיימא, מגוונים ועמידים, המספקים שירותי מערכת אקולוגית לאדם ולסביבה".
רעיון מרכזי ביער בר קיימא הוא המגוון, או כמו שמסביר אוסטרובסקי, "יער רב מיני ורב גילי התומך במגוון ביולוגי ומספק עמידות למערכת האקולוגית. רבים מהיערות המחטניים בישראל עוברים בהדרגה להיות יערות מגוונים עם נוכחות מוגברת של עצי חורש ארץ-ישראליים".
4 צפייה בגלריה
מטיילים ביער ראש העין
מטיילים ביער ראש העין
מטיילים ביער ראש העין
(צילום: ארכיון הצילומים של קק"ל)
דוגמה יפה ליער בר קיימא הוא יער חניתה בגליל המערבי. היער משתרע על שטח של יותר מ-2,300 דונם ומכיל עצי חורש, מחטניים ובוסתן. טיול ביער הוא חוויה קסומה. הוא יוביל אתכם בשבילים ירוקים, ערוצי נחל, מרבדי כלניות, אזורים עבותים, מערות נסתרות, מצוקים מרהיבים, שרידי עתיקות וגם שלל בעלי חיים כמו שפני סלע ודורבנים.
לסיכום - המלצה שלך על יער מיוחד שאולי לא כולם מכירים?
"מול הר מירון נמצא אחד משבילי היער היפים בישראל - יער מירון המנדטורי. זהו יער פרא, שגם עונה על ההגדרה של 'יער בר קיימא'. יש בו עצי מחט גבוהים, עצי חורש מפותחים, שיחים ומטפסים. כשתצעדו ביער תרגישו כאילו נזרקתם ליער קסום מסיפורי אגדות. במהלך ההליכה תראו עצים שוכבים - אלו טביעות האצבע של שלגים שירדו לפני מספר שנים. זה נראה כמו אי סדר, אך זהו למעשה ביטוי של אחד העקרונות של תורת ניהול היער: התערבות מזערית ומתן עדיפות לתהליכים טבעיים".
לחיפוש מסלולים ושבילים ביערות ישראל, ולהרחבת הידע בנושא היערות, ניתן להיכנס לאתר האינטרנט של קק"ל, שם גם אפשר למצוא את הגיליון החדש של כתב העת "יער" - https://www.kkl.org.il/forest-online-journal/yaar-19/