1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מתחם היבדק וסע מד"א מזרח ירושלים
בדיקת קורונה מתחם היבדק וסע מד"א מזרח ירושלים
מתחם היבדק וסע. ארכיון
(צילום: AFP)
צה"ל הודיע הערב (יום ד') על השבתת רוב מתחמי "היבדק וסע" מחר ומחרתיים בשל עומס ניכר על המעבדות. בצה"ל אומרים כי כמות הבדיקות עלתה לשיא של 55 אלף דגימות, ואילו המעבדות עומדות רק ב-50 אלף.
בחמש ערים ימשיכו מתחמי היבדק וסע לפעול גם בימים רביעי וחמישי: פתח תקווה, נתניה, גבעת שמואל, חולון ואשדוד, זאת לנוכח רמת התחלואה ברשויות אלה ולנוכח הצורך לפעילות ממוקדת ומיידית לקטיעת התפרצות המגפה בהן. ההפניה למתחמים תתבצע לערים אלו דרך קופות החולים או מד"א. לא תינתן בדיקה ללא הפניה מסודרת.
כך, במהלך היום נדגמו אלפים מתושבי בת-ים וחולון. ראש העיר בת-ים צביקה ברוט וראש העיר חולון מוטי ששון קיימו הערכת מצב עם נציגי מד״א, פיקוד העורף והמשטרה ובסופה הודיעו כי ממחר המתחם יישאר פתוח רק עבור תושבי בת-ים וחולון, ולא יתקבלו תושבים מערים אחרות בשל העומסים במקום.
במעבדות בבתי החולים אמרו כי לקראת שעות הצהריים התקבלו פניות ממד"א שבהן נשאל האם ביכולתן לבדוק מחר דגימות לקורונה. "נאמר לנו שמעבדת 'מיי הריטג'' למעשה כורעת תחת העומס", אמר ל-ynet גורם באחת מקופות החולים.
הוא סיפר כי "הסיבה היא העובדה שברשויות מקומיות רבות מעודדים תושבים להיבדק וכמה שיותר על מנת להוריד את שיעורי התחלואה. זה קורה למעשה 'מעל לראש' שלנו, כי מדובר על כמויות גדולות של בדיקות ללא הפניות". לדברי הגורם, "צה"ל כשל בהפעלת מערך החקירות ומערך הבדיקות. זה לא עובד וזו פארסה אחת גדולה".

ביטולי בדיקות בבתי אבות ודיור מוגן

במקביל, קיים גם רצף מדאיג של ביטולי בדיקות קורונה בבתי אבות ודיור מוגן: כמעט 20 בתי אבות ודיור מוגן ברחבי הארץ קיבלו היום הודעות ממד"א על ביטול הבדיקות השגרתיות המתקיימות בהם אחת לשבוע.
בדיקות אלה משמעותיות למניעת התפרצויות של הנגיף ומופעלות לפי הנחיות חמ"ל קורונה. לא מדובר בעניין נקודתי, שכן איגוד בתי אבות ודיור מוגן (אב"א) קיבל אינדיקציות מבתי אבות שונים בפריסה ארצית.
בעקבות זאת, פנה בדחיפות יו"ר איגוד בתי אבות ודיור מוגן, רוני עוזרי, לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, למנהל חמ"ל הקורונה פרופ' נמרוד מימון ולשרים הממונים בבקשה להתערב באופן מיידי כדי להמשיך בצעדי מניעת התפשטות הנגיף בקרב אוכלוסייה בסיכון.

עוזרי כתב: "נזכיר, בהקשר זה, את המחדל הגדול של 'הגל הראשון' כי עד חודש אפריל האחרון המדינה לא הקצתה כלל בדיקות לדיורים מוגנים ובתי אבות ורק לאחר פנייתנו לבג"ץ המדינה הודיעה כי היא מסכימה להקצות בדיקות".
עוזרי הוסיף כי "כעת אנו מבינים כי הגלגל חוזר אחורה והקשישים שוב נשכחים לטובת צרכים אחרים והם נזנחים למות. אנו מבקשים מכם בכל לשון של בקשה לשים את האוכלוסייה הקשישה גד עיניכם בראש סדרי העדיפויות הלאומיים".