השנה האחרונה הפנתה זרקור אל אוכלוסיית האנשים המבוגרים בישראל. יותר מתמיד המרחב התקשורתי עסק בבריאותם של בני 60 פלוס ובהגנה עליהם – במקביל עלתה סוגיית איכות החיים, הקשרים המשפחתיים, המנהגים היום־יומיים והאתגר המובן שבשמירה על הבריאות בעת סגר בגילאים המבוגרים. עם או בלי מגפה עולמית בחוץ, בגיל המבוגר קשה שלא להרגיש שינויים בכוח ובאנרגיה. נשים וגברים רבים יחוו בעשורים המאוחרים של חייהם חולשה, עייפות וקושי לבצע פעולות שהיו קלות בעבר, כגון עלייה במדרגות. לעיתים הדבר ילווה גם בירידה במשקל. כל אלה נובעים ממקור בסיסי אחד, שהוא ירידה טבעית במסה ובכוח של השריר. בתקופת הקורונה, כשהפעילות ירדה בקרב כלל האוכלוסייה ובגיל השלישי בפרט – הנושא דורש מודעות ובדיקה אפילו יותר מאשר בעבר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מסת השריר היא מדד רקמת השריר בגוף. כוח שריר הוא הכוח שניתן להפיק ממדד זה. הירידה במסת השריר עם הגיל היא כורח המציאות – מסת השריר מתחילה לרדת בגיל 30 באופן טבעי, מה שדורש יותר מאמצים כדי לאזן אותה. כשעוברים את גיל 60 איבוד מסת השריר הופך להיות משמעותי ולאחר גיל 70 – קצב הירידה במסה ובכוח השריר מואץ. מעבר לירידה בכוח ובאנרגיה, יש סכנות נלוות נוספות - דיכאון, חוסר מוטיבציה, סיכון יתר לנפילות ותפקוד נמוך יותר של המערכת החיסונית. צמצום הירידה במסה ובכוח השריר יכול לעזור לעכב את כל אלה או אפילו למנוע אותם.
אבל איך עושים זאת?
מחקרים מדעיים מראים כי מבוגרים שמקפידים על אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית, הם בעלי סיכון נמוך פי ארבעה לאיבוד מסה וכוח שריר. בפעילות גופנית הכוונה היא ל־30 דקות ביום פעילות אירובית, כגון: הליכה, שחייה ועוד, ונוסף על כך פעילות כוח שריר פעמיים בשבוע, לפי היכולת האישית ובהתייעצות עם רופא. הפעילות יכולה להיות כזו שמעורבת בחיי היום־יום - הליכה במקום נהיגה, שימוש במדרגות במקום במעלית וכו'. בתקופות שאי אפשר לצאת, ניתן לעשות תרגילים גם בבית, מול טלוויזיה, או שיעור ספורט ב"זום".
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

באשר לתזונה - יש להרכיב תפריט עשיר בחלבון, הכולל מנת חלבון של כ־20 גר' בכל ארוחה, ויטמינים ומינרלים וכמות קלוריות מתאימה. רצוי להתייעץ בנושא התזונה עם רופא או רופאת המשפחה וכן עם דיאטן או דיאטנית. אבל לא תמיד המזון הרגיל שאנחנו צורכים מספיק כדי לבנות את מסת השריר הדרושה לנו. לעיתים בגיל המבוגר נרצה "חיזוק" תזונתי, וכאן נכנסים לתמונה מוצרי המזון הייעודי. מחקר שפורסם בשנת 2020 בכתב העת המדעי "Clinical Nutrition" של האיגוד האירופי לתזונה קלינית, בדק מזון ייעודי על קבוצה של 800 נסיינים. במחקר התגלה, כי צריכה של מזון ייעודי שיפרה את מצבם התזונתי ואת תפקודם ביחס לקבוצת ביקורת. במחקר הוכח, כי בקרב מי שקיבלו את המזון הייעודי הייתה עלייה במסת השריר והכוח וכן ברמות של ויטמין D, התורם לשמירה על השריר והעצם.
כיום יש מוצר מזון ייעודי שפותח בדיוק לפי הדרישות הללו - "אנשור פלוס אדוונס". הוא מכיל 20 גרם חלבון, 500 יחב"ל ויטמין D, רכיב חלבוני בשם HMB ו־28 ויטמינים ומינרלים. ניתן להשיג "אנשור פלוס אדוונס" בכל קופות החולים ובתי המרקחת ללא מרשם רופא – ועם זאת, יש להתחיל להשתמש בו בהמלצה ובפיקוח של רופא או דיאטן־תזונאי. שימו לב – בצריכת שני בקבוקי "אנשור פלוס אדוונס" ביום יש להימנע מנטילת תוסף ויטמין D.

4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

אם אתם מרגישים חלשים בזמן האחרון, חשים שקשה לכם יותר לבצע משימות שפעם היו קלות, הולכים לישון מוקדם יותר, קמים מאוחר יותר, מתקשים לעלות את אותו מספר מדרגות כמו פעם – ייתכן מאוד שתהליך הירידה במסת השריר החל אצלכם. הקשיבו לגופכם, שימו לב לסימנים - ובמקרה הצורך, התייעצו עם רופא המשפחה ושאלו אותו על "אנשור פלוס אדוונס". הפתרון יכול להיות קרוב הרבה יותר ממה שנדמה לכם, והמרץ שאפיין אתכם פעם – עוד יחזור אליכם בדילוגים. 