המועצה הארצית לתכנון ובנייה צפוייה לדון מחר (יום ג') במיזם תיירותי, המאיים על הפלמינגו בבריכות המלח באילת. רק השבוע הבחינו צפרי החברה להגנת הטבע בפלמינגו צעירים, שבקעו בטורקיה ובאיראן, ומזהירים כי המיזם עלול לפגוע בעופות הרגישים.

"הימים החמים של סוף אוגוסט מסמנים את תחילת הנדידה של הפלמינגו, דרך אילת", מסביר נועם וייס, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע. "בקיץ המהביל, נותרו כאן כ-120 פלמינגו אמיצים במיוחד, אך בימים האחרונים, הבחנו בשינוי - פלמינגו צעירים, שבקעו רק לפני כמה חודשים בטורקיה ואיראן, הגיעו בשלום אל בריכות הפלמינגו של אילת. הפלמינגו דוגר באגמים מלוחים במיוחד. כאלו נמצאים בצפון איראן, באגם אורומיה ובאזורים שונים בטורקיה, אך בשל סכירת נחלים, אגמים אלו הולכים ומתייבשים ויש חשש להמשך קיומן של מושבות הקינון".
וייס הוסיף: "מיד עם הגעתם של הפלמינגו הצעירים לאילת, הם החלו באכילה אינטנסיבית, הכוללת ריקוד ייחודי וקצבי ברגליהם ותנועות ראש מצד, לצד בתוך המים. המים בבריכות המלח של אילת, מלאים בסרטניות ויצורים קטנטנים אחרים, שמחזקים את הפלמינגו, הופכים אותו לוורוד כול כך ונותנים לו את האנרגיה להמשיך במסעו".
2 צפייה בגלריה
פלמינגו בבריכות המלח ליד אילת
פלמינגו בבריכות המלח ליד אילת
פלמינגו בבריכות המלח ליד אילת
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
אבל האידליה הזו עלולה להיפגע. מיזם התיירות, הכולל מרכז מבקרים וחניון לילה עם קמפינג באזור חוות עברונה, מערבית לבריכות המלח, מדיר שינה מעיניהם של אנשי החברה להגנת הטבע וחובבי הפלמינגו. "עכשיו אנו עומדים בפני איום על בית הגידול החשוב של הפלמינגו - אתר קמפינג, ל-750 איש, ממש על גדות הבריכות. חשוב להבין, שכל הפרעה נוספת באתר, קל וחומר אם תתרחש בלילה, יכולים לפגוע קשות בבית הגידול החשוב זה, שמהווה נקודת עצירה חשובה ביותר גם לפלמינגו, אך גם לשורה ארוכה של מיני עופות נודדים נוספים, כמו חופיות, חופמים, ביצניות ושחפים. העופות הנודדים החונים דרך קבע באתר, הם נודדי ופעילי לילה וכל פעילות אדם לילית, בצמוד לאתר, תגרום לפגיעה קשה בעופות אלו", אמר וייס. יש לציין כי גם בחבל אילות הביעו התנגדות להקמת אתר קמפינג, שעלול להפריע לפלמינגו ולעופות נוספים. 

2 צפייה בגלריה
חלק מהעופות הגיעו מאיראן ומטורקיה
חלק מהעופות הגיעו מאיראן ומטורקיה
חלק מהעופות הגיעו מאיראן ומטורקיה
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
וייס הוסיף כי "בשנים האחרונות מקננת אצלנו תקווה לקינון ישראלי ראשון של פלמינגו. הוורדרדים החמודים בונים קינים ומחזרים במרץ, אבל עדיין לא חשים בטוח מספיק, כדי להטיל ביצים ולגדל דור חדש. הפלמינגו רגישים מאוד. גודלם הגדול והמגושמות היחסית שלהם, ביציאה מהמים לתעופה, הופכים אותם לטרף קל וכל תנועה בשטח, מקפיצה אותם בחשש. לכן, הפלמינגו אוכלים ומתעופפים בבריכות גם בלילה, כשהאזור נרגע מהמולת המטיילים הרבים, הפוקדים את האזור"
יזם הפרוייקט הבטיח כי הפלמינגו לא ייפגע, וכי המיזם יאפשר אירוח של צפרים ומבקרים המבקשים לצפות בציפורים במהלך עונת הנדידה. לאחרונה גם חברת  מלח הארץ הגישה את התנגדותה לכל סוג של קמפינג באזור.