חברות המתקינות פאנלים סולאריים, שזכו במכרז של רשות החשמל, נתקלות בקשיים לסיים את עבודתן במועד שנקבע בגלל הקורונה – וסורבו לבקשה לקבל הארכה של שלושה חודשים. משמעות הסירוב היא חילוט ערבות עבור החלק היחסי של המכסה שלא חובר, בעלות כוללת של מיליוני שקלים. זאת, לדברי החברות, יגרום לפיטורי עובדים ולעצירת פרויקטים.
4 צפייה בגלריה
התקנת פאנלים סולארים על מבנה
התקנת פאנלים סולארים על מבנה
התקנת פאנלים סולארים על מבנה
(צילום: shutterstock)
החברות קיבלו הארכה של חצי שנה (שלושה חודשים עבור הסגר הראשון ושלושה עבור השני), אך זו לא הספיקה להם בשל העיכובים הרבים, הכוללים בין היתר אי יכולת לעבוד בשל עובדים שנמצאים בבידוד, קצב עבודה איטי בשל עבודה בקפסולות, עיכוב בהגעת סחורות מהים, מפעלים שלא מאשרים כניסה בשל הגבלות הקורונה ועוד.
דני דנן, מנכ"ל חברת "גרינטופס" סיפר כי "כולם מכירים שהקורונה והסגר הם פה. אבל משהו אחד לא נדחה, וזה המועד חיבור של מערכות שזכו בהן ב'מכרז גגות 1'. המועד שלהם תוקן ונתנו הארכה של כמה חודשים. כלומר הייתה התחשבות מסוימת, אבל היא לא מספיקה. זה כשבכל העולם המערבי נתנו לפחות שנה הארכה ליזמים. בישראל החליטו שהם לא מאריכים. הסיבה לבקש ההארכה היא שיש הרבה מאוד גורמים שלא עובדים, כמו מפעלים שלא מאשרים שניכנס אליהם, בידודים של עובדים ועובדים חולים, ועיכובים בהגעה של סחורות. בנוסף לכך, יש גם עיכובים בחיבורית של חברת החשמל", ציין המנכ"ל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: ערן קופל)
כדוגמה לעיכוב שנגרם בשל חברת החשמל, דנן סיפר כי מערכת חדשה בשדה אילן בהספק 150 קילו ואט שעלתה חצי מיליון שקל מחכה מפברואר 2020 שחברת החשמל תחבר אותה לרשת. זאת כפי שהיא מחויבת לעשות, משום שרק לה יש סמכות לחבר לרשת לחשמל.
לדבריו, "היחידים שצריכים לעמוד במועד הם היזמים. נפסיד הרבה כסף, וזה יגרום גם לפיטורים. אנחנו לא מבקשים טובות, אלא רק הארכה של שלושה חודשים. בתקופה כל כך קיצונית שהמשק לא עובד, אין הגיון באי מתן הארכה. זאת אטימות, הרשות מנותקת מהשטח".
בני פרץ, מנכ"ל חברת "רפאל סולאר" ציין כי "אנחנו נמצאים בתוך שנה מאוד קשה, ורשות החשמל מתעלמת מהמציאות והולכת לפרוע ערבויות בנקאיות שייגרמו לנזק כבד מאוד לאנרגיה המתחדשת. בנוסף לכך, זה מקשה על העסקת עובדים ויכול לגרום לפיטורי עובדים בגלל הליך לא הגיוני. אנחנו לא מבקשים שקל, רק הארכה. כמו שבאירופה דחו מיידית לשנה, רשות החשמל צריכה לעשות זאת גם".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בנוסף לכך, מנכ"ל חברה המתקינה פאנלים סולאריים שביקש להישאר בעילום שם סיפר לynet כי "לכאורה אומרים שסקטור האנרגיה הוא חיוני ואומרים לנו להמשיך כרגיל. אבל בסקטור הזה עובדים מול גורמים שונים, שמתעכבים בגלל הקורונה. אי אפשר לעמוד במועדים שרשות החשמל מציבה לנו".
כמו כן, לynet נודע על חברות נוספות שנפגעות מאי מתן ההארכה, אך הן סרבו להזדהות.
במכתב שקיבל דנן מממלא מקום יו"ר רשות החשמל, יואב קצבוי, לאחר שביקש הארכה, כתב היו"ר כי "הקורונה מלווה אותנו פחות משנה, כאשר בכל הסגרים (שהזמן המצטבר שלהם הוא כמה שבועות) הוחרג משק החשמל בכללותו, לרבות חברות העוסקות בהקמת תשתיות. למרות ההחרגה ומתוך הבנה שקיימת השפעה למצב על היכולת לעמוד בזמנים, האריכה הרשות את המועדים המחייבים במרבית ההליכים, לרבות ההליך נשוא פנייתך, בחצי שנה. מדובר בהארכה משמעותית ביותר שכבר השפיעה על היכולת לעמוד ביעדי הממשלה. נכון להיום, על אף הסגר, איננו רואים סיבה לדון בעניין שוב, לאחר קבלת החלטה בעניין לפני חודשיים בלבד".
4 צפייה בגלריה
דני דנן, מנכ"ל גרינטופס
דני דנן, מנכ"ל גרינטופס
דני דנן, מנכ"ל גרינטופס
(צילום: יח"צ)
מרשות החשמל נמסר בתגובה: "בעקבות מספר פניות שהתקבלו ברשות בבקשה להארכת מועדי ההקמה למתקנים באנרגיה מתחדשת על רקע התפשטות נגיף הקורונה, רשות החשמל קיבלה מספר החלטות במסגרתן הוארכו המועדים באסדרות השונות על מנת לאפשר ליזמים עמידה במועדים. בין השאר הוארכו המועדים בהליך מס׳ 1 לגגות ומאגרי מים בחצי שנה. נציין בנוסף כי לפי הנתונים שבידינו, למעלה מ-90% מההספק באסדרה האמורה הצליח לקום על אף האתגרים בתקופת הקורונה, כך שלעמדתנו אין מקום במתן הארכות נוספות".
בתגובה לעיכוב בשדה אילן, מחברת החשמל נמסר: "התוכנית שבוצעה על ידנו הוגשה לאישורים ב- 23.3.2020 וזכתה להתנגדות לשכת התכנון המחוזית. יש להבהיר כי לא ניתן לחבר לקוחות ללא אישור התוכנית המוזכרת . כמו כן לא התקבלו אישורי התאגיד מים וביוב וכן לא ניתן לחפור ליד תשתית רגישה (ביוב/מים) ללא אישור בעל התשתית. בנוסף לזאת נציין כי ההזמנה המקורית שהתקבלה וגם אישור רשות החשמל הינה ל-100 קוו"ט. (לא קיים בהזמנה זו תיעוד לגודל ההספק ל-150 קוו"ט). ב-1.6.2020 על בסיס הודעת רשות החשמל לפיה לא חלה עוד האסדרה תוקף החברה נאלצה לסגור את ההזמנה. עם סגירת ההודעה נשלחה ללקוח הודעה על האפשרות לפתוח הזמנה חדשה במקומה. נציין כי באותו מקום צרכנות קיימת הזמנה נוספת (גרינטופס) ל330 קוו"ט שנמצאת בשלבי בביצוע. ככל שיסופקו לנו מקרים נוספים, נשמח לבדוק ולהתייחס כמקובל".