פחות מ-40 שעות נותרו לתחילת סגר החגים שהוטל בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה, אבל במסגרת ההגבלות - ששר הבריאות בעצמו אמר היום (ד') באולפן ynet כי במצב הנוכחי הן לא יובילו להקלות, אלא להגבלות נוספות - יש מה שנראה כלא מעט סתירות. הנה כמה מהן.

חוף כן, ים לא

ועדת השרים החליטה אמש על שורת החרגות. לפי אחת מהן, ניתן יהיה לצאת מהבית לריצה או להליכה ללא הגבלת מרחק, בתנאי שחוזרים מהביתה. "במסגרת זו מותר גם להגיע אל חוף הים, אך לא להיכנס למים", נכתב. בריאיון אמר אדלשטיין כי "אם נפתח את חופי הרחצה במצב של סגר, נראה מאות אלפים זורמים לשם עם המכוניות ומבלים שם כל היום. זה לא מצב שאנחנו רוצים בו".
9 צפייה בגלריה
ביג 500 מטר
ביג 500 מטר
ים וטיולים - אסור. נתב"ג והליכה בטיילת - מותר
(צילום: מוטי קימחי, יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

מחר - לימודים לא, סגר גם לא

ההחלטה להשבית את מערכת החינוך כבר ביום חמישי הובילה לזעם בקרב הורים - בהם רופאים - שתהו כיצד יוכלו להגיע לעבודה כשהילדים הקטנים כבר בבית. אצל רבים מהם הבעיה עלולה להימשך גם בימי הסגר עצמם.

חו"ל כן, 501 מטר לא

אחת ההגבלות המרכזיות שנוגעת לסגר שאמור להימשך לפחות שלושה שבועות היא מגבלת המרחק - עד 500 מטר מהבית. אמנם יש לכך הסתייגויות רבות, אבל האירוניה הגדולה היא שלשכונה הקרובה אסור למעשה ללכת ולהישאר בה - ואילו אלו שכבר יש להם כרטיסי טיסה לחו"ל לאותה תקופה יוכלו להמריא בנתב"ג.
9 צפייה בגלריה
נתב"ג. לטוס מכאן? למה לא
נתב"ג. לטוס מכאן? למה לא
נתב"ג. לטוס מכאן? למה לא
(צילום: AFP)

ישיבות כן, בתי ספר לא

הזינוק הגדול בתחלואה בארץ נרשם עם פתיחת הישיבות בא' אלול, עוד לפני חזרת התלמידים לבתי הספר ולגנים. על פי נתונים מהיום, מאז 1 בספטמבר 16% מהנדבקים עד גיל 18 נדבקו בישיבות, ואילו 10% בלבד בבתי הספר ובגנים. הנתונים היו כנראה עוד יותר מובהקים, אם הספירה הייתה החל מא' באלול.
9 צפייה בגלריה
 קפסולה בישיבה. למצולמים אין לקשר לכתבה
 קפסולה בישיבה. למצולמים אין לקשר לכתבה
קפסולה בישיבה. למצולמים אין לקשר לכתבה
(צילום: EPA)
ולמרות זאת, גם הישיבות שבהן התחלואה גבוהה מאוד ממשיכות לפעול - וגם בסגר הן לא ייסגרו. ישיבות ההסדר וגם ישיבות אחרות שבמתווה קפסולות יוכלו להמשיך לפעול וישוחררו הביתה במוצאי יום כיפור. בהחרגה אחרת נכתב כי למעשה אותן ישיבות הסדר, פנימיות ומכינות לא יורשו לצאת עד תום חג הסוכות (או שייצאו הביתה שבוע, לפני כניסת הסגר לתוקף).

מקווה כן, בריכות לא

בהחלטה המקורית טבילה במקווה לנשים הוחרגה מההגבלות, ולאחר מכן נוספה לכך גם טבילה במקווה לגברים. אבל לבריכות שחייה ולחדרי כושר, למשל, אושרה כניסה בסגר רק לספורטאים מקצוענים.
9 צפייה בגלריה
בריכת מלון הרודס בתל אביב
בריכת מלון הרודס בתל אביב
בריכת מלון הרודס בתל אביב
(צילום: נדב אבס )

סופר כן, טייק-אוויי לא

כמו בסגר הקודם, גם הפעם הסופרמרקטים ימשיכו לפעול במהלך הסגר. המסעדות, לעומת זאת, ייסגרו ויוכלו להפעיל רק שירות משלוחים ולא איסוף עצמי (טייק-אוויי). זאת, אף שבחלק מהמסעדות ניתן לבצע איסוף עצמי בחלל פתוח, ואילו בסופרמרקטים הקניות נעשות במקום סגור.

תפילות יוגבלו, הפגנות לא

מתווה התפילות המסובך מאוד מאפשר אמנם תפילות גם בתוך בית כנסת בחגים, אבל מגביל את מספר המתפללים ל-25 לכל היותר באזורים לא אדומים. לעומת זאת, מספר המפגינים לא הוגבל. בעקבות זאת הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי ראשי ערים.
9 צפייה בגלריה
ההפגנה
ההפגנה
ההפגנה בבלפור במוצ"ש
(צילום: עמית שאבי )

שוק 4 המינים כן, שוק (חלקית) לא

בניגוד לסגר הקודם, הפעם לא הוחלט לסגור לחלוטין את השווקים. כך, למשל, נציגי הממשלה, עיריית ירושלים וועד סוחרי שוק מחנה יהודה הגיעו לסיכומים על מתווה שבמסגרתו חנויות למכירת מזון ימשיכו לפעול כרגיל, ואילו המסעדות והברים יהיו סגורים.
מה שבכל מקרה קיבל אישור הוא שוק ארבעת המינים - לפי החלטת ועדת השרים, לקראת סוכות אלו יוכרו כמוצר חיוני לצורך אישור לצאת מהבית ולקנות מעבר ל-500 מ'. דוכנים לממכר ארבעת המינים יעבדו בהתאם לתו סגול לעסקים.

טיפול אלטרנטיבי כן, מספרה לא

על פי ההחלטה, ניתן יהיה לצאת מהבית לצורך "קבלת טיפול רפואי אלטרנטיבי או סוציאלי חיוני". אבל מספרות וקליניקות קוסמטיקה, שגם הטיפול בהן הוא "אחד על אחד", לא יאושרו בסגר.
9 צפייה בגלריה
מספרה נפתחת ללקוחות
מספרה נפתחת ללקוחות
מספרה בבאר שבע אחרי הגל הראשון
(צילום: רועי עידן )

עם שופר כן, עם תרנגול לא

החרגה אחרת, שכמו האחרות עדיין דרושה אישור ממשלה, היא שחזנים ותוקעים בשופר יורשו להסתובב בין יישובים. בנוגע למנהג הכפרות נכתב כי הוא "מותר כל עוד בטווח של 500 מטר מהבית ובכפוף למגבלות התקהלות במתווה אדום".

מטפלות כן, פעוטונים לא

הוועדה קבעה בנוסף כי מטפלות רשאיות לקבל תינוקות להשגחתן גם בביתן, ולהורים מותר לחרוג מסגר 500 מטר כדי להביא את התינוק לבית המטפלת. אבל לצד זאת החליטו כי החינוך לגיל הרך, כמו כל מערכת החינוך, יישאר סגור.
9 צפייה בגלריה
רז קינסטליך במעונות היום בראשון לציון
רז קינסטליך במעונות היום בראשון לציון
מעונות יום בראשון לציון
(צילום: עיריית ראשון לציון )

מלונות וצימרים: לצוותי אוויר כן, לאזרחים לא

למרות דרישת העובדים בענף התיירות, הוחלט לא לאפשר את פתיחת בתי המלון והצימרים במהלך הסגר, אלא רק עבור חריגים שיבקשו אישור מיוחד ממשרד הבריאות - מלונות שמארחים צוותי אוויר, אנשי עסקים מחו"ל ועובדים זרים.

כדורגל: למקצוענים כן, לחובבים לא

ליגת העל בכדורגל והליגות המקצועניות הנוספות ימשיכו, אף שהפעם הספורטאים ישובו לבידוד, בדומה למתווה של העונה שחלפה. חובבים שירצו לשחק בפארקים לא יוכלו לעשות זאת, אם המרחק גדול מ-500 מטר.
בכל מקרה, מחר בבוקר תתכנס ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר על מנת לאשר את תקנות הסגר. גם הפעם האישור הועבר לוועדה זו ולא לוועדת הקורונה בראשות ח"כ יפעת שאשא-ביטון. בהתאם ל'חוק הקורונה הגדול', תקנות שהותקנו לפי החוק יוגשו לוועדה של הכנסת והכנסת תהיה רשאית לאשר את התקנות כולן או חלקן, או לא לאשרן או לשנות את תקופת תוקפן בתוך 24 שעות.
9 צפייה בגלריה
מכבי חיפה נגד הפועל ב"ש
מכבי חיפה נגד הפועל ב"ש
מכבי חיפה נגד הפועל ב"ש, השבוע
(צילום: עוז מועלם)
ככל שלא התקבלה החלטה בפרק הזמן הזה – יתפרסמו התקנות וייכנסו לתוקף עם פרסומן (בתום 24 שעות ממועד קבלת ההחלטה), והוועדה בכנסת תקיים דיון בתקנות ותחליט אם לאשרן בתוך 7 ימים - בנוגע להגבלות החלות על המרחב הפרטי והציבורי, או בתוך 14 ימים - בנוגע להגבלות על פעילותם של עסקים ומקומות הפתוחים לציבור.