פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר בצהריים (יום א') בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת כי הוא חווה מתקפות מטעם הציבור, והאשים את החברה החרדית ב"ארטילריה מאורגנת", כלשונו. "אני חוטף אש, זה נועד להסיט אותי מהחלטות מקצועיות", אמר הפרויקטור. "בן אנוש רגיש לא יכול לעמוד בזה. אני חבר של החברה החרדית". ynet העביר את הוועדה בשידור חי.
גמזו אמר מוקדם יותר כי הוא צופה שמערך קטיעת שרשראות ההדבקה של צה"ל יפעל במלואו עד 1 בנובמבר. "המספרים עולים, ומטרת מפקדת הקטיעה היא להקטין את המספרים. היא לא אפקטיבית עדיין, אבל אם לא הייתה מתפקדת - היינו רואים מספרים גבוהים יותר", הוא אמר. "כשיש התפרצות כזו באוכלוסיות שונות עדיין לא מצליחים לקבל את מלוא האפקטיביות".
5 צפייה בגלריה
רוני גמזו מעלה את תוכנית הסגרים בוועדת חוקה חוק ומשפט
רוני גמזו מעלה את תוכנית הסגרים בוועדת חוקה חוק ומשפט
פרופ' גמזו ופרופ' גרוטו בדיון בכנסת
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בפתח הדיון בוועדה, שהתכנסה כדי לדון בתוכנית הרמזור של הפרויקטור לקראת הטלת סגר על שורת רשויות אדומות, אמר סגן שר הבריאות יואב קיש: "אנחנו בחרנו ללכת למהלך אזורי לפני מהלך ארצי. אני מקווה שהוא יוכיח את עצמו. הרמזור בנה את היכולת להתייחס למדינה בצורה אזורית, ויש חשיבות גדולה באישור הרמזור בוועדה". לדבריו, "מי שינסה לנגח את העמדה הזו, עושה טעות קשה וידרדר את ישראל להתייחסות אחידה".
פרויקטור הקורונה, מצידו, מתח ביקורת על תופעה שבמסגרתה תושבים לא נבדקים אף שהם סובלים מתסמינים: "יש בארץ תופעה של 'עזוב, נחשפתי, יש לי קצת סימפטומים. אנשים מפחדים להיכנס לבידוד'", הוא אמר. "כשאתה הולך להיבדק ולא מחכה או מחביא, שיעור הבדיקות החיוביות לא יהיה 25%. אין שיעורים כאלו בעולם". עוד אמר כי קופות החולים מעבירות תוצאות בדיקות לנבדקים תוך 30 שעות, אף שהן מתחייבות להעברת תוצאות תוך 36 שעות.
5 צפייה בגלריה
עומס בקו 53 בני ברק- רמת גן בצל התפשטות נגיף הקורונה
עומס בקו 53 בני ברק- רמת גן בצל התפשטות נגיף הקורונה
בני ברק
(צילום: עמית הובר)
גמזו גם הציב יעד למספר הנדבקים, שאותו הוא מצפה לראות לקראת החורף: "אנו רוצים להתקרב לחורף עם מאות. לא יותר מזה. מי שחושב על עשרות, היום רואה שאירופה באופן יחסי לישראל היום לא עומדת בעשרות. קרוב לוודאי שאלו המספרים, נצטרך לרדת לכיוון של מאות". לדברי גמזו, "החגים מטרידים. כולם נפגשים ואוכלים".
יו"ר הוועדה, יעקב אשר מסיעת יהדות התורה, אמר בדיון כי "התוכנית שמוצגת לנו היא לא תוכנית סגרים. כדי לדעת איפה לסגור לא צריך את התוכנית. יש בלבול גדול - זה לא כלי להורדת שאלטרים". בהמשך, צעק ח"כ אשר על פרופ' גמזו: "אל תלכו על הורדת שאלטר לגמרי. זה לא יצליח. תסמנו לראש עיר יעד והוא יביא לך את זה. אל תמהרו להוריד את השאלטר, תנו מגבלות שיאפשרו לעיר לחיות. אחרת זה פשוט לא יעבוד בשטח".

ישראל פרוש, ראש העיר אלעד, שהיא אחת מהערים שמסומנות כאדומות, טען כי רבים מהנדבקים שאותרו בעירו כלל לא נמצאים בעיר - אם כי בישיבות בערים אחרות או במלוניות. פרופ' גמזו השיב לו: "לאור ההערה, נטרלנו את הדבר הזה בבדיקות החיוביות ובחולים הפעילים. הייתה ירידה אבל כרגע יש עלייה, וזה מטריד. אנו לא יכולים לעמוד מנגד, יש לנו צורך לעזור".
ח"כ אחמד טיבי התייחס להתפרצות בחברה הערבית, וקרא למשרד הבריאות ולפרופ' גמזו להשקיע בהסברה. "אין כלים כדי להוביל את המלחמה הזו", אמר טיבי. "החתונות וההתקהלויות הם מוקד התפרצויות. אמרנו את זה ממש בהתחלה - כדי למנוע את מה שמתרחש עכשיו צריך לפתוח את האולמות עם הגבלות. זה לא נעשה, ולכן רואים חתונות לא מבוקרות ברחוב. זה חמור". הוא הוסיף כי המשטרה לא אוכפת את ההגבלות כראוי בחברה הערבית, וציין כי זו הדרך למניעת קיום החתונות.
לצד הרשויות האדומות בוהקות, שעליהן צפוי להיות מוטל סגר מלא, על שורת רשויות נוספת צפויות להיות מוטלות הגבלות אחרות, דוגמת סגר לילי, סגירת עסקים למעט עסקים חיוניים וסגירת מערכת החינוך למעט הגנים ומסגרות החינוך המיוחד.
לקראת הדיון, יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בניסיון למנוע את הטלת הסגר על הרשויות האדומות. הוא קרא לו לשקול אפשרויות אחרות ולמצות את כולן טרם הטלת מגבלות תנועה חמורות על התושבים. "לצערי, זמן רב מדי התבזבז על כתיבת תכניות ורמזורים שכל מטרתם הייתה למנוע בפועל הגעה למצב בו אנו נמצאים כיום. במשך חודש וחצי לא נעשו כמעט פעולות מניעה בשטח, במוקדי ההתפרצות, וכעת מצאו את 'פתרון הקסם': סגר מלא על ערים בודדות", כתב אשר לנתניהו.
5 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
"שום שיקול דעת מקצועי". אשר
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת )
הוא הוסיף: "בשום אופן אין הגיון למהר ולהטיל סגר כולל על כמה ערים בודדות. צר לי לומר זאת, אך ההצעה להטיל סגר מלא על מספר ערים בודדות היא לא תכנית פעולה, זו החלטה מוטעית שבאה מתוך לחץ וחוסר אונים, ללא שום שיקול דעת מקצועי אמיתי, וממילא לא תעמוד במבחן המציאות ולא תצליח למנוע את הצורך בהחלטה על סגר כללי על כל המדינה שמתקדמת אלינו בצעדי ענק".
רשימת הרשויות שעליהן יוטלו מגבלות ושל החלוקה בין סוגי הערים תתגבש היום אחר הצהריים. לפי שעה מסתמן כי הכניסה ליישובים "אדומים בוהקים" תיאסר, וכך גם היציאה מהם. רק עסקים לממכר מזון ותרופות יישארו פתוחים באותם יישובים ומערכת החינוך תמשיך להיות סגורה, למעט גני ילדים וחינוך מיוחד. על התושבים תוטל מגבלת תנועה של 500 מטרים מהבית.
פורסם לראשונה: 10:15, 06.09.20