3 צפייה בגלריה
המהפכה התעשייתית רק האיצה את תהליך ההתחממות
המהפכה התעשייתית רק האיצה את תהליך ההתחממות
המהפכה התעשייתית רק האיצה את תהליך ההתחממות
(צילום: shutterstock)
כדור הארץ חם יותר מכפי שהיה ב-12 אלף השנים האחרונות, תקופה שמתפרשת על פני כל ההתפתחות של הציביליזציה האנושית. כך עולה ממחקר חדש, שפורסם במגזין Nature.
ניתוח טמפרטורות בקרקע האוקיינוס הראה ששינויי האקלים מעשי ידי אדם הביאו את העולם ל"טריטוריה לא נודעת", כלשון החוקרים. ייתכן שכדור הארץ הוא כעת אף החם ביותר זה 125 אלף שנה, אבל הנתונים בנוגע לתקופה כה קדומה פחות ודאיים.

החוקרים הגיעו למסקנות אלו לאחר שפתרו תעלומה ארוכת שנים שמכונה "חידת הטמפרטורה בהולוקן". מודלים אקלימיים הראו התחממות מתמשכת מאז עידן הקרח האחרון שהסתיים לפני 12 אלף שנה, אז החל עידן הולוקן, התקופה הגאולוגית שבה אנחנו חיים כיום. אבל הערכות לגבי טמפרטורות שנגזרו ממאובנים של קונכיות הראו שיא בטמפרטורות לפני 6,000 שנה, ומאז התקררות - עד למהפכה התעשייתית והזינוק בפליטות הפחמן.
הסתירה הזו ערערה את הביטחון הן במודלים האקלימיים והן בנתונים שנגזרו מהקונכיות. אבל במחקר החדש, שעיקריו פורסמו ב"גרדיאן", התברר שאותם נתונים מקונכיות שיקפו רק קיצים חמים ולא חורפים קרים, ולכן הטמפרטורה הממוצעת שהתקבלה מהם הייתה לא מדויקת.
3 צפייה בגלריה
הטמפרטורות עולות, הקרחונים נמסים
הטמפרטורות עולות, הקרחונים נמסים
הטמפרטורות עולות, הקרחונים נמסים
(צילום: shutterstock)
"הראינו שהטמפרטורה השנתית הממוצעת בעולם עלתה ב-12 אלף השנים האחרונות, בניגוד למחקרים קודמים", אמרה מובילת המחקר, סמנתה בווה מאוניברסיטת ראטגרס בארצות הברית. "המשמעות היא שתקופת ההתחממות הגלובלית מעשה ידי אדם האיצה עלייה ארוכת טווח בטמפרטורות בעולם, מה שגרם לכך שהגענו למקום שבו מעולם לא היינו. זה מראה בדיוק כמה חשוב לקחת את המצב שלנו ברצינות".
ייתכן שכדור הארץ חם יותר מבכל תקופה אחרת ב-125 אלף השנים האחרונות, אז היה העידן שבין שתי תקופות הקרח. אבל המדענים לא בטוחים בכך, כי יש פחות נתונים בנוגע לאותה תקופה. מחקר שפורסם ב-2017 טען כי הטמפרטורות בעולם הן הגבוהות ביותר לפחות ב-115 אלף השנים האחרונות, אבל הוא התבסס על נתונים מעטים יותר.
המחקר החדש בחן נתוני טמפרטורות שנגזרו מקונכיות קטנות ותרכובות של אצות שנמצאו בסחופת האוקיינוס, והחוקרים פתרו את התעלומה בכך שלקחו בחשבון שני משתנים. האחד: העובדה שכאמור הקונכיות והחומרים האורגניים לא שיקפו את השנה כולה, אלא את הקיץ. השני: יש מחזוריות טבעית ומוכרת הנוגעת להתחממות כדור הארץ, שיכולה להוביל לקיצים חמים יותר וחורפים קרים יותר - כשהטמפרטורה הרב-שנתית הממוצעת נשארת כמעט ללא שינוי.
3 צפייה בגלריה
קרחונים שווייץ אז והיום
קרחונים שווייץ אז והיום
קרחון בשווייץ, בעבר וכיום
(צילום: רויטרס)
השילוב של אלו הראו כי הסברה שהייתה התקררות אחרי שיא החום לכאורה לפני 6,000 שנה – הייתה מוטעית. הקונכיות רק הראו ירידה בטמפרטורות בקיץ, אבל הטמפרטורות השנתיות הממוצעות דווקא עלו במעט. במחקר נבחנו רק נתונים מטמפרטורת האוקיינוס, אבל בווה אמרה כי "לטמפרטורות האלו השפעה ברורה על מזג האוויר בעולם. זה האינדיקטור הטוב ביותר לאקלים בכדור הארץ".
בשנה שעברה הובילה בווה משלחת חקר לצ'ילה, כדי לאסוף עוד דגימות סחופת מהאוקיינוס, ולצרף למאגר הנתונים. ג'ניפר הרצברג, מאוניברסיטת טקסס A&M בארצות הברית, אמרה כי "המחקר שמעניק פתרון לתעלומה שסקרנה חוקרים במשך שנים הוא צעד גדול קדימה. הבנת שינויי האקלים בעבר חשובה מאוד על מנת להתמודד עם ההתחממות הגלובלית הנוכחית".