בשיתוף PayPal
ברחבי העולם כבר מדווחים כי השנה יישברו שיאי האונליין בבלאק פריידי, חג שהתחיל בכלל בחנויות הפיזיות, עם סיום ארוחת חג ההודיה המסורתית בארה"ב והנהירה לחנויות – ביום שפתח רשמית את עונת השופינג שבין חג ההודיה לחג המולד. מאז, מידי שנה יותר ויותר צרכנים ברחבי העולם בוחרים לחסוך לעצמם את תורי הענק ולבצע רכישות היישר מהבית. הקורונה, כך אומרים הדיווחים, תשאיר יותר ויותר אנשים בבתים שייבחרו לקנות אונליין.
5 צפייה בגלריה
מוכנים לבלאק פריידיי?
מוכנים לבלאק פריידיי?
מוכנים לבלאק פריידיי?
(צילום: shutterstock)
הבלאק פריידי כבר שנים מסתמן כיום מאוד חשוב בשגרת הקניות של הצרכנים בישראל. מהמחקר השנתי של PayPal עולה כי הוא ממשיך להיות יום הקניות הפופולרי ביותר בקרב הישראלים, כש-60% מהישראלים שקונים אונליין מתכוונים להשתתף בו. לפי התחזית, היקף הרכישות של הישראלים ברשת צפוי להגיע עד סוף 2020 לכ-24 מיליארד שקלים, עלייה של כ-25% מהשנה שעברה.
"בסוף זה עניין של מחיר" אומרת ענבל פרידמן, בת 32, נשואה טרייה מתל אביב. "אף אחד מאיתנו לא רוצה לצאת פראייר, והרבה עסקים - בלי קשר לבלאק פריידי, אוטומטית מציעים אחוזי הנחה למי שמזמין באתר. זה יעיל, זה נוח, זה מהיר, ובעיקר יוצא מאוד משתלם. כמעט כל שנה יש לי איזו רכישה מתוכננת לשבוע הזה של סוף נובמבר - זה מרגיש לי פשוט כמו החלטה צרכנית חכמה".
"יום שישי הקרוב הוא נקודת השיא של הקניות אונליין בישראל בחודש נובמבר, ובשנה כולה" אומר אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה ב-PayPal. "חגי הקניות, ובראשם בלאק פריידיי, הפכו לחלק אינטגרלי מלוח השנה שלנו ואנחנו מתכוננים אליהם ממש כמו שאנחנו מתכוננים לפסח או ראש השנה, אם זה הכנת רשימות מראש, מילוי עגלות, וכן, אפילו לחסוך קצת כסף בצד".
לפי המחקר 21% מהישראלים כבר החלו למלא עגלות אינטרנטיות לקראת ימי הקניות (לעומת 15% בתקופה המקבילה בשנה שעברה) ו-23% מהישראלים העידו כי חסכו כסף מהמשכורות האחרונות שלהם לטובת הרכישות שיבצעו (לעומת 19% בשנה שעברה).
"זו לא גחמה" אומרת ענבל. "אני משתדלת לרכז את הקניות הגדולות ביותר לתקופה הזו של השנה. וכן, זה אומר גם להשאיר כסף בצד ולחסוך לקראת חודש נובמבר".
5 צפייה בגלריה
מוכנים לבלאק פריידיי?
מוכנים לבלאק פריידיי?
(צילום: shutterstock)

היתרונות בקניות אונליין

המחקר השנתי של PayPal בדק גם מה חשוב לישראלים כאשר הם קונים אונליין, ומה חשוב להם בפרט בשלב התשלום. המגמה עקבית - כמדי שנה, הישראלים מדווחים כי היתרונות המשמעותיים ביותר בקניות ברשת הם המחיר האטרקטיבי (68%), עליות המשלוח נמוכות (34%), תשלום מאובטח (33%) חסכון בזמן (28%) והמגוון הרב של המוצרים (25%). השנה, 19% מהישראלים דיווחו כי היתרון המשמעותי ביותר היא האפשרות לרכוש מהבית והשמירה על הריחוק החברתי. בשלב התשלום, האלמנט הכי קריטי לישראלים הוא הבחירה באופציית תשלום מאובטחת (84%).
"מה שמאוד בולט זה שקונים ישראלים מחפשים לא רק מחיר ומותג, אלא מה שאנחנו קוראים חוויית קנייה כוללת: מדיניות החזרת מוצרים גמישה ונוחה, תנאי תשלום אמינים ובטוחים, משלוח מהיר וזול. מוכרים שיידעו לייצר את החוויה הזו ולתת ללקוחות את הביטחון והנוחות שהם מחפשים, ייהנו מהם גם ברכישות הבאות" הוסיף דהן.
5 צפייה בגלריה
אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה PayPal
אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה PayPal
אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה PayPal
( צילום: יח"צ)
יגאל ישראלי, בן 47 מגן יבנה כבר שנים מזמין מוצרים מחו"ל מדי בלאק פריידי – ומספר שכבר התחיל למלא מספר עגלות באתרים שונים. "אני חושב שהתחלתי לקנות אונליין לפני ארבע או חמש שנים. ברור שבהתחלה עשיתי קצת טעויות. אבל אין חכם כבעל ניסיון. היום אני מוודא את תנאי המשלוח, זה בעיניי הכי חשוב, וגם תמיד משקיע עוד דקה-שתיים כדי להבין מאיפה וממי אני קונה. יש המון ביקורות וטיפים שיכולים לעזור לקבל את ההחלטה. אני מבקר באתרים מוכרים ולא לוקח סיכונים, סתם חבל".

היתרונות בקניות אונליין בקרב ישראלים

מה חשוב לישראלים בתשלומי אונליין?

5 צפייה בגלריה
מוכנים לבלאק פריידיי?
מוכנים לבלאק פריידיי?
מה חשוב לישראלים בתשלומי אונליין?

מה הישראלים קונים?

עיקר הפוקוס בשנת 2020 הוא ההשקעה בבית, בגינה, ובעיצוב המרחב הפרטי וב-PayPal מדווחים על צמיחה משמעותית בקטגוריות הגינון, העיצוב והריהוט. קטגוריות אהובות נוספות נשארו, בדומה לשנים קודמות, אופנה, קוסמטיקה וטיפוח, גאדג'טים ומשחקי מחשב.
קטגוריה נוספת שצמחה בחודשים האחרונים והפכה אהודה על הישראלים אינה כוללת מוצר או אנבוקסינג – אלא פעילות אונליין. 2 מכל 3 ישראלים השתתפו בפעילות מקוונות כמו שיעור, סדנה, או הרצאה בחודשים האחרונים.
"היום במיוחד, בעידן הריחוק החברתי, כל החיים שלנו עברו לרשת. אנחנו עושים שם הכול, אפילו הסטודנטים לומדים מרחוק" מסכם דהן. "העתקת החיים למרחב הדיגיטלי מרגישה כבר מאוד טבעית, עד שאנחנו כמעט ולא יכולים לזכור מה היה פה קודם. לא מדובר בטרנד חולף, או רק באילוצי קורונה, מדובר בהרגל שהגיע כדי להשאר ושהישראלים מאמצים מבחירה".
בשיתוף PayPal