נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע היום (ב') כי יעניק לבלארוס הלוואה בסך 1.5 מיליארד דולר. פוטין נפגש עם עמיתו הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו, שהגיע כדי לבקש ממנו תמיכה כלכלית וסיוע צבאי, בסוצ'י שלחופי הים השחור.
6 צפייה בגלריה
יקבל סיוע של 1.5 מיליארד דולר. לוקשנקו עם פוטין בסוצ'י
יקבל סיוע של 1.5 מיליארד דולר. לוקשנקו עם פוטין בסוצ'י
יקבל סיוע של 1.5 מיליארד דולר. לוקשנקו עם פוטין בסוצ'י
(צילום: EPA)
הפגישה התקיימה אחרי עוד סוף שבוע של הפגנות ענק נגד הרודן לוקשנקו. יותר מ-100,000 מפגינים יצאו אתמול לרחובות מינסק, בשבוע החמישי ברציפות, כדי לדרוש את התפטרותו של לוקשנקו.
בנוסף להכרזה על מתן ההלוואה לסיוע, אותת נשיא רוסיה על תמיכה בלוקשנקו בדרכים אחרות, ואמר כי יימשך שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. בסוכנויות הידיעות הרוסיות דווח כי מוסקבה תשלח צנחנים לתרגילים משותפים.

פוטין ציין כי הוא תומך בהצעת לוקשנקו לערוך רפורמה בחוקה, והוסיף כי היא הגיונית ו"באה בזמן". האופוזיציה טוענת שהצעת הרפורמה היא תעלול של לוקשנקו להיאחז בשלטון לאחר הבחירות שזויפו. פוטין אמר עוד כי על הבלארוסים לפתור את המשבר שלהם בעצמם, ללא התערבות זרה.
לוקשנקו הודה לעמיתו על שיתוף הפעולה ועל הסיוע. הוא הוסיף כי האירועים האחרונים בארצו "הראו שמינסק צריכה להישאר קרובה לרוסיה".
6 צפייה בגלריה
בלארוס סבלטנה טיחנובסקאיה רצה לנשיאות
בלארוס סבלטנה טיחנובסקאיה רצה לנשיאות
"להסכמים עם לוקשנקו אין תוקף חוקי". טיחנובסקאיה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
בלארוס מינסק הפגנה נשים נגד הרודן אלכסנדר לוקשנקו
בלארוס מינסק הפגנה נשים נגד הרודן אלכסנדר לוקשנקו
הפגנה נגד הרודן במינסק
(צילום: EPA)
למרות פעולה תוקפנית יותר ויותר מצד כוחות הביטחון שלו, לוקשנקו נכשל בניסיון לדכא את המחאה. אתמול לעגו לו, שוב, עשרות אלפי מפגינים בקריאות כמו "אתה עכברוש!". לוקשנקו טוען כי המחאה היא מזימה של המערב. גורלו הפוליטי נמצא כעת בידי מוסקבה.
מאז הבחירות לנשיאות ב -9 באוגוסט, שלוקשנקו מכחיש שזויפו, נעצרו אלפי אנשים וכמעט כל מנהיגי האופוזיציה נכלאו, גורשו או אולצו לצאת לגלות. המשטרה אמרה שבהפגנות אתמול נעצרו 774 בני אדם.
באופוזיציה חוששים שלוקשנקו ינסה למכור את עצמאות בלארוס בתמורה לתמיכתו של פוטין. סבטלנה טיחנובסקאיה, יריבתו של לוקשנקו שתומכיה טוענים שהיא הזוכה האמיתית בבחירות, אמרה כי לא יהיה תוקף לשום הסכם של הנשיא עם פוטין. "אני רוצה להזכיר לוולדימיר פוטין: לכל מה שתקבל וכל מה שתסכים עליו בפגישה בסוצ'י לא יהיה כל תוקף חוקי", היא אמרה.
טיחנובסקאיה הוסיפה כי "כל ההסכמים שנחתמו עם לוקשנקו אינם לגיטימיים ויתוקנו על ידי ההנהגה החדשה, מכיוון שהעם הבלארוסי אינו מאמין בלוקשנקו וסירב לתמוך בו בבחירות. צר לי מאוד שהחלטת לנהל דיאלוג עם הדיקטטור ולא עם העם הבלארוסי".