בית משפט השלום בת"א גזר אתמול (יום א') תשעה חודשי עבודות שירות על הדוגמנית בר רפאלי, אותם היא צפויה לרצות בבית נועם שבקריית אונו, מרכז המספק מסגרת חינוכית שיקומית לחניכים מעל גיל 21, בעלי לקויות שכליות ופיזיות.
3 צפייה בגלריה
בר רפאלי
בר רפאלי
בר רפאלי בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
בית נועם פועל זה 34 שנים בעיר, ובו 72 חניכים שהגיעו מכל רחבי הארץ. לאחר שאושר הסדר הטיעון בעניינה של הדוגמנית, הבינו בבית נועם כי רפאלי צפויה לרצות את עבודות השירות שנגזרו עליה במקום.
איקי בר חיים, מנכ"ל בית נועם, סירב לדבר על אופי הפעילות שרפאלי צפויה לבצע במקום
כדי לא לפגוע בפרטיותה, אולם הסכים לספר על המרכז שמהווה מודל לחיקוי למרכזים דומים בארץ ובעולם: "אני יכול להבטיח לה שהיא מגיעה למקום מקסים", אמר בר חיים. "אצלנו בבית נועם יש חניכים מעל גיל 21 עם לקויות פיזיות ושכליות שסיימו את מערכת החינוך המיוחד. בישראל יש חוק חינוך מיוחד עד גיל 21 ומעבר לזה המדינה עוזרת אבל לא במסגרת החוק".
3 צפייה בגלריה
בית נועם
בית נועם
"היא מגיעה למקום מקסים". בית נועם בקריית אונו
( צילום: בית נועם )
3 צפייה בגלריה
בית נועם
בית נועם
( צילום: בית נועם )
רבים מהחניכים במרכז מתניידים באמצעות כיסאות גלגלים ואחד היתרונות במקום הוא שעל כל שני חניכים יש מדריך אחד. "היתרונות שלנו הם כמות הצוות ואיכותו כי החניכים שלנו צריכים כמעט כולם סיוע בכל פעילות. מעבר לצוות המקצועי, יש אצלנו אנשי מקצוע בתחומי הפיזיותרפיה, קלינאי תקשורת וריפוי בעיסוק. חלק גדול מהצוות במקום הם מתנדבים מבנות שירות לאומי וחניכי שנת שירות, שבאים לתרום לקהילה במשך שנה או שנתיים", הוסיף בר חיים.
הוא ציין כי רבים מאלו שמגיעים לבית נועם יוצאים עם מערכת ערכים סבלנית יותר כלפי השונה והאחר: "כל מי שנכנס לבית נועם יוצא בנאדם אחר. זה לא משנה אם זה איש צוות, מתנדב או עובד שירות. אנשים יוצאים מפה וממש הופכים לשליחים שלנו בקהילה. למי שיוצא מכאן אין תופעות של סלידה מאנשים בעלי מוגבלות שיגורו לידו או יתקרבו אליו, כולם כאן עוברים תהליך של קבלת השונה".

מדי שנה מגיעים לבית נועם 30 בנות שירות לאומי וחניכי שנת שירות. רבים מהם חוזרים למקום בתור עובדים ומדריכים. "קשה לעזוב את בית נועם", אמר בר חיים, והוסיף: "הרבה יוצאים לתקופה של צבא או שירות לאומי ואז חוזרים".
בניגוד למרכזים דומים ברחבי הארץ, מעולם לא זכו בבית נועם ליחס לא הולם מצד התושבים. "אנחנו גאים להיות בקריית אונו", סיכם בר חיים. "השער אצלנו פתוח תמיד ואנחנו לא מסתתרים. חשוב לנו מאוד שיראו אותנו כי אנחנו חלק בלתי נפרד מהקהילה".
עוה"ד רותי ליטבק ומוטי לזר, המייצגים את רפאלי, מסרו היום לאחר מתן גזר הדין: "בית המשפט קבע כי הסדר הטיעון הוא מאוזן והולם את הנסיבות האישיות והמשפטיות החריגות. בית המשפט הדגיש את כך שבר לא פעלה מתוך כוונה או מטרה להתחמק ממס, את מעורבותה השולית, חלוף הזמן ועינוי הדין שלצידו, והראשוניות של אכיפת עבירות שכונו 'הנחות סלב'. לפי קביעת בית המשפט, הנסיבות המיוחדות הללו, הן הסיבה להקלה בקשר לבר. עם סיומו של ההליך המשפטי הגיע הקץ לעינוי הדין שנמשך תקופה ארוכה וגבה מחיר כבד מבר ומשפחתה. בר כואבת מאוד את המחיר האישי שאמה צפויה לשלם, דואגת לשלומה ומייחלת לסיים את הפרשה ולהתמקד בחייה המשפחתיים".