ההתפתחות הטכנולוגית המואצת של העשורים האחרונים מועילה לאנושות במגוון עצום של תחומים. השנה האחרונה לימדה אותנו עד כמה חשוב לקדם את היכולת האנושית בתחום הבריאות - על מנת למנוע את המגפה הבאה, להבין כיצד לאבחן מחלות, כיצד להעניק רפואה מותאמת אישית, ולשמור על בריאות הציבור בסיוע כלים דיגיטליים מתקדמים.
בדיוק לשם כך הוקם המסלול לבריאות דיגיטלית במכללה האקדמית צפת, אשר צפוי להיפתח כבר בשנת הלימודים הקרובה.
במכללה בחרו לשלב את התחום בחוג למערכות מידע ניהוליות, על מנת להעניק לסטודנטים כלים רחבים ויישומיים יותר לקראת הכניסה לשוק העבודה.
כיצד משלבת תוכנית הלימודים בין עולם המחשבים לגורמים במערכת הבריאות? מהם הנושאים העיקריים הנלמדים במסלול? ומיהן החברות הצפויות לריב על הבוגרים הטריים של המסלול לבריאות דיגיטלית? בכתבה זו תקבלו תשובות לשאלות אלו ולרבות אחרות.
3 צפייה בגלריה
בית הדסה המכללה האקדמית צפת
בית הדסה המכללה האקדמית צפת
בית הדסה, המכללה האקדמית צפת
(צילום אוויר: נשיונל פוטוגרפיק)

המסלול שעונה לצורך אדיר באחד הענפים הצומחים בעולם

כאשר מסתכלים על עולם הפיתוח הטכנולוגי של היום, אין ספק שבריאות דיגיטלית היא אחד התחומים הצומחים והמבוקשים ביותר. כבר ב-2018 החליטה ממשלת ישראל להגדיר את התוכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית כמנוע צמיחה לאומי.
כיום, ישראל נחשבת למעצמה בתחום, עם יותר מ-2,000 חברות ויוזמות המחפשות בנרות עובדים מוכשרים.
על רקע הצורך ההולך וגובר בתעשייה הישראלית והבינלאומית, המסלול לבריאות דיגיטלית גובש על מנת לתת מענה לצרכי השוק וכדי לגשר על "פערי השפה" בין אנשי המקצוע בתחום המחשבים לבין הגורמים השונים במערכת הבריאות.
המסלול מתמקד בהיבטים של טכנולוגיה ומחשוב, אך משלב אלמנטים הקשורים ישירות למקצועות הבריאות. בין הנושאים הנלמדים במסלול: ניתוח נתוני עתק (ביג דאטה), למידת מכונה, מערכות תומכות החלטה בעולם הרפואה ולימודי רפואה מותאמת אישית. במקביל, המסלול כולל לימודי מערכות בריאות ורפואה בישראל ובעולם, בשילוב לימודי רגולציה ואתיקה בבריאות, ובנוסף מעניק בסיס רחב בנושאי טכנולוגיות תוכנה ומידע.

החל ממעקב אחרי תיקים רפואיים, דרך שימוש ברובוטים ועד רפואה מותאמת אישית

תחום הבריאות הדיגיטלית הוא תחום רחב מאוד, אשר מספק פתרונות פרקטיים למגוון מערכות, ביניהם מערכות מידע רפואיות המאפשרות ניהול ומעקב אחרי תיקים רפואיים ותהליכים רפואיים בזמן אמת.
בימים אלו משתמשים חוקרים בכלים טכנולוגיים מתקדמים על מנת לנתח את ביצועי חיסוני הקורונה על בסיס המידע הרפואי האישי של כל מטופל ומטופלת, על מנת לייעל את הצעדים הבאים במאבק הגלובלי במגפה.
בנוסף, הסטודנטים במסלול לומדים להכיר מערכות טכנולוגיות המאפשרות רפואה מרחוק – החל ממעקב וטיפול עצמי בבית, ועד אבחנות וטיפולים מרופאים מומחים הנמצאים מעבר לים.
3 צפייה בגלריה
בריאות דיגיטלית
בריאות דיגיטלית
המסלול כולל לימודי מערכות בריאות ורפואה בישראל ובעולם, והוא מעניק בסיס רחב בנושאי טכנולוגיות תוכנה ומידע. בריאות דיגיטלית
(צילום המחשה: Shutterstock)
עוד נושא חדשני ומרתק הנלמד במסלול לבריאות דיגיטלית במכללה האקדמית צפת הוא שימוש ברובוטים ויישומי Internet of Things) IOT), כגון מחשוב לביש, קפסולות עם מצלמות הנבלעות דרך מערכת העיכול, שבבים ביולוגיים המוחדשים לגוף וכדומה. הרכיבים הנכנסים לגופנו יכולים לבצע אבחון ופעולות כמו צילום, ניתוח, תקיפת תאים סרטניים ועוד.
תחום נוסף הנלמד במסלול הוא רפואה מותאמת אישית מבחינת טיפולים ותרופות, המבוססת על בינה מלאכותית וניתוח ביג דאטה מצד אחד, ועל הגנטיקה האישית והנתונים הרפואיים האישיים מצד שני.
במסלול לבריאות דיגיטלית של המכללה האקדמית צפת הסטודנטים לומדים כיצד פיצוח הגנום האנושי יכול ללכת יד ביד עם פיתוחים טכנולוגיים - הכל לטובת שיפור בריאות הציבור.

לא רק רקע טכנולוגי - התואר שמלמד ומעודד יזמות וחדשנות

מעבר לרקע הטכנולוגי שיקבלו בוגרי המסלול החדש, תוכנית הלימודים כוללת פיתוח כישורים המאפשרים הצלחה בהיי-טק, כדוגמת יזמות וחדשנות והבנה עסקית.
יזמות מתבטאת בהרמת חברות סטארט-אפ, אך גם ביזמות פנים-ארגונית בחברות קיימות וגדולות, במתן מענה לצרכים של אנשים וארגונים בצורה טובה ומתקדמת יותר.
יזמות וחדשנות הן ללא ספק מהערכים המוספים של החברות והיזמים היוצאים ממדינת ישראל.
על מנת לעזור לבוגרי התואר להשתלב בתעשייה ולהוביל את הארגונים שלהם מהרגע הראשון, מסלול הבריאות הדיגיטלית בחוג למערכות מידע ניהוליות במכללה האקדמית צפת, והלימודים ככלל בחוג למערכות מידע ניהוליות במכללה, כוללים בתוכם באופן מובנה, קורסים המיוחדים ללימודי יזמות וחדשנות, בתור מרכיב משלים ללימודי ההיי-טק והטכנולוגיה.
רכישת כלים של יזמות וחדשנות הם מרכיב חיוני עבור מי שמתכנן לייסד ולפתוח סטארט-אפ או מיזם משל עצמו.
עבור מי ששואף להתקדם בארגון טכנולוגי קיים, רכישת כלים אלו מקנים יתרון בהתקדמות בסולם הדרגות הארגוני.
3 צפייה בגלריה
בית הדסה, המכללה האקדמית צפת
בית הדסה, המכללה האקדמית צפת
בית הדסה, המכללה האקדמית צפת
(צילום: יוני לובלינר)
לימודי היזמות והחדשנות מתחילים כבר בשנת הלימודים הראשונה לתואר במסגרת החוג למערכות מידע ניהוליות במכללה האקדמית צפת, והם כוללים בין היתר קורס במודלים עסקיים, סדנה ביזמות וחדשנות, היבטים אתיים ומשפטיים, פיתוח מזמים, יזמות פנים-ארגונית, יכולת הצגה והתנסות מעשית בתכנון מיזם המתחיל בהאקתון של יום שלם ומתפתח לפרויקט.
הפרויקטים הזוכים מקבלים מענקים להמשך פיתוח המיזם במסגרת מרכז היזמות והחדשנות של המכללה. ניתן גם לפתח את המיזם באמצעות פרויקט גמר בליווי חברי סגל.
בהמשך הלימודים, מתנסים הסטודנטים גם במשחק עסקים שמדמה השתלבות של מיזמים טכנולוגים בעולם הגלובלי.
בשורה התחתונה, שילוב לימודי יזמות וחדשנות בתוכנית לימודים טכנולוגית מוציא בוגרים עם כישורים המהווים יתרון יחסי ניכר בשוק העבודה, אשר יכולים לממש את הרעיונות שלהם ולהשפיע יותר על האנושות.