4 צפייה בגלריה
אלירז פרץ ז"ל אילן סביאטקובסקי ז״ל
אלירז פרץ ז"ל אילן סביאטקובסקי ז״ל
רס"ן אלירז פרץ וסמ"ר אילן סביאטקובסקי
הותר לפרסום: עשור אחרי הפיגוע שבו נהרגו סמ"ר אילן סביאטקובסקי ורס"ן אלירז פרץ, בנה של כלת פרס ישראל מרים פרץ, שב"כ עצר מחבל מעזה - והיום הוא נאשם במעורבות באותו פיגוע. עבדאללה דרמה, בן 38, תושב רפיח שבדרום רצועת עזה, נעצר על ידי שב"כ בחודש שעבר. זאת, על רקע חשד למעורבותו בפעילות טרור כנגד חיילי צה"ל.
דרמה נעצר לאחר הגעתו למעבר ארז. הוא הגיע למעבר אחרי שקיבל אישור להיכנס לישראל לבית החולים תל השומר כדי לתרום מח עצם לאחיו שמאושפז בבית החולים. מעצרו היה בתום חקירה במעבר.
4 צפייה בגלריה
  המחבל וזירת האירוע ב-2010
  המחבל וזירת האירוע ב-2010
המחבל וזירת האירוע ב-2010
(צילום: רויטרס)
במהלך חקירתו בשב"כ בשיתוף המשטרה, עלה כי דרמה היה מעורב בפיגוע שאירע ב-26 במרץ 2010, על גדר גבול רצועת עזה, בקרבת היישובים נירים ועין השלושה. בפיגוע נהרגו שני הלוחמים ונפצעו שני חיילים נוספים.
באותה תקרית, שהתרחשה בתוך שטח הרצועה, התפוצץ מטען והתקיימו חילופי אש כבדים. כוח של צה"ל נכנס לשטח הרצועה לאחר שזיהה פלסטינים מניחים מטעני חבלה.
הכוח מגדוד 12 של גולני נכנס לשטח הפלסטיני סמוך לגדר המערכת באזור כיסופים כדי לסרוק את השטח - ופתח באש לעבר פלסטינים שהניחו מטען במרחק כמה עשרות מטרים מהגדר. תוך כדי ניהול מרדף אחרי אותם פלסטינים התפוצץ במקום מטען - ובמקביל נורתה אל הכוח אש מנשק קל.

לפי שב"כ, הפיגוע תוכנן על ידי ארגון שוהדא אל אקצא החל מספטמבר 2008, ובוצע בפועל על ידם במרץ 2010, בעוד שארגון הג'יהאד האיסלאמי לקח אחריות על ביצוע הפיגוע.
מהחקירה עלה כי סמוך ליולי 2008, דרמה - אשר גויס באותה שנה לשוהדא אל אקצא - הסכים יחד עם פעיל נוסף, עדנאן אבו האני, להצעת הארגון לבצע פעילות טרור נגד ישראל ולגייס, לשם כך, פעילים נוספים. תחילה, לפי כתב האישום, הוא סירב לגייס פעילים לפעילות התאבדות נגד יעדים ישראליים בטענה ש"קשה למצוא", ובהמשך הסכים לגייס פעילים לפיגוע ירי או מטען נגד כוחות צה"ל.
4 צפייה בגלריה
  טנקים בזירת האירוע ב-2010
  טנקים בזירת האירוע ב-2010
טנקים בזירת האירוע ב-2010
(צילום: צפריר אביוב)
השניים גייסו את בסאם אבו דגמה לשורות הארגון, וזאת לצורך ביצוע הפיגוע. דרמה שימש מפקדו של בסאם בחוליה. במסגרת ההכנות לפיגוע, איתרו חברי החוליה מיקום מתאים לביצוע הפיגוע סמוך לגדר המערכת, בקרבת אדמתו של אבו דגמה. כמו כן, חברי החוליה גיבשו מתווה להנחת מטען נגד כוחות צה"ל הפועלים בגזרה וגייסו פעילים נוספים לשורותיהם.
עוד עלה בחקירה כי חברי החוליה אישרו את מתווה הפיגוע עם הארגון, אשר היה אמור לספק להם את מטען החבלה למימושו. חברי החוליה עברו אימוני ירי לשם שימוש בנשק בזמן הפיגוע, בהם דרמה לא לקח חלק, לאור פציעה קודמת שמנעה את השתתפותו. הוא קיבל עבור הוצאותיו לתכנון הפיגוע 200 שקל.
החוליה פעלה להוצאת הפיגוע לפועל, תוך ניסיונות של דרמה להשיג מטען מתאים מהארגון. לאחר מספר ניסיונות כושלים לקבלת המטען וסמוך לפני מועד הפיגוע, השיג אבו דגמה מטען נשק לביצוע הפיגוע מארגון הג'יהאד האיסלאמי וביצע אותו עם פעילי טרור אחרים, במתווה שסוכם, אולם המטען לא התפוצץ - והם החלו להתרחק מהמקום תוך שהם יורים לעבר החיילים שהוקפצו לאזור.
4 צפייה בגלריה
  לוחמי צה"ל בזירת התקרית
  לוחמי צה"ל בזירת התקרית
לוחמי צה"ל בזירת התקרית
(צילום: צפריר אביוב)
מהחקירה עלה שדרמה שידל את אבו דגמה לבצע פיגוע טרור שנועד להביא למותם של חיילי צה"ל. אבו דגמה נהרג ב-16.8.10 במהלך ניסיון אחר להטמנת מטען נגד כוחות צה"ל על גדר המערכת ברצועת עזה.
מלבד מעורבותו בפיגוע, עלה בחקירה כי דרמה שימש בתפקיד פיקודי בארגון שוהדא אל אקצא, היה מעורב בפעילות טרור נגד כוחות צה"ל ולמעשה שימש פעיל בארגון עד למועד מעצרו.

היום הגישה פרקליטות מחוז דרום כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע המייחס לדרמה עבירות שעניינן שידול לרצח של חיילי צה"ל, ניהול בארגון טרור וחברות בארגון טרור. בכתב האישום נגדו צוין כי הוא תכנן הטמנת מטען חבלה במשקל של 30-25 קילוגרם ליד גדר הגבול בין עזה לישראל.
אלירז פרץ, בנה של כלת פרס ישראל מרים פרץ, שימש סגן מפקד גדוד 12 בחטיבת גולני. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים, בהם אחת שהייתה אז תינוקת בת חודשיים. פרץ הוא אחיו של אוריאל פרץ, שנפל בחודש נובמבר 1998 בקרב בלבנון. טרם הפרסום על מעצרו של המחבל, ראש חטיבת הסיכול של השב"כ עדכן את מרים פרץ ואת אימו של סביאטקובסקי , ילנה, על המעצר. פרץ בירכה: "כך מנחילים תודעת ניצחון לדורות הבאים, שגם אחרי שנים רבות השב"כ לא שוקט וממצא את הדין עם כל מי שפגע בחיילי צהל ובאזרחים".
עורך דינו של דרמה, מוחמד ג'בארין, מסר בתגובה: "טרם קיבלנו את כל חומר החקירה. הנאשם בא לביה"ח תל השומר יחד עם אחיו לאחר שקיבלו אישור מהשב"כ להיכנס דרך מעבר ארז. זאת כדי לתרום לו מח עצם. לאחר מכן השב"כ עצר אותו והשניים נלקחו לביה"ח תל השומר. נאמר לו מפורשות שאם יודה במה שהם רוצים, אחיו יעבור את הטיפול הרפואי והניתוח שהוא זקוק לו. ההודאה ניתנה בלחץ".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למעצרו של דרמה ואמר כי "ידעו כל מבקשי רעתנו שגם אם יחלפו שנים - מדינת ישראל לא תרפה עד שנבוא חשבון עם המחבלים".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה