ההגבלות החדשות שהוטלו השבוע על העסקים והאזרחים עוררו בקרב ישראלים רבים סימני שאלה בנוגע לדרך שבה הן נקבעו ולסיבות שהוטלו על עסקים מסוימים, בעוד שעל אחרים לא. במשרד הבריאות טוענים שהמגבלות נועדו לצמצם התקהלויות בעיקר במוקדי ההדבקה, אבל מומחים לבריאות הציבור טוענים שההגבלות יכולות היו להיראות אחרת.
4 צפייה בגלריה
יוגה ופילאטיס
יוגה ופילאטיס
(צילום: אסף קמר, בראל אפריים )
כך למשל, חדרי הכושר נסגרו לפי התקנות, אבל ניתן להמשיך להפעיל סטודיו לפילאטיס או יוגה. הברים והמועדונים נסגרו, אך המסעדות נותרו פתוחות. השהייה בגני שעשועים נאסרה, בעוד שמותר לצאת לטייל בפארקים.
דוגמה נוספת היא בריכות השחייה הציבוריות שנסגרו למנויים, בעוד הבריכות במלונות נשארו פתוחות. גם העובדה שחוף הים נשאר פתוח והבריכות לא עוררה לא מעט סימני שאלה.
"יש פה החלטה שרירותית – דין בריכה במלון צריך להיות כמו בריכה בחוץ", אמרה פרופ' רונית קלדרון-מרגלית מבית הספר לבריאות הציבור של הדסה והאוניברסיטה העברית.
4 צפייה בגלריה
בריכות וחוף הים
בריכות וחוף הים
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריה, היה אפשר להשאיר את הבריכות פתוחות, במיוחד בהשוואה לחופים שעדיין מותר לרחוץ בהם. "אני מניחה שהמחשבה מאחורי זה היא הצפיפות בתוך הבריכה לעומת הצפיפות בים, שפחות קורית. אבל בבריכה אפשר להגביל את מספר הרוחצים, אפשר לשלוט בכמות הרוחצים בו זמנית ולסגור את הקיוסק, כדי למנוע התקהלות".
במשרד הבריאות התייחסו להחלטה להתיר בריכות במלונות: "בהתאם להחלטת הממשלה, וכדי לא לפגוע בענף התיירות, בריכות במלון הן חריג לאיסור על הפעלת בריכה. בכל מקרה, על בריכות אלה לפעול לפי תנאי התקנות ובכלל זה הגבלות על התפוסה המותרת מחוץ למים ובתוכם. יובהר כי בריכה במלון פתוחה רק עבור אורחיו ולא עבור מנויים מבחוץ".
4 צפייה בגלריה
מסעדות  וברים
מסעדות  וברים
(צילום: AFP, חגי דקל)
בזמן שההנחיות החדשות מגבילות את ההתקהלות ל-20 אנשים בלבד, בגנים ובבתי הספר של החופש הגדול ההנחיות נותרו כפי שהיו, ומאפשרות מספר תלמידים גבוה בכיתה.
עו"ד אורי שוורץ, היועץ המשפטי של משרד הבריאות, התייחס אתמול להחרגת הגנים ובתי הספר מהגבלות ההתקהלות: "חשבנו שלמערכת החינוך יש חשיבות מיוחדת לאפשר לה לפעול בעת הזו, למרות הסכנה שקיימת להידבקות ולכן יש סט של כללים שלפיו המערכת פועלת, ולכן במקרה המסוים הזה אפשר מספר אנשים גדול יותר".
עם זאת, בכירים במערכת הבריאות גורסים שהמקור של התפרצות הגל השני הוא מערכת החינוך. "לא ניתן לאפשר כיתה של 40-30 ילדים כשהם יושבים כתף אל כתף", אמרה פרופ' קלדרון-מרגלית. "צריך לשנות את ההנחיות. לרווח שולחנות, כך שכל תלמיד ישב לבד, לפצל את הכיתות וללמד בקפסולות. זו הדרך היחידה".
מומחים לבריאות הציבור מסבירים שההבדלים המרכזיים בין ההגבלות השונות נובעים בעיקר מאופי ההתקהלות. "יש הבדל בין אירוע כמו חתונה שאנשים מתחבקים ורוקדים יחד, לעומת ישיבה באוויר הפתוח בפארק עם מסיכות. הסיכון אז הוא אחר", אמר פרופסור חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור.
4 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים
חזרה ללימודים
תלמידים בבית הספר, ארכיון. "מערכת החינוך היא מקור ההתפרצות של הגל השני"
(צילום: AFP)
"כשמבינים את הדבר הזה, מבינים שכל החלטה כזו צריך לקבוע מבחינת הסיכון להדבקה מהי האינטראקציה ומה אופי הפעילות", הוסיף. לדבריו, השאיפה היא לאפשר לציבור ולעסקים להתנהל בשגרת קורונה בצורה מסודרת ולא לסגור הכל.
פרופסור לוין ביקר את הליך קבלת ההחלטות על ידי הממשלה. "אלה תהליכים קריטיים. צריך להיסגר על העובדות והידע המדעי, להציג את זה לכל בעלי העניין הרלוונטיים – בעלי עסקים, אנשי ציבור ורשויות – ואז לקבל החלטות שמפרסמים מספיק זמן מראש, כדי שניתן יהיה להיערך".
"אנחנו מדברים כאן על חיים עם הנגיף ולצד הנגיף. אפשר להתנהל עם צעדים יותר מדודים", אמרה פרופסור קלדרון-מרגלית. גם היא ביקרה את אופן קבלת ההחלטות. "יש פה שיקולים בריאותיים מצד אחד, ושיקולים כלכליים-חברתיים שלא קשורים לקורונה. השאלה מי לוקח את כל אלה בחשבון ומסביר מה הקריטריונים. צריך להיות שקופים מול הציבור".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ההחלטות שהתקבלו על ידי הממשלה נועדו לצמצם התקהלויות, בעיקר במקומות שמהווים מוקדי הדבקה בשל מהות הפעילות במקום שכוללת אינטראקציות הדוקות ופעילויות שנעשות לרוב ללא מסיכה".