בין אם אתם מנהלים משרד קטן עם מספר עובדים, בעלי מקצוע כמו אינסטלטורים, קוסמטיקאיות, רואי חשבון או פרילאנסרים שנותנים שירותים מקצועיים, קל מאוד לוותר על יוזמות לחיסכון בהוצאות העסק, במיוחד בתקופה הנוכחית שמעמידה בעלי עסקים בפני אתגרים ייחודיים וחסרי תקדים. לשם כך אספנו מספר טיפים פשוטים ליישום שיעזרו לכם להתחיל לחסוך כבר מחר. חלק חוסכים בביורוקרטיה, חלק מייעלים את ריכוז ודיווח ההוצאות וחלק חוסכים זמן יקר.

1. הפרידו בין החשבונות וכרטיס האשראי של העסק ושל משק הבית

עצמאיים ובעלי עסקים קטנים נוטים לעתים לנהל את התנועות הכספיות של העסק ושל הבית באותו חשבון בנק ולעתים אפילו עם אותו כרטיס אשראי. על פי סקר אשראי שנערך לפני מספר שנים ע"י הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, בקרב עסקים של עד 4 עובדים, יותר מרבע (25.8%) מהעסקים ניהלו את פעילות העסק ומשק הבית מאותו חשבון.
3 צפייה בגלריה
(קרדיט: שאטרסטוק.)
התנהלות כזו פוגעת ביכולת של בעל העסק לעקוב ביעילות אחר התזרים של העסק (ושל הבית). לעומת זאת, כאשר כל ההתנהלות הפיננסית מופרדת, קל יותר לקבל החלטות לגבי העסק, לעקוב אחר ההוצאות בצורה מדויקת ולדווח עליהן. אל תוותרו על סקר שוק כדי לבחון את העמלה של הבנק ואת כרטיס האשראי שנותנים לכם את ההטבות וההנחות הרלוונטיות ביותר עבורכם.

2. התייעלות בהוצאות הרכב - הסדר תדלוק הוא פתרון מעולה גם לעסקים הקטנים ביותר

הוצאות על דלק מגיעות לסכומים משמעותיים עבור עצמאיים ועסקים קטנים. באופן מפתיע, על פי סקר שבוצע על ידי פז ב-2020, כ-40% מבעלי עסקים קטנים שאין להם הסדר קבוע עם חברת דלק, לא מגישים חשבוניות כלל או מגישים רק חלק מהן בתור כהוצאה מוכרת. מדובר על אובדן כספים שמגיעים לך.
הפתרון הפשוט ביותר הוא הסדר תדלוק. 'פזומט' נתפס במשך שנים כפתרון פופלארי לחברות עם ציי ענק. זה יכול להסביר מדוע 77% מהעסקים הקטנים לא נמצאים בהסדר תדלוק, אבל למעשה מדובר על פתרון מושלם גם לפרילאנסרים, בעלי מקצוע ועסקים עם מספר קטן של רכבים.
3 צפייה בגלריה
(קרדיט: שאטרסטוק.)
ההצטרפות לפזומט קלה ופשוטה, ומיד לאחריה תקבלו 'פטור' מאיסוף חשבוניות תדלוק. באתר של פזומט תוכלו למצוא חשבונית מרוכזת של כל הוצאות הדלק ושטיפת הרכב, לשליחה קלה לרואה החשבון. אף חשבונית לא נשכחת בתא הכפפות או בכיס המכנסיים הנכנסים לכביסה. יתרון נוסף הוא שהשימוש בפזומט אינו תופס מסגרת בכרטיס האשראי, כך שתוכלו להשתמש במסגרת להוצאות שוטפות אחרות.
מעבר לכך, מדובר על כלי מצוין מעקב אחרי ההוצאות על נסיעות של כלל הרכבים בעסק ואחרי העובדים - בלחיצה אחת אפשר לדעת כמה כסף הוצאתם על דלק ולהשוות לחודשים קודמים. אפשר גם לשלוט מראש כל ההוצאות ולתת לעובדים קוד תדלוק דיגיטלי וכך להגביל אותם בסכומים. בעסקים קטנים, כל אמצעי המאפשר שליטה ומעקב אחרי ההוצאות יכול לחסוך הרבה במצטבר.
הנהגים מצידם, נהנים מתדלוק נוח במיוחד ללא התעסקות עם כרטיסי אשראי, ובנוסף יכולים ליהנות ממגוון הטבות וצבירת כסף באפליקציית yellow.

3. נצלו את תוכניות התמיכה והקורסים של הגופים הממשלתיים והמסחריים

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה והתעשייה מספקת מגוון של שירותים ללא עלות או בעלות מסובסדת לבעלי עסקים קטנים - החל מייעוץ וליווי עסקי, מסלולי מימון והלוואות, וגם קורסים בנושאים כמו ניהול מותג, שיווק דיגיטלי, מכירות, הדרכות פיננסיות, אקסל ועוד.
3 צפייה בגלריה
(קרדיט: שאטרסטוק.)
גם גופים מסחריים כמו בנקים מציעים ללקוחות עסקיים תכניות תמיכה, הרצאות וסדנאות המותאמות לעסקים קטנים ובינוניים, על מנת לעזור להם לצמוח (ולהשאיר אותם בבנק).
על פי נתוני הסוכנות, ב-2019 בוצעו 25,432 תהליכי ייעוץ ובניית תכנית עסקית לעסקים קטנים, סופקו 31,000 שעות הדרכה ואושרו 436 בקשות לקבלת מימון, בסכום של 109 מיליון ₪.
צבירת ידע ויצירת כלים להשגת צמיחה מהוות כלי חשוב עבור עסק קטן. לכן, כדאי לעקוב אחרי גופים מסוג זה ולנצל את ההצעות הרלוונטיות ביותר עבורכם.

4. במיוחד בתקופה הנוכחית, עשו חישוב מחדש של שטח המשרד הנדרש

אם אתם עצמאיים ששוכרים משרד משלכם, יכול להיות שיהיה כלכלי יותר להקים עמדת עבודה ראויה בבית או לעשות מנוי בחלל עבודה שיתופי מבלי להתחייב לשנה מראש. גם אם יש לכם משרד עם מספר עובדים, יכול מאוד להיות שאפשר לצמצם את שטח המשרד ולנהל "כיסאות חמים" בכל יום. אחרי הכל, בתקופה האחרונה גילינו שאפשר לעבוד מהבית ולשמור על פרודוקטיביות.
גם מבחינת פתרונות אחסון, אפשר לעתים לצמצם או למצוא פתרונות יעילים יותר - אם אתם משתמשים בשטח יקר של משרד (או אפילו בבית) בתור מחסן ציוד\מקום למלאי קטן, יכול להיות שיהיה עדיף לשכור שטח אחסון במיקום קרוב ובעלות נמוכה יותר למ"ר.
אם כן, ראינו שבעזרת כמה צעדים פשוטים שאולי לא חשבתם שמתאימים לעסק שלכם, אפשר לחסוך באופן כמעט מיידי. בחרו בצעדים המתאימים ביותר לעסק שלכם והתחילו לחסוך.
פורסם לראשונה: 14:51, 08.02.21