4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר
(צילום: AFP)
שעות אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להפעיל צו שיחייב רופאים ממערכת הבריאות הפרטית להתגייס למאבק בקורונה - גם בניגוד לרצונם - הביעו כמה מהם זעם על האמירה, שהגיעה בעקבות התרעת נציגי מערכת הבריאות מפני מחסור חמור בכוח אדם בבתי החולים. יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, הגיב: "נתניהו, עד כאן! מאיפה צץ הרעיון שצריך להפעיל 'צו 8' על ציבור מסור ממילא? מדוע לייצר מצג שווא שלפיו ישנם רופאות ורופאים המתחמקים מחובתם המקצועית והמוסרית?".
ד"ר פלדמן קרא לנתניהו: "הסר מיד את מגבלות קליטת כל 400 הרופאים שאת תקניהם אישרתם, הזרם כסף לקורסים מהירים להכשרת צוותי טיפול נמרץ והשתמש בפקודת בריאות העם להסטת משאבים בתוך מערכת הבריאות". "מערכת הבריאות עדיין עומדת על הרגליים", המשיך ד"ר פלדמן. "הסר ידיך מהרופאים והרופאות ותן לנו להמשיך בעבודת הקודש שלנו".
4 צפייה בגלריה
ד"ר איב פינקלשטיין רופאת עור, ד"ר זאב פלדמן
ד"ר איב פינקלשטיין רופאת עור, ד"ר זאב פלדמן
ד"ר איב פינקלשטיין וד"ר זאב פלדמן
(צילום: לורה בן דוד, יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
גם ד"ר אייל שפירא, יו"ר ארצ"י - ארגון הרופאים העצמאיים - הביע את זעמו: "ראש ממשלת ישראל מתעלם במשך שנים מכל דרישות הרופאים העצמאיים לתקן את הבעיות הקשות של מערכת הבריאות בישראל. המחשבה שיכפו עבודה על רופאים עצמאיים היא חוסר הבנה מוחלט של הרופאים והרפואה העצמאית והציבורית בישראל".
לדברי ד"ר שפירא, "אנו, שהצענו עשרות פעמים לעזור - נדחינו על ידי המערכת. נשמח להיפגש עם ראש הממשלה ושר הבריאות ולהסביר להם את הדרכים שבהם הרופאים העצמאיים יכולים לעזור בהתמודדות עם משבר הקורונה. עזרה אמיתית - ולא בכפייה".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אייל שפירא יו"ר ארצ"י ארגון הרופאים העצמאים, ד"ר אסתר ליפסקר
ד"ר אייל שפירא יו"ר ארצ"י ארגון הרופאים העצמאים, ד"ר אסתר ליפסקר
ד"ר אייל שפירא וד"ר אסתר ליפסקר
(צילום: יריב כץ)

"לכפות על רופאים לעזור בצו 8? אין דבר מעליב מזה"

ד"ר אסתר ליפסקר, מומחית לכירורגיית היד ואורתופדיה במגזר הפרטי, הזדעזעה לשמע הרעיון של נתניהו ואמרה כי לא תציית. "לכפות על רופאים לעזור תחת צו 8? אין דבר מעליב מזה. אני רופאה בת 73, וגם אם יכניסו אותי לכלא לא אתגייס בכפייה", אמרה.
ד"ר ליפסקר הסבירה: "הרופאים תמיד בקו הראשון, תמיד מתנדבים ומוכנים לנסוע לכל מקום בעולם. לאורך השנים הרופאים נתנו לממשל ולמוסדות לפגוע בהם, בין אם מדובר בשכר או בגידופים נגד הרופאים. יש גבול!". לדבריה, רוב הרופאים בתקופת הקורונה עבדו כמיטב יכולתם ואף אחד מהם לא חשב לשים את טובתו האישית במקום הראשון.
גם ד"ר איב פינקלשטיין, רופאת עור פרטית מהסקטור הציבורי, אמרה כי קריאתו של נתניהו מעליבה. "אנחנו לא נותנים מספיק?", תהתה. "אנחנו עובדים יומם וליל. נתניהו צריך לבוא ולראות איך המרפאה שלנו הופכת לחדר מיון כי המטופלים לא רוצים להגיע לבתי החולים".
לדעת ד"ר פינקלשטיין, צריך יותר רופאים בבתי החולים ובקהילה. "זה ברור. עוד לפני התפרצות הקורונה, כל חורף עמדנו על סף קריסה, אז עכשיו אתה שם לב לזה, מר נתניהו?". לטענתה, הדרך שהציע ראש הממשלה לא נכונה: "לא מכשירים מספיק רופאים במשך 15 שנה. התשובה היא לא לקחת רופאים פרטיים, אלא להוסיף כוח אדם מתאים".