בזמן שבקבינט הקורונה דנים על האפשרות להטיל סגר כללי ברחבי המדינה, לא מעט ראשי רשויות מקומיות תומכים בהחמרת ההגבלות על התושבים. מנגד, יש כאלה שדורשים לאפשר את המשך ההפגנות ואף לפתוח את בתי הספר.
5 צפייה בגלריה
מחסום ביציאה מבאר שבע
מחסום ביציאה מבאר שבע
האם ישראל בדרך לסגר מלא?
(צילום: רועי עידן)
"הפגנה היא זכות יסוד בדמוקרטיה, אבל אנחנו לא בתקופה רגילה, אלא בתקופת מלחמה", אמר רן קוניק ראש העיר גבעתיים. "כדי שננצח בה כולנו צריכים להיות בבית ולא להתקהל. לדעתי, לפחות בחודשיים הקרובים צריך להגביל כל סוג של התקהלות, בפנים ובחוץ, לעד חמישה אנשים ולא יותר. כי חצי סגר הוא חצי פתרון".
גם ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ' תומך ביוזמה להחיל סגר כללי במדינה: "אנחנו נמצאים במצב חירום. דוגמה אישית ומשמעת עצמית – זה מה שדרוש מכולנו בימים אלה. סגר מלא, למען הצלת חיים. הגיע הזמן שנחזור לשלוט במצב".
5 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'
רוביק דנילוביץ'
דנילוביץ'. "הגיע הזמן שנחזור לשלוט במצב"
ראש העיר חדרה, צביקה גנדלמן, הביע תמיכה בסגר מלא שיכלול עוצר יציאות מהבית, בעקבות התחלואה שעלתה ברחבי הארץ. גם בקריית ביאליק הביעו תמיכה בהגבלת ההתקהלות: "נציין את יום הכיפורים בליבנו ונשאר בביתנו", אמר ראש העיר אלי דוקורסקי.
"גם בתי הכנסת וגם ההפגנות צריכים להיפסק בימים אלה", הוסיף ראש העיר עפולה אבי אלקבץ. "כשיהודי רוצה להתפלל ביום הכי קדוש בשנה ואסור לו, ומצד שני הוא רואה מישהו שמותר לו להפגין – זה מתסכל ומצביע על חוסר סולידריות".
5 צפייה בגלריה
אלקבץ. "גם בתי הכנסת וגם ההפגנות צריכים להיפסק"
אלקבץ. "גם בתי הכנסת וגם ההפגנות צריכים להיפסק"
אלקבץ. "גם בתי הכנסת וגם ההפגנות צריכים להיפסק"
(צילום: אבישג שאר-ישוב)
משה פדלון, ראש העיר הרצליה, טען בתוקף: "אנחנו נמצאים במצב חירום לאומי, אנחנו על סף קריסת מערכות. רק סגר מלא, הרמטי, ללא 'סוגריים' – ללא הפגנות, ללא תפילות המוניות או שווקים שוקקים, רק כך נוכל להתחיל ליישר את גרף העלייה החדה בתחלואה".
ראש העיר לוד, יאיר רביבו, הביע גם הוא תמיכה בסגר מלא בכל רחבי הארץ, אבל כזה שיתחיל רק אחרי שמחת תורה. "אף אחד, מגדול ועד קטן, לא יוציא את האף מהבית למשך חודש. הסגרים במתכונת הנוכחית הם במקרה הטוב בדיחה עצובה. בפועל, 99% מהישראלים בחוץ, כחלק מהיותנו אלופי העולם בתירוצים ובתחמונים. את השבועיים הקרובים של החגים נעבור איכשהו, וחבל על האנרגיות לנסות לשכנע מיליוני אנשים לוותר על תפילות וארוחות חג. אבל יום אחרי סוכות נגמרים התירוצים, החגים, החתונות וההפגנות".
5 צפייה בגלריה
יאיר רביבו
יאיר רביבו
רביבו. "יום אחרי סוכות - סגר מלא מלא"
(צילום: משי בן עמי )
אבל לא כל ראשי הרשויות המקומיות תומכים בסגר מלא, כזה שכולל איסור על תפילות המוניות, גם בחוץ, או על קיום הפגנות.
ראש העיר תל אביב רון חולדאי מתנגד להטלת הגבלות על הפגנות, אבל קרא למפגינים להפסיק את ההפגנות למשך שבועיים. "כך תפגינו סולידריות ובעיקר תפנו זרקור למחדל של 6,923 נדבקים ביום ומערך חקירות אפידמיולוגיות שעדיין לא קיים", אמר חולדאי לראשי המחאה מול מעון ראש הממשלה.
יו"ר המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, אמר: "חשוב לשמור על זכותו הדמוקרטית של הציבור להפגין בכל נושא ציבורי שהוא. מדובר בזכות אלמנטרית של כל אזרח במדינה. לצד זאת, כמובן שצריך וניתן למצוא מתווה שיאפשר זאת תוך שמירה על בריאות הציבור".
ראש העיר ראש העין, שלום בן משה, טען שצריך לאפשר לא רק הפגנות אלא גם להחזיר את מערכת החינוך ולאפשר תפילות בתוך בתי הכנסת.
5 צפייה בגלריה
שלום בן משה
שלום בן משה
בן משה. לפתוח את מערכת החינוך ולאפשר תפילות בבתי הכנסת
(צילום: שרית צרפתי)
"אני רואה חשיבות בהחזרת מערכת החינוך לפעילות, בדגש על גני הילדים וכיתות א'-ג'", אמר. "בנושא תפילות ביום הכיפורים, אני ממליץ לקרוא למתפללים להתפלל במרחב הציבורי הפתוח ולהקפיד על ההנחיות, ולאפשר תפילות במספרים קטנים ככל האפשר ובהפרדה בתוך בתי הכנסת".
"בנוגע להפגנות", הוסיף בן משה. "אני ממליץ לעשות סדר ולגלות אחריות. נכון שהפגנות הן חלק בלתי נפרד מנשמת אפה של הדמוקרטיה, אבל אנחנו במצב של סכנת חיים, וכפי שפיקוח נפש דוחה שבת, פיקוח נפש יכול לדחות הפגנות ולהקטין אותן".
ראש העיר הוד השרון, אמיר כוכבי, אמר: "כל החלטה שתהיה עכשיו, שתגביל עוד יותר את הכלכלה הישראלית ותקרב תושבות ותושבים עוד יותר אל תהום כלכלי ונפשי, חייבת להגיע מראש עם רשת ביטחון כלכלית מוגדלת. כל דבר אחר יהווה המשך התעמרות באזרחיות ואזרחי המדינה".
בינתיים יש רשויות מקומיות שלא חיכו להחלטה של הממשלה – וקיבלו החלטה בעצמן. עיריית שהם הודיעה על סגירת בתי הכנסת מהשבת הקרובה. גם ברמת גן הוחלט לסגור את בתי הכנסת בעיר, בהתייעצות עם הרב המקומי. ראש העיר כרמל שאמה הכהן הודיע כי העירייה תסייע לכל קהילה שתרצה לערוך תפילה בשטח הפתוח.