מסוקי קרב של חיל האוויר, מסוג אפאצ'י, תקפו אמש (ו') מטרות של צבא סוריה בגולן הסורי, בתגובה לירי הנ"מ שרסיסים ממנו זלגו בצהריים לשטח ישראל - וגרמו נזק לרכב ולמבנה במג'דל שמס.
לפי צה"ל, בין היתר נפגעו בתקיפה עמדות תצפית של צבא סוריה ואמצעי איסוף מודיעין הנמצאים במוצבים סוריים. "צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לירי אתמול, ימשיך לפעול בנחישות ויגיב בעוצמה לכל פגיעה בריבונות של מדינת ישראל", נמסר.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מנזקי התקיפה של צה"ל בגולן הסורי
תיעוד מנזקי התקיפה של צה"ל בגולן הסורי
תיעוד מנזקי התקיפה של צה"ל בגולן הסורי
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מנזקי התקיפה של צה"ל בגולן הסורי
תיעוד מנזקי התקיפה של צה"ל בגולן הסורי
"שני חיילים סוריים נפצעו קל, שריפה פרצה"
(צילום: EPA)
בטלוויזיה הסורית דווח מפי מקור צבאי כי את התקיפה ביצעו שלושה מסוקי קרב, שפגעו בשלושה אתרים סמוך לגבול ליד קונייטרה. לפי הדיווח הזה, שני חיילים סורים נפצעו באורח קל ומספר שריפות פרצו באזור.
בתקרית שאירעה אתמול בצהריים לא היו נפגעים, ורסיסי ירי הנ"מ פגעו כאמור ברכב ובמבנה בשכונה שנושקת לגדר הגבול במג'דל שמס. הירי, לפי ההערכות, בוצע מקרבת הכפר הסורי-דרוזי חאדר שמול מג'דל שמס.
רשת "אל מיאדין" ציטטה מקורות בחאדר שסיפרו שמערכות נ"מ ירו לעבר "כלי טיס ישראלי עוין". ייתכן שמדובר בכטב"מ (כלי טיס בלתי מאויש), שטס לכיוון דרום חאדר ושב על עקבותיו בעקבות הירי.
זליגת הירי לרמת הגולן ותקיפת צה"ל אמש בתגובה מגיעים על רקע המתיחות הגבוהה בצפון, מחשש לפיגוע של חיזבאללה, כנקמה על הרג אחד מפעיליו בתקיפה שיוחסה לישראל בדמשק ביום שני האחרון.
4 צפייה בגלריה
מג'דל שמס תקיפה גולן סורי צה"ל סוריה
מג'דל שמס תקיפה גולן סורי צה"ל סוריה
אש שפרצה כנראה בעקבות התקיפה והגיעה לצד הישראלי של גבול, במג'דל שמס
יצוין כי בצה"ל לא קושרים בשלב זה את ירי הנ"מ למתיחות מול חיזבאללה. עם זאת, פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מעריך כי התקרית הזו תרמה להחלטה של צה"ל לשנות את ההיערכות שלו בגבול הצפון, כהכנה לפיגוע אפשרי של חיזבאללה.

כוננות בגבול: צה"ל מתכונן לפיגוע של חיזבאללה

כחלק מהכוננות המוגברת בגבול, עליה הוחלט אתמול בתום הערכות מצב במטכ"ל ובפיקוד צפון, צה"ל נוקט בשורה של צעדים שמטרתם למזער את היקף הפגיעה של מתקפה מצד חיזבאללה, ולאפשר גם תגובה חריפה במקרה שכזה.
בין היתר הציב צה"ל מחסומים בצמתים מרכזיים בכבישים הסמוכים לגדר הגבול. במחסומים אלו נמנעת בינתיים רק תנועה של כלי רכב צבאיים, ובשלב זה התנועה לאזרחים מתאפשרת ללא הגבלה. החשש בצה"ל הוא שחיזבאללה ינסה לפגוע, בטילי נ"ט או בצליפה, בכלי רכב צבאיים שייסעו בקרבת הגבול, כפי שאירע מספר פעמים בשנים האחרונות באירועים דומים.

בנוסף, תוגבל באופן מצומצם הגישה לשטחים חקלאיים מסוימים בקרבת הגבול, וכן לא תותר נסיעה בכבישים אחוריים של יישובים, החשופים מקרוב לצד הלבנוני של הגבול. כחלופה, צה"ל יאפשר נסיעה בצירים סמוכים מוגנים יותר. בצבא הדגישו כי אתרי תיירות ימשיכו לפעול בצפון כסדרם לאורך סוף השבוע.
בצה"ל תגברו בכוחות איסוף קרבי ובפלוגת חי"ר נוספת את גדוד 13 מחטיבת גולני, שהוקפץ אתמול מאימון לאוגדת הגליל, בשל המתיחות המתהווה. צה"ל תגבר גם את הפעילות המודיעינית והאווירית בצפון, וכוחות הגיעו לאורך היום לתגבר גם את אגף המודיעין וחיל האוויר.
בפיקוד הצפון דיללו ציוד וכוחות בחלק ניכר מהמוצבים הסמוכים לגבול, בעוד שמשימות ההגנה בגזרות הבט"ש יימשכו ממרחבים פתוחים ואחוריים. בצבא גם פרסו מחדש חלק מהכוחות בשטח הסמוך לגבול, כחלק מהערכת המצב. גם סוללות כיפת ברזל פרוסות בצפון בדריכות גבוהה מחשש שתגובת חיזבאללה תגיע בדמות של ירי רקטות על הצפון.
בנוסף, בצבא פרסו יחידות של אש מדויקת כדי שצה"ל יוכל לתקוף באופן מיידי את חוליית חיזבאללה, במידה שהיא תבצע פעולה עוינת כלשהי. חלק קטן מכוחות התגבור הגיע גם לאוגדת 210 החולשת על גזרת הגולן.
על רקע המתיחות הגבוהה מסר אתמול שר הביטחון בני גנץ: "מערכת הביטחון וצה"ל ערוכים ומוכנים לכל תרחיש וכל איום, ואני לא מציע לאויבינו לבחון אותנו. אין לנו עניין בהסלמה, אך נעשה כל מה שצריך כדי להגן על אזרחי ישראל, בכל האמצעים, ובכל תנאי".
פורסם לראשונה: 23:19, 24.07.20