4 צפייה בגלריה
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
איאד אלחלאק
המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה למשפחתו של איאד אלחלאק (31), שנורה למוות בעיר העתיקה בירושלים בידי שוטר מג"ב בחודש מאי האחרון, כי היורה יועמד לדיון בכפוף לשימוע בגין המתה בקלות דעת. במח"ש ציינו "ההחלטה התקבלה לאחר חקירה יסודית ומקיפה של האירוע, ולאחר בחינת מכלול נסיבות העניין". מפקדו של השוטר היורה, שאמר בחקירה כי צעק לו לחדול מהירי - לא יועמד לדין.
בהודעה שפורסמה מטעם מח"ש צוין כי במסגרת החקירה תושאלו עדים ונתפסו מצלמות אבטחה רלוונטיות מאזור האירוע, אך הסיבה שתיעוד הירי באלחלאק, בעל הצרכים המיוחדים, מעולם לא פורסם - היא כי המצלמות בחדר האשפה שבו נורה איאד נותקו מהחשמל יום קודם לכן על-ידי אחד מעובדי חברת הניקיון שמתפעלת אותו.

4 צפייה בגלריה
המסלול בו נורה איאד אלחלאק בעיר העתיקה בירושלים
המסלול בו נורה איאד אלחלאק בעיר העתיקה בירושלים
המסלול שבו נוהל המרדף אחר איאד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
החקירה העלתה כי השוטרים בעמדת שער השבטים הבחינו באלחלאק, שעטה מסכת פנים ועל ידיו היו כפפות חד פעמיות, וחשדו שמדובר במחבל בעקבות "מאפיינים מסוימים בהתנהגותו".
שני השוטרים עקבו אחר איאד והכריזו ברשת הקשר המשטרתית על הימצאותו של מחבל בשטחם. השניים פתחו במרדף אחריו, תוך כדי שצעקו לעברו בעברית ובערבית לעצור ולהזדהות - שמא ירו בו. איאד נמלט מהם, ומפקד הכוח ירה לעבר רגליו שני כדורים שלא פגעו בו. שניות לאחר מכן, פנה איאד למתחם הסגור, שבו שהו שלושה בני אדם: עובד המקום, עובד בווקף המוסלמי ואישה נוספת שהכירה את איאד.

נשאל איפה האקדח - ונורה למוות

השוטר החשוד ומפקדו נכנסו למקום אחריו - והראשון ירה לעברו בזמן שמפקדו צעק לו לחדול. איאד נפגע בבטנו התחתונה ונפל ארצה. "מיד לאחר הירי הראשון המפקד צעק בשנית 'חדל', ובשלב זה נכנסו שוטרים נוספים למתחם", כתבו במח"ש. "השוטר החשוד צעק לעברו של איאד בעברית 'אל תזוז', כשבמקביל, שוטר אחר שאל את איאד בערבית 'איפה האקדח?'".
איאד, שהיה פצוע מהירי הראשון התרומם והצביע לעבר האישה שהכיר, ומלמל דבר מה. השוטר שפנה אליו שאל את האישה בערבית את אותה השאלה, והיא השיבה לו "איזה אקדח?". מיד לאחר מכן, השוטר החשוד ירה פעם נוספת לעבר איאד.
4 צפייה בגלריה
איאד אלחלאק
איאד אלחלאק
מלמל - ונורה למוות. איאד אלחלאק
4 צפייה בגלריה
עו"ד אורון שוורץ ויוגב נרקיס
עו"ד אורון שוורץ ויוגב נרקיס
סנגוריו של מפקד הכוח, עוה"ד אורון שוורץ ויוגב נרקיס
במחלקה לחקירות שוטרים ציינו כי ההחלטה לשקול להעמיד לדין את השוטר היורה בחשד להמתה בקלות דעת התקבלה לאחר בחינת הראיות, נסיבות ביצוע הירי ו"ניתוח מעמיק של ההיבטים המשפטיים של האירוע", בהם נבחנו מכלול נסיבות האירוע, לרבות העובדה שהמנוח לא היווה כל סכנה לשוטרים ולאזרחים שהיו במקום ושהשוטר ביצע ירי שלא בהתאם לפקודות המשטרתיות המוכרות לו היטב - ולא נקט בחלופות מידתיות יותר שעמדו לרשותו.
עם זאת, מח"ש החליטה לקחת בחשבון שהשוטר ירה בגלל שחשד שמדובר במחבל, וכי מדובר ב"פעילות מבצעית בגזרה מורכבת".
סנגוריו של מפקד הכוח, עוה"ד אורון שוורץ ויוגב נרקיס, מסרו: "החלטת מח"ש מתיישבת עם ידיעתו של מרשנו כי הוא היה מצוי במרדף כנגד מה שנתפס בעת האירוע כמפגע, ובעיקר מתיישבת עם תפקודו המקצועי והבנתו שהשתלט על האירוע, והורה לחדול אש טרם הירי הקטלני. לבנו עם משפחת ההרוג. זו טרגדיה איומה שמבהירה את מצבנו הקיומי השברירי על חבית חומר הנפץ המזרח תיכונית".
שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי "פרשת הריגתו של איאד אלחלאק היא טרגדיה נוראה. אין דבר שיקל על כאב המשפחה. לצד דאגה וגיבוי לכוחות הביטחון המגינים עלינו בגופם, עלינו לדאוג שלא תהיה חריגה מאמות המידה המוסריות הבסיסיות. אני מברך על הטיפול המקצועי בנושא, נמשיך לקדם את הרפורמה במח"ש לטובת עשיית צדק לטובת הציבור".