יום לפני שאלכסיי נבלני התמוטט והובהל לבית החולים, אחרי שלפי אנשיו שתה תה מורעל, הוא נפגש עם תומכים צעירים בסיביר. הם שאלו את יריבו הגדול של ולדימיר פוטין שאלה שהוא כבר הכיר היטב: איך הוא עדיין בחיים?
בעקבות המאבק של נבלני בקרמלין ובשחיתות של הממשל הוא צבר אויבים רבים, ריצה עונשי מאסר והותקף כמה פעמים במשך השנים. לפי אחד התומכים שהשתתפו בשיחה בסיביר נבלני חייך כשנשאל איך נשאר בחיים למרות מאבקו הממושך.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
נבלני והנשיא פוטין. "אם אמות אהפוך לגיבור"
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
רוסיה אלכסיי נבלני אחרי ש הורעל מובל ל בית חולים
רוסיה אלכסיי נבלני אחרי ש הורעל מובל ל בית חולים
הפינוי לבית החולים, היום
(צילום: EPA)
"הוא אפילו צחק שהוא צריך להמציא תירוצים למה עדיין לא רצחו אותו", אמר איליה צ'ומקוב, אחד מ-20 פעילים שנפגשו אתמול עם נבלני בעיר טומסק בסיביר. אחרי שצחק נבלני הרצין, והשיב שהמוות שלו לא יעזור לנשיא פוטין. "הוא ענה שפוטין לא ירוויח מזה. שזה יהפוך אותו (את נבלני) לגיבור", סיפר צ'ומקוב.
נבלני בן ה-44 הגיע לסיביר כדי להיפגש עם אנשי אופוזיציה שמתמודדים בבחירות שיהיו בחודש הבא. במהלך הטיסה למוסקבה הוא חש ברע, מיהר לשירותים והתמוטט. הוא הובהל לבית חולים בעיר אומסק אחרי נחיתת חירום של המטוס. נבלני מאושפז במצב קשה וחסר הכרה, ובצהריים דווח שהוא נאבק על חייו. הרופאים בבית החולים אמרו שטרם ברור מה גרם לו להתמוטט.

4 צפייה בגלריה
רוסיה אלכסיי נבלני שותה לכאורה תה לפני ה עלייה למטוס אולי הרגע שבו הורעל
רוסיה אלכסיי נבלני שותה לכאורה תה לפני ה עלייה למטוס אולי הרגע שבו הורעל
לפי דיווחים ברוסיה, זהו תיעוד של נבלני שותה את התה לפני ההמראה
הקרמלין, שהכחיש בעבר מעורבות במתקפות נגד נבלני, הכחיש גם היום קשר לאירוע. אנשי הקרמלין איחלו ליריבו של פוטין החלמה מהירה ואמרו שהרופאים עושים כל שביכולתם כדי לשפר את מצבו. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שרק אחרי בדיקת מעבדה יהיה ניתן לקבוע אם נבלני אכן הורעל, כפי שטוענים אנשיו.
בסביבתו של בכיר האופוזיציה טוענים כי הוא הורעל באמצעות חומר כלשהו שהוכנס לתה ששתה הבוקר בבית קפה בשדה התעופה בעיר טומסק לפני שעלה לטיסה למוסקבה. עדי ראייה דיווחו שהוא נאנק מכאב במטוס. הבעלים של בית הקפה Vienna Cafe שבו שתה את התה הודיע כי אנשיו בודקים כעת את מצלמות האבטחה. לפי אחד הדיווחים, הוא אמר שהאנשים שהגישו לנבלני את התה נעלמו, אך לפי שעה אין אישור לדיווח הזה.
החשד שנבלני הורעל עלה כבר בשנה שעברה. ביולי אשתקד הוא אושפז בבית חולים במוסקבה בעקבות מה שתואר אז כ"תגובה אלרגית חריפה", ורופאים מקומיים אמרו שייתכן כי הסיבה לאשפוזו היא הרעלה. נבלני הובהל אז לאשפוז מבית סוהר שבו ריצה מאסר של 30 יום בגין הפרת חוקי ההפגנות ברוסיה. הוא נעצר אחרי שקרא להמונים לצאת למחות נגד השלטון במוסקבה. הוא הוחזר לכלא יום אחד אחרי אשפוזו.
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון הביעו הערב דאגה ממצבו של נבלני, ואמרו שהם מוכנים להעניק לו סיוע רפואי. מרקל דרשה מרוסיה להבהיר מה הסיבה למצבו הקשה של איש האופוזיציה. במקביל אמרו פעילי זכויות אדם גרמנים לעיתון "בילד" שהם מעוניינים להעביר את נבלני לטיפול בגרמניה בהקדם האפשרי.
לפי הפעילים מטוס עם ציוד רפואי מיוחד ימריא הלילה לרוסיה כדי להעביר את נבלני לטיפול, על רקע הטענות של מקורביו שהרופאים שמטפלים בו "מושכים זמן" ולא מדווחים על מצבו. "אם נבלני יהיה במצב שיאפשר את העברתו מחר בבוקר המטוס ימריא מיד לברלין. אשתו תצטרף אליו", אמרו הפעילים.