ביפן התרבו היום (ב') סימני השאלה סביב מצבו הבריאותי של ראש הממשלה שינזו אבה, אחרי שהגיע בפעם השנייה זה שבוע לבדיקות בבית החולים. בתקשורת היפנית נפוצו השערות שהוא סובל מהתפרצות מחודשת של מחלת קוליטיס כיבית (מחלת מעי דלקתית). הוא סבל ממחלה זו כבר בכהונתו הראשונה, לפני יותר מעשור, וההתפרצות ההיא תרמה אז להחלטתו להתפטר מראשות הממשלה אחרי שנה אחת בלבד בתפקיד.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יפן שינזו אבה מגיע ל בדיקות ב בית חולים
ראש ממשלת יפן שינזו אבה מגיע ל בדיקות ב בית חולים
אבה מגיע לבית החולים. התפרצות ב-2007
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
שינזו אבה ראש ממשלת יפן
רק שליש מרוצים מהממשלה. שינזו אבה
(צילום: gettyimages)
הגעתו של אבה לבית החולים היום באה בדיוק ביום שבו שבר את שיא הכהונה הרצופה לראש ממשלה ביפן – 2,799 ימים. אבה כיהן כאמור כהונה קצרצרה אחת, בת שנה, כראש הממשלה החל מיולי 2006, וב-2012 שב לתפקיד. כעת הוא נמצא בעיצומה של כהונתו הרצופה השנייה. היום שבר את שיא הימים הרצופים בתפקיד ראש הממשלה שבו החזיק דודו מדרגה שנייה, אייסקו סאטו, שכיהן בשנים 1972-1964.
אלא שלאבה יש כעת מעט מאוד סיבות לחגיגות: לא רק שיש ספקות בנוגע למצבו הבריאותי, אלא גם התמיכה הציבורית בממשלתו הגיעה כמעט לשפל בצל משבר הקורונה והאופן שבו ניהל אותו. סקר שפרסמה אתמול סוכנות הידיעות היפנית "קיודו" מלמד ששיעור התמיכה בממשלתו של אבה עומד על 36% – השיעור השני הכי הנמוך מאז חזרתו לשלטון ב-2012.
לפי הסקר, 58.4% מהיפנים אינם מרוצים מהטיפול של ממשלתם במשבר הקורונה. אמנם במישור הבריאותי הפגיעה של הנגיף ביפן לא הייתה גדולה יחסית – נרשמו בה כ-62 אלף נדבקים וקרוב ל-1,200 מתים – אבל אבה סופג ביקורת חריפה על הטיפול שלו בפגיעה הכלכלית שנגרמה למשק היפני.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יפן שינזו אבה מגיע ל בדיקות ב בית חולים
ראש ממשלת יפן שינזו אבה מגיע ל בדיקות ב בית חולים
זז לאט, נראה עייף. ראש ממשלת יפן
(צילום: AFP)
דאגה בנוגע למצבו של אבה בן ה-66 התעוררה כבר ביום שני שעבר, 17 באוגוסט, כשראש הממשלה הגיע לביקור לא מתוכנן באותו בית חולים שבו טופל אחרי התפטרותו לפני יותר מעשור. בביקורו שם בשבוע שעבר שהה במתקן במשך יותר משבע שעות, ועוזריו אמרו שהוא עובר בדיקות – אך לא הסבירו אילו. את הבדיקות השגרתיות שלו הוא השלים כבר ביוני השנה, ולפיכך עלו תהיות בנוגע לנסיבות ההערכה המחודשת שנערכה לו.
כשאבה שב לתפקיד ראש הממשלה ב-2012 הוא עדכן כי התגבר על התפרצות הקוליטיס הכיבית, אולם מכיוון שמדובר במחלה כרונית בתקשורת חושדים כעת כי הוא סובל מהתפרצות מחודשת. ביפן דיווחו בימים האחרונים שראש הממשלה אבה מקיא דם, וגורמים בסביבתו, בהם שר האוצר, טוענים שהוא עובד הרבה יותר מדי – ושהוא חייב לנוח בדחיפות. עיתונאים המסקרים את הנעשה בלשכת ראש הממשלה אומרים גם הם שאבה נראה לאחרונה עייף וזז לאט יותר מהרגיל.
דובר ממשלת יפן יושיהידה סוגה אמר היום לכתבים כי הוא עצמו רואה את אבה מדי יום ולא הבחין בשינוי כלשהו אצלו. כשנשאל אם אבה יוכל להשלים את כהונתו הנוכחית, הוא השיב שראש הממשלה עובר את הבדיקות כדי לשמור על בריאותו ולוודא שיוכל להשלים את הכהונה.