עו"ד אלי נבו (43) מתל אביב: "רציתי להיות עורך דין ולתקן עוולות בחברה"

אלי גדל במשפחה חרדית בירושלים בת 12 נפשות. בגיל 16 בחר לעזוב את הישיבה, למד בלימודים אקסטרניים והחליט להתגייס לצבא. "הגיוס שלי לא היה מובן מאליו. זה היה דבר שלא היה מקובל בסביבה שבה גדלתי. בזמן הצבא עזבתי את הבית למקום שבו יכולתי לנהל אורך חיים חילוני שלא ייצר קונפליקטים עם המשפחה", סיפר אלי ששירת כלוחם וקצין בהנדסה קרבית, השתחרר בדרגת סגן ומשרת במילואים בדרגת סגן אלוף. "בצבא הייתי זכאי לסיוע כספי, אבל כשהשתחררתי הייתי צריך לשפר בגרויות, לעשות מכינה וראיתי שאני נחנק עם ההוצאות. שמעתי על תוכנית IMPACT! של ארגון FIDF, שהייתה אז תוכנית חדשה, ולשמחתי הרב קיבלתי את המלגה".
6 צפייה בגלריה
עו"ד אלי נבו
עו"ד אלי נבו
עו"ד אלי נבו
נבו למד משפטים במכללה למנהל ובכך הגשים חלום. "ידעתי שאני רוצה להיות עורך דין ולתקן עוולות בחברה. אבי ז"ל, היה נכה צה"ל שאיבד רגל במלחמת יום כיפור ונפטר מאירוע מוחי כתוצאה מהפציעה. כשהוא נפטר, אמא שלי גילתה שאיזו ישיבה החתימה אותו שהוא יוריש את מעט עזבונו אליהם - ולא לאמא שלי או לאחים שלי. פשוט ניצלו אותו. כשליוויתי את אמא שלי לדיונים בבית המשפט החלטתי שאני רוצה להיות עורך דין", הוא סיפר.
אחרי הלימודים, החל נבו את ההתמחות במשרד גדול ובהמשך עבר למשרד 'גולדמן, ארליך, אדלשטיין, אביגד ושות', שם מונה לשותף לפני כשש שנים. "כשהפכתי לשותף החלטתי שזה הזמן להשקיע בחזרה במי שהשקיע בי, והחלטתי שאני תורם מלגה ל-IMPACT!, לפחות מה שאני קיבלתי. הסטודנט שתרמתי לו גם הגיע מבית חרדי ולמד משפטים. בהמשך תרמתי מלגה נוספת, וכל עוד המצב מאפשר אמשיך לתרום".
במקביל לעבודתו, עו"ד נבו משמש כחבר הדירקטוריון של תוכנית IMPACT!. "זו תוכנית משנת חיים שאין דומה לה בישראל. אני גאה להיות חלק מהדירקטוריון ולהוביל את הפעילות שלה. אני מקווה שנמשיך להשפיע על החברה בישראל ועל לוחמים משוחררים עוד הרבה שנים. זה רווח של מדינת ישראל ושל החברה שלנו נטו", סיכם עו"ד נבו, שגם קולט במשרד מתמחים בוגרי IMPACT!.

לירן שלאק (33) מרמת גן: "לקדם את תחומי הטכנולוגיה בקרב נערות"

גם לירן גדלה בירושלים ומתארת קושי כלכלי. "בצבא אחותי ואני קיבלנו סיוע מצה"ל. שירתי במגוון תפקידי שלישות, כחיילת וכקצינה אבל כשהשתחררתי הייתי צריכה להתקיים בזכות עצמי. הודות למלגת IMPACT! יכולתי להירשם ללימודי תואר ראשון. אני בת למשפחה שעלתה מכורדיסטן מצד האם ומברזיל מצד האב, משפחה שבה אף אחד לא הצליח להגיע להשכלה גבוהה, ובזכות IMPACT! הייתה לי האפשרות להגיע ולהיות הדור הראשון במשפחה באקדמיה. היום גם אחי מלגאי IMPACT!". לירן החלה ללמוד ביולוגיה חישובית באוניברסיטה העברית.
6 צפייה בגלריה
לירן שלאק
לירן שלאק
לירן שלאק
אחרי תקופה קצרה שבה לקחה חלק בתוכנית חילופי סטודנטים באוסטרליה, המשיכה לירן לתואר שני במדעי המחשב במכון ויצמן וכיום לומדת שם לדוקטורט בתחום הבינה המלאכותית. "המחקר שלי בודק את תחום הלמידה הביולוגית, ומשלב גם את תחום מדעי המוח וגם את מדעי המחשב. אני עושה את המחקר במקביל לעבודה בסטארט-אפ בתחום יועצת בינה מלאכותית".
אבל הפרויקט שבו לירן מתגאה יותר מכל הוא מהממ"ט (מהממות בהנדסה, מדעים, מתמטיקה וטכנולוגיה), שאותו הקימה לפני כשבע שנים ביחד עם ארבע חברות. "אנחנו רוצות לקדם את תחומי הטכנולוגיה בקרב נערות, במטרה להשיג שוויון מגדרי בתעשייה ובאקדמיה", היא סיפרה. "הנתונים לאורך השנים מראים שהייצוג הנשי בתחומי המדעים עומד על 20% בלבד. ניסינו לחשוב איך אפשר לגשר על הפער והחלטנו להציג את העולם הזה לנערות בכיתה ט' רגע לפני שהן בוחרות מגמה בתיכון. פיתחנו סדנה שבה הבנות בונות אפליקציה לטלפון, וכך למעשה הן נחשפות לעולם הזה בפעם הראשונה. 10,000 בנות כבר התנסו והפידבקים שאנחנו מקבלות מעולים. מקווה שבזכות הפרויקט, ובזכות מיזמים נוספים, נראה בקרוב יותר נשים בתחום המדעים", הוסיפה לירן, המכהנת זו השנה השנייה כחברת ועדה במועצה הלאומית לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה, שמטרתה לקדם מדיניות לשוויון מגדרי בתחומי המדעים.

עמית זבטני (34) מתל אביב: "לראות מישהו שמצליח ללכת אחרי ניתוח שביצעתי זה מספק"

עמית גדל והתחנך בכרכור ."אחרי השחרור בתור לוחם ביחידת מודיעין, ידעתי שאני אוהב ורוצה לעזור לאנשים", הוא הסביר. "נמשכתי למדעים מדויקים והחלטתי להירשם ללימודי רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים". עמית סיים את לימודיו בהצטיינות, וכיום הוא מתמחה בכירורגיה אורתופדית בבית החולים שיבא תל השומר וחבר בתוכנית 'תלפיות' - תוכנית המנהיגות של בית החולים.
6 צפייה בגלריה
עמית זבטני
עמית זבטני
עמית זבטני
"אני מאוד אוהב את מה שאני עושה וידעתי שאני רוצה להיות כירורג. אני מנגן מגיל צעיר ואוהב לעבוד עם הידיים. בניתוחים שאני מבצע יש סיפוק מיידי, כי ברגע אחד אתה עוזר לבן-אדם להשתקם. עצם היכולת לעזור ולראות מישהו מצליח ללכת אחרי ניתוח שביצעת - זה משהו מאוד מאוד מספק", סיפר עמית.
בנוסף, לאחרונה עמית היה שותף ב'אוויר לנשימה' - פרויקט משותף של בית החולים שיבא וצה"ל, שאותו יזם ביחד עם חבר, קצין בצה"ל, על מנת לייצר מכונות הנשמה. "בעקבות משבר הקורונה, פיתחנו מכשיר המסב מכשירי עזר נשימתיים למכשירי הנשמה פולשניים ובכך יצרנו מאות מכשירים ויש לנו יכולת ייצור של אלפי מכונות חדשות בעת הצורך".
"בזכות מלגת ! IMPACT של FIDF יכולתי להתמקד בלימודים ולממש את הפוטנציאל שלי", הוסיף עמית. "כמלגאי, אתה עושה דברים בעלי משמעות ענקית. מעבר להזדמנות שאתה מקבל, אתה מסייע לאחרים. זו נתינה דו צדדית שנותנת לך רוח גבית חזקה במעלה הדרך", סיכם.
6 צפייה בגלריה
טקס קודם של מלגת IMPACT!
טקס קודם של מלגת IMPACT!
טקס קודם של מלגת IMPACT!
(צילום: גיא יחיאלי)

תוכנית המלגות !IMPACT של ארגון FIDF נוסדה בשנת 2002 במטרה להוקיר את הלוחמים על שירותם הצבאי המסור ותרומתם להגנת המדינה וביטחונה. המלגות מוענקות לחיילים משוחררים מהמערך הלוחם בצה"ל, לוחמים ותומכי לחימה, ממשפחות מעוטות יכולת כלכלית. גובה המלגה הינו 4,000 דולר לכל שנת לימוד, כאשר כל מלגאי ממומן על ידי תורם אישי, המלווה אותו לאורך כל לימודי התואר הראשון. במסגרת התוכנית מבצעים הסטודנטים 130 שעות למען הקהילה כחלק מפרויקט '!IMPACT לקהילה' בו שותפים 24 ארגוני התנדבות שונים בארץ. מאז הקמת התוכנית ביצעו מלגאי התוכנית למעלה מ-6.1 מיליון שעות התנדבות למען הקהילה במדינת ישראל והשפיעו על למעלה ממיליון ישראלים. ב-18 שנות פעילותה, העניקה התוכנית מלגות לכ-16,000 סטודנטים בהיקף של כ-185 מיליון דולר.

אלוף (במיל') מאיר כליפי-אמיר, מנכ"ל FIDF, אמר: "תוכנית המלגות להשכלה גבוהה !IMPACT, מוקירה את תרומתם המכרעת של לוחמי צה"ל לביטחון ישראל ואזרחיה, מעניקה הזדמנות שווה לאלו שידם אינה משגת, מאפשרת לצמצם פערים חברתיים ומקדמת חברה שוויונית יותר. אנחנו שמחים וגאים לחגוג 18 שנים לתוכנית המיוחדת הזאת, יחד עם הבוגרים, המלגאים, התורמים והשותפים שלנו באקדמיה ובקהילה. אני מבקש להודות לאלפי התורמים לארגון ה-FIDF ולתוכנית IMPACT! שכן מעבר להוקרה האישית כלפי החיילים עצמם, מהווה התוכנית גשר איתן לחיזוק הקשר שבין קהילות יהודיות ולא יהודיות בארצות הברית ובפנמה למדינת ישראל ולצה"ל".

6 צפייה בגלריה
אלוף (במיל') מאיר כליפי-אמיר
אלוף (במיל') מאיר כליפי-אמיר
אלוף (במיל') מאיר כליפי-אמיר

אורנה פסח, מנהלת תוכנית !IMPACT של FIDF, הוסיפה: "כל אחד ואחת מהמלגאים שלנו בחר לבצע שירות קרבי משמעותי ולתרום לביטחון מדינת ישראל, למרות המצב הכלכלי המאתגר בבית. מלגת IMPACT! היא הדרך שלנו להצדיע להם, להוקיר להם תודה ולסייע בבניית עתידם".

6 צפייה בגלריה
אורנה פסח
אורנה פסח
אורנה פסח, מנהלת תוכנית !IMPACT של FIDF
תוכנית המלגות !IMPACT של ארגון FIDF מציינת היום (א') 18 שנים לפעילותה באירוע וירטואלי ענק שמשודר בשידור חי לאלפי המלגאים בישראל, לתומכי הארגון בארה"ב ובפנמה - ביניהם פילנתרופים ואנשי עסקים מובילים, ולשותפי התוכנית.