ישראל בדרך לסגר, ונתוני הקורונה מראים מדוע: אתמול (יום שישי) אובחנו כמעט 4,000 חיוביים לנגיף הקורונה, הערב מספר המאושפזים ומספר החולים שמצבם קשה הגיע לשיא חדש. לפי הנתונים, 3,962 אובחנו אתמול ויותר מ-2,200 מחצות עד מוצאי שבת. מחר אמורה הממשלה לאשר את כניסת ישראל לסגר, שלפחות בינתיים אמור להתחיל ביום שישי בבוקר. הלימודים יופסקו עוד לפני כן, ביום רביעי.
לקראת סגר: אלו ההגבלות המתוכננות ● הממשלה תאשר מחר את המתווה ● התוכנית: סגר מערב ראש השנה, הלימודים יופסקו כבר ביום רביעי ● בשבועיים הראשונים: סגר כללי מלא ● בשבועיים שלאחר מכן: "ריסון מהודק"
בסוף השבוע הגיע מספר המאומתים בישראל מפרוץ המגפה ליותר מ-150 אלף - 152,525 ליתר דיוק. בכך הפכה ישראל למדינה ה-25 בעולם עם יותר מ-150 אלף נדבקים. שיעור הבדיקות החיוביות נותר גבוה במהלך סוף השבוע - אתמול שיעור החיוביים עמד על 9.3% והיום על 8.7%.
לראשונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ יותר מאלף חולי קורונה. מתוך 1,018 המאושפזים, 495 הם במצב קשה. 138 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מאז כניסת השבת נפטרו עוד 11 חולי קורונה בישראל ומספר הנפטרים עומד על 1,101.
מספר החולים הפעילים עומד על 37,926. מתוכם 4,806 הם תושבים ירושלים, 2,255 מתגוררים בבני ברק, 1,507 באשדוד, 1,015 בבית שמש, 1,005 במודיעין עילית, 987 בתל אביב יפו, 920 בפתח תקווה, 795 בנתניה, 793 באשקלון, 706 באום אל פחם, 697 בחיפה, 683 בבאר שבע, 638 בחולון, 590 באלעד, 535 בראשון לציון, 503 בנתיבות, 439 בטירה, 437 בביתר עילית, 396 ברחובות, 371 בנצרת, 333 בבת ים, 305 בכפר קאסם, 285 בטייבה, 279 ברמלה, 265 שדרות, 255 בלוד ו-252 ברמת גן.
כאמור, מחר הממשלה אמורה לאשר סגר מלא, ובכך ישראל תהפוך למדינה המפותחת הראשונה שתטיל סגר כללי בפעם השנייה. על פי המתווה, יוטל סגר לשבועיים לפחות, בהמשך "ריסון מהודק" שיכלול את המשך סגירת בתי הספר והגנים (לפחות לעוד שבועיים), ואחר כך חזרה לתוכנית "הרמזור".
ההגבלות שצפויות בתקופת הסגר הכללי הן אלו: הגבלת תנועה של 500 מטר ממקום המגורים; סגירת מערכת החינוך, למעט חינוך מיוחד (בכיתות ה' ומעלה יתקיים לימוד מרחוק לאורך החגים); סגירת פעילות המגזר הפרטי והציבורי (עבודה מהבית ככל הניתן), למעט עבודות חיוניות, מרכולים, בתי מרקחת ועסקים חיוניים; סגירה מלאה של מסעדות (למעט שירות משלוחים), פנאי ובילויים, עסקים, מסחר ותיירות פנים.
בהחלטת קבינט הקורונה, שהממשלה כאמור עדיין צריכה לאשר אותה, נכתב כי במהלך הסגר יתקיימו תפילות במרחב הציבורי, "בהתאם למתווה שיוסכם". בנושא זה מתפתח עימות. החרדים דורשים מספר המתפללים בבית כנסת בסגר יהיה לפי הגבלות של יישוב כתום – שני מתחמים של 25 איש כל אחד - אבל מקורבי גמזו אמרו: "לא יקום ולא יהיה".
על פי הצעת המחליטים, בשטח פתוח התפילות יהיו בקבוצות של עד 20 אנשים. לעומת זאת, במבנה במקום שבו רמת התחלואה גבוהה בהתאם לקביעת משרד הבריאות - בקבוצות של עד 10 אנשים, מספר הקבוצות המותר כמספר הכניסות למקום מוכפל ב-2, ולשתי הכניסות הראשונות למקום מוכפל ב-3, והכול ובלבד שנשמר יחס של אדם לכל 4 מ"ר משטח המקום. במבנה במקום אחר – בקבוצות של עד 25 אנשים, מספר הקבוצות המותר כמספר הכניסות למקום מוכפל ב-2, והכול ובלבד שנשמר יחס של אדם לכל 4 מ"ר משטח המקום.
בשלב הבא, שלב "הריסון המהודק" שצפוי להתחיל שבועיים אחר כך, יהיו הגבלות אלו: הגבלת מעבר בין ערים; הגבלת התקהלויות לאורך כל התקופה על פי מגבלות הצבע האדום ברמזור; סגירה מלאה של מסעדות, פנאי, בילויים, קניונים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל; המגזר הציבורי יעבוד במתכונת חירום; במגזר הפרטי העבודה תהיה בהיקף של 30%-50% במקומות ללא קבלת קהל (משרדים, מפעלים וכו'), ועבודה מהבית לכל מי שיכול.
מערכת החינוך תהיה סגורה גם בתקופת "הריסון המהודק", מלבד החינוך המיוחד ולמעט למידה מרחוק לכיתות ה' ומעלה. בהחלטה הנוכחית נכתב כי חידוש הלימודים לאחר סוכות ייבחן בהערכת מצב מיוחדת. בשלב השלישי, כאמור, ישראל תחזור לתוכנית הרמזור של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו, שרק החלה לפני פחות משבועיים. בכל מקרה, מעבר משלב לשלב ייעשה לאחר הערכת מצב ובכפוף לכך שתמונת המצב תצביע על מגמה מתמשכת מובהקת של ירידה בתחלואה.
2 צפייה בגלריה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
לימודים שביתה בית ספר כיתה
בתי הספר והגנים אמורים להיסגר כבר ביום רביעי הקרוב
בהצעת המחליטים שכאמור טרם אושרה סופית נכתב כי פעילות התחבורה הציבורית בכל אחד מהשלבים תצומצם ותותאם להיקף הפעילות במשק לפי אותו שלב כך שימנע מעבר אנשים ממקום למקום, למעט הגעה וחזרה של עובדים למקומות עבודה חיוניים ומקומות עבודה שפעולתם מותרת. סוגיית נתב"ג נותרה פתוחה, אבל מסתמן כי הפעילות בשדה התעופה תצומצם או אפילו תופסק לחלוטין.
שר החינוך יואב גלנט קרא להפסיק את הלימודים לתקופה קצרה יותר. בחשבון הטוויטר שלו צייץ גלנט כי "מערכת חינוך פעילה חיונית לכל ילד ולכל משפחה ומהווה תנאי בסיסי להפעלת המשק בישראל. אסור לגרום לפגיעה בחינוכם של ילדי ישראל. לאור חשיבות הסגר, הצעתי לחבריי לממשלה - סגירת מוסדות החינוך ביום שישי, 18 בספטמבר, (18/9/20) ופתיחה מחודשת שלהם מיד לאחר שמחת תורה, ב-11 באוקטובר".
ועד הגנים הארצי אמר כי "זה הזוי שקבעו תאריך לסגר כללי, אבל מוסדות החינוך ייסגרו קודם לכן. כבר בסגר הקודם ראינו שמתווה הלמידה מרחוק לא עושה דבר, מקשה על ההורים ולא נותן פתרון אמיתי לילדים. אנו סבורים שאין מקום להמשיך את הלמידה מרחוק וככל ויש סגר יש להפסיק את הלמידה מרחוק ולהחזיר את ימי הלימוד בחופש. אנו נקרא להורים שלא לשתף פעולה ולהשבית את פעילות הלמידה מרחוק".
תמר טרבלסי חדד והדר גיל-עד השתתפו בהכנת הכתבה