היה לכם חם בשנה שעברה? שנת 2020 הייתה השנה החמה בהיסטוריה והיא השוותה את השיא של שנת 2016. כך הודיעו היום (ו') חוקרים משירות שינוי האקלים קופרניקוס (C3S). בנוסף אמרו החוקרים כי העשור האחרון, בין 2011 ל-2020, הוא העשור החם בהיסטוריה.
2 צפייה בגלריה
צרפת גל חום אירופה ניס הריביירה הצרפתית
צרפת גל חום אירופה ניס הריביירה הצרפתית
גל חום ברביריה הצרפתית ביוני
(צילום: AFP)



מי שסבל בעיקר מהחום בשנה החולפת היא יבשת אירופה, שעבורה זו השנה החמה ביותר בהיסטוריה, זאת, לאחר חורף וסתיו חמים במיוחד. באירופה הטמפרטורות הממוצעות היו גבוהות ב-0.4 מעלות יותר מאשר בשנת 2019, שהחזיקה בתואר המפוקפק של השנה החמה ביותר ביבשת.
עוד עולה מהנתונים המתייחסים רק ליבשת אירופה כי חורף 2020 היה חם יותר מחורף 2016 בכמעט 1.4 מעלות, ואילו הסתיו היה חם ב-0.4 מעלות. דו"ח מפורט של האקלים האירופאי יפורסם בחודש אפריל הקרוב, עם הצגת מצב האקלים השנתי ביבשת אירופה.
מבחינה גלובלית, כך לפי המדענים האירופים, שנת 2020 משתווה לשנת 2016 בטמפרטורות הממוצעות בכל כדור הארץ. שנת 2020 הייתה חמה יותר ב-0.6 מעלות בהשוואה לממוצע שבין 1981 ל-2010, וחמה יותר ב- 0.4 מעלות משנת 2019. בנוסף הטמפרטורות היו גבוהות בממוצע ב-1.25 מעלות מהמצב שהיה לפני המהפכה התעשייתית. הסכם פריז קבע יעד ולפיו אין לעבור את העלייה ב-2 מעלות ולעשות את כל המאמצים שלא לעבור התחממות של 1.5 מעלות.
בחלקים מהאזור הארקטי וצפון סיביר היו סטיות ניכרות של עד 3 מעלות. בצפון סיביר היו חודשי החורף והאביב חמים יותר בצורה משמעותית מהממוצע.
2 צפייה בגלריה
כלב גל חום הונגריה
כלב גל חום הונגריה
גם הכלבים התרעננו בקיץ
(צילום: EPA)
קרלו בואנטמפו, מנהל ה-C3S, אמר: "2020 בולטת בחום יוצא הדופן באזור הארקטי ומספר שובר שיאים של סערות טרופיות בצפון האטלנטי. זה לא מפתיע שהעשור האחרון היה החם ביותר שתועד, וזו היא תזכורת נוספת לדחיפות בהפחתת פליטות שאפתנית כדי למנוע השפעה אקלימית שלילית על העתיד".
"משבר האקלים מחריף ואנחנו שוברים שיאים חדשים כל שנה, אבל אסור לנו להתרגל למציאות הזו. ללא השכמה מהירה של הפוליטיקאים וקהילת העסקים, אנחנו נחיה במציאות כמעט יום יומית של אירועי אקלים קיצוניים וה-30 מעלות שמצפים לנו בארץ בימים הקרובים הם קדימון חיוור לעומת מה שמצפה לאזור שלנו, אחד הרגישים בעולם למשבר האקלים. למזלנו, הפתרון בידינו", אומר מנהל גרינפיס ישראל, ד"ר יונתן אייקנבאום.
אז מה יש לעשות? ד"ר אייקנבאום אמר: "שריפת נפט, גז ופחם מהווים שני שלישיים מפליטות גזי החממה שגורמים למשבר האקלים ולכן צריך לעבור לאלתר לכלכלה דלת פחמן, כפי שמתחייב מהסכם פריז לאקלים. כל המדינות המתקדמות בעולם הגישו תוכנית כזו מלבד ישראל וטורקיה. 2020 כשנה החמה ביותר היא קריאת השכמה לממשלה לאמץ את תוכנית המעבר לכלכלה דלת פחמן שהמשרד להגנת הסביבה מוביל בתאום עם שאר משרדי הממשלה מזה שנתיים. משבר האקלים הוא איום שנושא עמו הזדמנויות: אנרגיות מתחדשות מאפשרות לייצר פי שלושה יותר משרות מאנרגיות מזמהות כמו גז ונפט לכן המעבר לכלכלה דלת פחמן היא הבשורה שאנחנו צריכים בדיוק עם היציאה ממשבר הקורונה".