2 צפייה בגלריה
שירה ואביעד משה
שירה ואביעד משה
אביעד ושירה משה
אביעד משה (45) הוא החשוד בניסיון רצח אשתו שירה במצפה רמון. כך התיר לפרסום בצהריים (יום ג') בית המשפט המחוזי בבאר שבע לאחר ש-ynet ו"ידיעות אחרונות" הגישו ערר על החלטת שופט בית משפט השלום ג'ורג' אמוראי להותיר את שם החשוד חסוי - החלטה שהובילה לשורה של הפגנות שלשום ברחבי הארץ. השופט אריאל ואגו פסק: "החלטתי לקבל את הערעורים ולבטל לאלתר את איסור הפרסום".

השופט ואגו ציין במהלך הדיון כי "בית משפט השלום עשה היפוך יוצרות, הוא קבע שאין לפרסם כי אין אינטרס ציבורי וציין עוד טיעונים, אולם האיסור הוא הדבר הלא רגיל. צריך כעת להוכיח את צורך הצו לאסור פרסום, לא להפך. האישה הסכימה לפרסם, אז להעדיף את הזכויות של הגבר על האישה והאם של הילד? אנשים צינים יגידו 'אחרי מה שעשה הוא פתאום מגן על הילד?'".
בהחלטתו קבע השופט ואגו כי "הנימוק שניתן לאיסור הפרסום, ולפיו אין פרסום שמו של המשיב יכול לתרום לביסוס ולקידום העניין הציבורי, הוא נימוק שגוי ואין בודקים כלל האם הפרסום מקדם את העניין הציבורי או לא. הכלל הוא לפרסם. האיסור הוא החריג שיש לנמקו. נפלה שגגה בהחלטת בית משפט השלום, אשר יצא מנקודת מוצא הפוכה ועל כן יש לבטלה".
עו"ד עידן שני, שמייצג את החשוד בניסיון הרצח, הביע תרעומת על כך שהציבור בחר לטענתו להפר ביודעין את צו איסור הפרסום. "בסופ"ש הפרו בצורה גסה את הצו, הציבור שם פס", אמר פרקליטו של משה. "הפנו בעיתון לרשתות החברתיות, יש פה קטין ומה לעשות שהחשוד עדיין רוצה להגן על בנו". ברקע יוזכר כי בדיון שבו ביקש משה למנוע את פרסום זהותו הוא לא הזכיר כלל את בנו הפעוט.

"ניסיון של החשוד לתפוס טרמפ על הקטין"

מנגד, עו"ד תמיר גליק שייצג את ynet ו"ידיעות אחרונות" מטעם משרד עו"ד ליבליך-מוזר-גליק אמר בדיון: "המצב המשפטי ברור כשמש. נעשתה טעות משפטית וצריך לתקן אותה. זה ניסיון של החשוד לתפוס טרמפ על הקטין. מעבר לציניות ולכיעור שבטענה זו שאין בה מאומה, בית המשפט העליון אמר שלכל החשודים יש ילדים. אם בית המשפט יקבל את הטענה זה ירוקן מכל תוכן את עיקרון פומביות הדיון. צריך להיות משהו ייחודי. הצו חסר כל תכלית".
עופר איסקוב, אחיה של שירה, מסר לאחר הדיון: "ניצחון שיכול להמתיק את הגלולה המרה שקיבלנו לקראת השנה החדשה. שמח על ההחלטה של שופט המחוזי להפוך את ההחלטה של בית משפט השלום ולתת יד וכתף לכל הנשים. שירה עדיין מאושפזת, מתמודדת עם הכאבים יום יום. גילו לה עוד חור בריאה, עין אחת שלה נפגעה במהלך ניסיון הרצח, היא עם 30% ראייה, אבל אנחנו איתה והיא תעבור את זה".
עו"ד בן מעוז, שמייצג את משפחתה של שירה, אמר: "מי שניסה לרצוח את אשתו בזמן שבנו הקטין שותת בדם הוא זה שמנסה להגן עליו. לטעון שעמדתו של החשוד עדיפה על עמדת האם ששוכבת בבית החולים בגלל החשוד זו בדיחה עצובה".
עו"ד שני ביקש שלא לפרסם את השם ורמז לראיות חדשות, שלא ברור מה טיבן, שיתגלו: "צריך לחכות, אולי יתגלו דברים נוספים".
לקראת הדיון בבית המשפט המחוזי אמר עורך הדין של המשפחה מעוז: "נפגשתי הבוקר עם שירה ומשפחתה. הבהרתי לה שעם ישראל מאחוריה. נעשה את כל הדרוש על מנת שהצדק עם שירה יעשה ולוודא שדמותו המפלצתית של החשוד תיחשף לעיני הציבור".
השופט אמוראי החליט ביום שישי להאריך את מעצרו של הבעל החשוד בשבעה ימים. אך חרף בקשותיהם של הקורבן שירה, כלי התקשורת והמשטרה החליט שלא לאפשר את פרסום שמו ותמונתו של הבעל. החשוד ביקש מהשופט להתחשב בו ואמר: "המקרה הזה צריך קודם להיבדק לעומק בפרטי פרטים ורק אחרי זה לתת את הדעת על הפרסום. הכי קל זה להרוס קריירה ומוניטין של 45 שנה".
ביום ראשון הוגש ערר על איסור הפרסום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. הערר הוגש על ידי עו"ד גליק וירון חנין ממשרד ליבליך-מוזר-גליק, ולפיו ההחלטה לאסור את פרסום שמו של החשוד עומדת בניגוד מוחלט לדין ולהלכה. "עקרון הפומביות הוא, כידוע, עקרון יסוד חוקתי במשפט ארצנו", נכתב בבקשה.
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד החלטתו של השופט ג'ורג' אמוראי מול ביהמ"ש בב"ש
הפגנה נגד החלטתו של השופט ג'ורג' אמוראי מול ביהמ"ש בב"ש
הפגנת מחאה בבאר שבע נגד ההחלטה לאסור את פרסום שם החשוד
(צילום: הרצל יוסף)
עוד צוין כי "על מנת להצדיק סטייה מעקרון הפומביות יש להוכיח קיומו של נזק חמור שעלול להיגרם לחשוד, ובמקרה הזה הוא העלה שלוש טענות בעלמא ולפיהן הפרסום יהרוס קריירה ומוניטין של 45 שנה", וכי הוריו הם אנשים מבוגרים וייגרם להם מפח נפש ו"יכול להיות שיימצאו דברים מפתיעים". הנזקים האלה אינם חורגים מ"הנזק הרגיל" שנגרם לכל חשוד בהקשר של פרסום שמו.
בנוסף, נכתב כי אין כל היגיון או תכלית בצו איסור הפרסום. "בית המשפט לא אסר לפרסם את שמה של קורבן העבירה ולא אסר לפרסם כי מדובר ברעייתו של החשוד. מכאן, שכל אדם שעיניו בראשו יכול ממילא לדעת מיהו החשוד. צו נטול היגיון שכזה רק פוגע באמון הציבור במערכת המשפט". את החשוד מייצג עו"ד עידן שני ממשרד עו"ד ששי גז.
התקיפה אירעה לפני כשבוע וחצי בבית המשפחה במצפה רמון. לפי החשד, אביעד משה דקר את אשתו שירה (31) 20 פעמים מול בנם הפעוט, וכן הכה אותה עם מערוך. שכנים ששמעו צעקות מהבית הזעיקו את המשטרה שעצרה את הבעל. שירה פונתה לטיפול בבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם השתפר מצבה.
יו"ר נעמת חגית פאר בירכה על פרסום שמו של החשוד בניסיון הרצח של בת זוגו, אך הביעה ביקורת על הצורך בלחץ ציבורי כדי להגיע לדבריה לתוצאה המתבקשת. "עצוב שרק לאחר הסערה הציבורית והערעור של המשטרה - בית משפט התיר לפרסם את פרטיו של החשוד", אמרה פאר. "המסר הציבורי שהועבר על ידי השופט ג'ורג' אמוראי היה חמור מאד לנשים שחוות אלימות ומגלות שהוא חרד יותר לשמם הטוב של הפושעים מאשר לחייהן. טוב שההחלטה נהפכה".
בהכנת הכתבה השתתפה הדר גיל-עד