למידה כרגיל בגנים ובכיתות א'-ב', וכל היתר במתכונת משולבת של למידה מרחוק ולמידה פעמיים בשבוע בקבוצות של 18 תלמידים לכל היותר. זו תמצית מתווה החזרה ללימודים שאותה הציגו הערב (יום ה') שר החינוך יואב גלנט ומנכ"ל משרדו. הם ציינו כי לצורך העניין ירכשו מחשבים ניידים, טלפונים ניידים וישדרגו את התשתיות בבתי הספר. עם זאת הציגו יעד צנוע של 50% ממשימות הלמידה מרחוק עד ינואר 2021. ynet העביר את מסיבת העיתונאים של השר גלנט בשידור חי.
לפי המתווה, בגני הילדים ובכיתות א'-ב' ימשיכו במסגרת הרגילה, כיתות ג'-ד' יפוצלו לחצאי כיתות, כיתות ה'-י"ב ילמדו במתווה משולב של למידה מרחוק ולפחות שני ימי למידה בבתי הספר.
2 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט
השר גלנט במסיבת העיתונאים
(צילום: מוטי קמחי)
גלנט אמר עוד: "נהיה ערוכים ל-1 בספטמבר, אנחנו חייבים להחזיר את הלימודים למסלול. זמן ההיערכות הוא קצר, המשימה מורכבת מאוד. פתיחת שנת הלימודים תהיה מלאה בקשיים ואנחנו נתמודד עם כל קושי. לא הכול יהיה מושלם, אי אפשר בשנה של קורונה לאפשר לימודים מלאים באופן שווה לכולם. לא כל אמצעי הקצה יגיעו למקומות ומה שיגיע לא תמיד יגיע ביום הראשון. לא כל התהליכים יהיו מלאים אבל הם יקרו".
בהתייחסו לחזרה ללימודים בצל המגפה אמר השר גלנט: "הלמידה תיעשה בלמידה מרחוק או בכיתות המחולקות ל-18 תלמידים. יהיו פתרונות דיפרנציאליים, קבענו עקרונות אבל אנחנו רוצים שהתהליך הזה יהיה גמיש כפי שניתן כך שהאוכלוסיות המיוחדות יקבלו את המענה המיוחד. נפעיל את מערכת החינוך באופן הזה לאורך כל השנה, אלא אם יימצא חיסון או חלילה ניכנס לסגר כללי".
בהתייחסו לטענות הורים לתלמידים בכיתות ה'-ו' על כך שילדיהם ילמדו רק יומיים בבית הספר ובשאר הימים מרחוק, אמר השר גלנט: "נעשה מאמץ שילמדו כמה שיותר בבית הספר". הוא ציין עוד בנוגע ללמידה מרחוק כי "אנחנו מקצים לנושא זה 1.2 מיליארד שקלים ומדברים על רכש של 144 יחידות קצה, מחשבים ועוד עבור התלמידים. כמו כן יהיו 64 אלף טלפונים 'כשרים' למגזר החרדי".

"נשמור על בריאות התלמידים"

בתחילת דבריו אמר גלנט: "אנחנו נמצאים 25 ימים מפתיחת שנת הלימודים. הכינוס הזה נועד לתת לכם, לכל הציבור, מידע לקראת שנת הלימודים. אנחנו חווים מגפה עולמית, היא לא פסחה על ישראל, נשמור על בריאות התלמידים, נקנה להם חינוך והשכלה".
השר הוסיף: "הנכס החשוב ביותר הם הילדים שלנו, בכוונתי לדאוג לכל הילדים, מכל המגזרים, מכל המקומות, מכל הדתות, כאילו הם ילדיי שלי. ננסה להגיע למצב שאת הקשיים אנחנו מותירים למבוגרים. לילדים אנחנו רוצים לאפשר כניסה חלקה.
"הגננות, המורות והמורים הם האנשים החשובים ביותר במערכת החינוך במדינת ישראל, מדובר על כ-200 אלף אנשים מסורים ביותר, שאהובים על ידי התלמידים שלהם ומוערכים על ידי ההורים, רק בזכות העבודה המסורה של העובדים במערכת החינוך. רק בזכותם אנחנו מצליחים להעביר חינוך לילדי ישראל".
בנוגע לחינוך המיוחד אמר השר גלנט: "מעל 100 אלף תלמידים ילמדו בחינוך המיוחד, 50 אחוז לומדים במוסדות החינוך המיוחד ו-50 אחוז במוסדות הרגילים, אנחנו נעשה הכול כדי לאפשר להם לעשות זאת. כל הנושא הזה הוא מחוץ לתוכנית הרגילה ומקבל יחס מועדף".
לשאלת ynet באשר להקפאתן כלל התכניות של החינוך המשלים, בהן תוכנית "קרב" לצמצום הפערים בפריפריה, תוכנית "היל"ה" לנוער נושר ועשרות תוכניות רבות המסייעות לתלמידים מהאוכלוסיות החלשות בחברה, אמר השר גלנט כי עד שלא יאושר תקציב המדינה, משרד החינוך לא יוכל להפעיל את התוכניות האלה.
"אני קורא כאן ליו"ר כחול לבן בני גנץ - תגיע מחר להסכמה, תחתום על תקציב 2020, תשחרר את הכסף הזה לילדים", אמר השר גלנט. "שנת הלימודים מתחילה כמתוכנן ב-1 בספטמבר, החינוך המשלים מותנה בהעברה תקציבית שעל פי החשב הכללי, ראש אגף התקציבים, החשב של האוצר והיועץ המשפטי של האוצר, לא יכולה לעבור אלינו מסיבות חוקיות כל עוד אין חתימה".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד החינוך עמית אדר
מנכ"ל משרד החינוך עמית אדר
מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל משרד החינוך החדש עמית אדרי אמר: "קבענו יעדים לביצוע, עד סוף ינואר 2021 נבצע 50 אחוז מהמשימות של הרכיב הזה - למידה מרחוק. יש לנו חשיבות גדולה בכל הקשור לרכיב המיגון וההיגיינה, להבטיח לתלמידים ועובדי הוראה סביבת לימודים נקייה ובטוחה. לכן, בכל בית ספר יהיה מדחום בכניסה, נתגבר את הניקיון השוטף ובכל כיתה יהיו עמדות היגיינה לחיטוי".
בתחילת השבוע אישרה הממשלה את תוכנית החזרה ללימודים "לומדים בביטחון" שהוגשה על ידי שר החינוך גלנט, שר האוצר ישראל כץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין. התקציב להפעלתה עומד על 4.2 מיליארד שקלים.
כחלק מהמתווה הוקצה תקציב לילדי החינוך מיוחד, תוספת מחשבים לילדים, ואמצעי מיגון וחיטוי לצוותי ההוראה, אך סוגיות רבות נותרו פתוחות, בהן תקציב המדינה שלא אושר והקפיא את רוב תוכניות החינוך, גיוס כוח אדם למימוש מתווה הקפסולות בזמן קצר, צפיפות בבתי ספר חרדיים וערביים, מחסור במחשבים וחוסר מענה לתלמידים עם צרכים ייחודיים.