בשיתוף PayPal
אחד הסקטורים שנפגעו בצורה קשה במיוחד במהלך משבר הקורונה הוא, ללא ספק, סקטור המסעדנות. חלק מהמסעדנים הצליחו אמנם להסתגל ולשרוד באמצעות בניית מערך משלוחים יעיל, אך עבור רבים מהם, הירידה העצומה במחזורים, יחד עם ההוצאות שנלוות לתחזוק מערך משלוחים, הקשו עוד יותר על המצב הלא פשוט אליו נכנסו עם פרוץ המשבר לפני שמונה חודשים.
יחד עם זאת, ישנן כמה נקודות אור במצב, ואחת מהן הוא סיפורה של הקונדיטורית ואושיית האינסטגרם הילי גרינברג, שהצליחה לא רק לשרוד את המשבר אלא אף להתעצם ממנו, וכל זאת מבלי שהתכוונה לכך.
"לפני תקופת הקורונה עבדתי כקונדיטורית במסעדות הטובות בתל אביב, כגון נורמן, אלנה ומאשיה", היא מספרת. "הייתי במרוץ של עבודה קשה במשך מספר שנים טובות כך שתקופת הקורונה היוותה בצורה מסוימת תקופה שבה יכולתי להירגע ולנוח."
5 צפייה בגלריה
הילי גרינברג
הילי גרינברג
הילי גרינברג
אבל מתברר כי המנוחה הזו לא ארכה זמן רב וכמו כל אנשי המסעדנות בעלי מוטיבציית השיא כך גם אצל הילי הדברים התפרצו די מהר. "התחלתי בצורה ספונטנית להכין מוצרים מהבית ולמכור אותם בעיקר דרך האינסטגרם. זה התחיל ממכירות קטנות בסופ"שים ועם הזמן הביקושים הלכו ועלו וזה התגלגל לכדי עסק משגשג שאני מאוד גאה בו. לעסק קוראים הילי."
מה את מוכרת בעסק?
"בעיקר מוצרים ביתיים, כמו עוגות שמרים, עוגות בחושות, עוגיות, בייגלים, בורקיטס ועוד. אם יש לקוחות עם בקשות מיוחדות אני תמיד נענית לזה בשמחה. באמצעות המכירה המקוונת אני גם מתחברת בצורה ישירה ללקוחות ואני גם עצמאית לגמרי. זה לא היה קורה לולא הקורונה ויצא לי מזה רק טוב."

"הבנו שאנחנו צריכים להסתגל לשינוי"

סיפור דומה קרה לסטודיו אדמה, סטודיו בוטיק לקרמיקה בעבודת יד, הממוקם בקיבוץ נתיב הל"ה שבעמק האלה. את הסטודיו המנוהל על טהרת המין הנשי על ידי אדריאנה רוזנטל (58) ובנותיה דניאל (26) והדס (29), קנתה אדריאנה כעסק פעיל לפני כ-9 שנים והעבירה אותו לקיבוץ.
"בתחילת הדרך העסק פנה בעיקר למסעדות ובתי מלון ולאחר שרכשנו אותו שמנו את הדגש על הפן העיצובי של הכלים", מספרת דניאלה האחראית בסטודיו על הפרסום והשיווק.
כיצד חוויתם את ימי הקורונה?
"האוכלוסייה המבוגרת שהייתה הקהל העיקרי שלנו עד אז הפסיקה להגיע מטבע הדברים, והדברים התחדדו במיוחד בתקופת פסח שהיוותה מזה שנים את תקופת שיא המכירות שלנו.
"קלטנו די מהר שאנחנו צריכים להסתגל לשינוי והחלטנו להירתם כמשפחה להצלת העסק. הדרך העיקרית שבה בחרנו לעשות זאת הייתה באמצעות פתיחת זרוע מכירות אונליין בעיקר דרך האינסטגרם, אבל גם דרך דף פייסבוק ואתר הבית שלנו."
5 צפייה בגלריה
סטודיו אדמה
סטודיו אדמה
"החלטנו להירתם כמשפחה להצלת העסק". סטודיו אדמה
"לשמחתי הצלחנו להרחיב את קהלי היעד שלנו והתחלנו להגיע יותר ויותר לקהל הפרטי הצעיר. כיום רוב הקונים שלנו הם תושבי מרכז הארץ כאשר טרם הקורונה רובם הגיעו מהאזור או שאלו היו חנויות לכלי בית שמכרו את המוצרים שלנו.
הכלים אותם אנו מייצרים הם אמנות לכל דבר, אבל מצד שני הם פונקציונאליים מאוד ויכולים לשמש ככלי מטבח ואירוח ביומיום. זה מדבר לאנשים והביקושים עולים בהתאם."
5 צפייה בגלריה
סטודיו אדמה
סטודיו אדמה
סטודיו אדמה

תשלום ברשת הפך להכרח במציאות הנוכחית

המגמות עליהן מדברות הילי ודניאל מתחברות למחקר אותו עשתה לאחרונה חברת PayPal ומסקנותיו מבהירות מדוע המכירות באתרי הקניה הגדולים וברשתות החברתיות הולכים וצוברים תאוצה.
המסקנה העיקרית במחקר הייתה שיש שלוש תועלות רגשיות לקניות אונליין: תחושת מסוגלות, עצמאות (או חופש פעולה), ושייכות. כל אלו מתלווים לתחושת Wellbeing או יציבות נפשית – שהופכת את המוצר הנרכש לחלק השולי בסיפור של חווית הקנייה המלאה.
דוגמה טובה לכך היא תובנה שעלתה במחקר לפיה הלחיצה על כפתור הקניה באתר המכר או רגע קבלת החבילה בדואר מרגשות יותר מהשמלה, הנעליים או המחשב שנקנו. גם אתגר החיפוש ברשת מרגש ומספק יותר מהמוצרים עצמם.
המחקר קיבל מטבע הדברים לגיטימציה רבה יותר מאז פרוץ מגפת הקורונה שכן כל אחת מהתועלות הרגשיות של הקנייה ברשת הפכה ליותר נוכחת בחיינו: המסוגלות להמשיך ולקיים חיים גם בתקופות של סגר, חופש הפעולה של בעלי העסקים להמשיך ולעבוד גם כשהחנויות סגורות והרחובות ריקים, ותחושת השייכות – אולי התועלת הרגשית הרלוונטית ביותר – שגרמה לכולנו לרצות ולתמוך בעסקים מקומיים, לקנות את המשקה של הבוקר מהקפה השכונתי, וכיו"ב.
ד״ר גלית ולנר, חוקרת הפילוסופיה של הטכנולוגיה מאוניברסיטת תל אביב והמרכז האקדמי ויצ"ו חיפה, הייתה בין עורכי המחקר ולדבריה יש קו ברור המקשר בין תחושות של אושר לעולם קניות האונליין.
"קניית האונליין מספקת לגולשים תחושה של יציבות, כיוון שהיא מצליחה לענות על שלושה צרכים בסיסיים שיש לכולנו: ראשית, תחושת האוטונומיות, כלומר הצורך שלנו להרגיש עצמאיים וחופשיים לפעול בעולם, השני הוא תחושת המסוגלות שאנו יכולים לעשות את הדברים בעצמנו, גם אם הם מורכבים, שהביטוי שלה הוא הגעת החבילות לביתנו, ולבסוף, תחושת השייכות שמתבטאת ביכולת לשתף אנשים נוספים בקנייה שלי וכן הלאה."
5 צפייה בגלריה
ד"ר גלית ולנר ואפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה PayPal פייפאל
ד"ר גלית ולנר ואפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה PayPal פייפאל
ד"ר גלית ולנר,חוקרת הפילוסופיה של הטכנולוגיה ואפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה PayPal
( צילום: יח"צ)
האם את סבורה שהזינוק בקניות האונליין הוא מגמה זמנית המתעצמת כעת בגלל הקורונה או בעצם דבר שהיה קורה בין כה וכה?
"את המחקר עשינו לפני הקורונה בכלל וכבר אז ראינו איך שיאי הקניות ברשת נשברים שנה אחרי שנה. אז בעצם ברור לגמרי שיש פה שינוי טקטוני בהרגלי הקנייה שלנו ולא משהו שנובע מהקורונה בלבד."
אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה, PayPal, מוסיף כי "בכל הקשור לטרנדים, תחזיות והמלצות לניהול עסק מצליח ברשת – הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים.
"אם בעבר היכולת לקבל תשלום ברשת הייתה נחשבת ל'מתקדמים' היום כבר ברור שמדובר בהכרח המציאות בין אם מדובר בעסק קטן, פרילנסר או חנות רחוב המוכרת משחקי-ילדים.
"שנת 2020 הייתה שנה מאתגרת בלשון המעטה עבור בעלי עסקים גדולים כקטנים, ודרשה מכולם לייצר תשתיות יציבות, גמישות ומותאמות לצרכים החדשים: החל משרשת האספקה, דרך אופרציית השילוח, ניהול התשלומים וכלי השיווק.
"מעניין ומעודד לראות שהעסקים שהקדימו לעשות את השינויים הנדרשים והקדימו לעשות את ההתאמות הגמישות הצליחו להרחיב את מאגר הלקוחות שלהם ולהגיע לקהלים חדשים, לא רק בגבולות הארץ אלא גם בעולם".
בשיתוף PayPal