בתל אביב הגינות מלאות. תלמידים חרדים רבים ממשיכים להגיע למוסדות החינוך. בכבישים התנועה דומה לזו שביום שגרתי. ארבעה ימים לאחר תחילת הסגר, ופרט לסגירת מערכת החינוך - תמונת המצב לא נראית מעודדת. לא זו שנראית בחוץ, ולא זו שנראית בנתונים.
קבינט הקורונה החל בצהריים לדון בהחמרת הסגר, ומדיווחי משטרת התנועה הבוקר (יום ג') עולה שהעומסים בכבישים פחתו ביחס לפקקים הרבים שהורגשו אתמול - אבל ככל הנראה בעיקר עקב העובדה שהמשטרה החליטה להסיר מחסומים במוקדים שונים בשעות העומס. אתמול, בראיון לאולפן ynet, אמר סגן ניצב זיו שגיב, ראש מפלג חקירות במשטרה כי המחסומים לא יוסרו - אולם כאמור המחסומים הבוקר הוזזו במוקדי העומסים.


5 צפייה בגלריה
הציבור מחוץ לבית בזמן הסגר
הציבור מחוץ לבית בזמן הסגר
מחוץ לבית. תל אביב, היום
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
הציבור מחוץ לבית בזמן הסגר
הציבור מחוץ לבית בזמן הסגר
כיכר דזינגוף בתל אביב, היום
(צילום: מוטי קמחי)

5 צפייה בגלריה
ישיבה בשכונת רמות פתוחה בניגוד להנחיות
ישיבה בשכונת רמות פתוחה בניגוד להנחיות
ישיבה בשכונת רמות פתוחה בניגוד להנחיות
ככלל, התנועה בכבישים הבוקר דמתה יותר ליום שגרתי מלפני הסגר. בשעות הבוקר המאוחרות עדיין הורגשו עומסים בחלקו הצפוני של כביש 4 מצומת עכו לעין המפרץ, בחלקו הדרומי של הכביש משתולים למחלף אשדוד וכן בכביש 65 מקיסריה לחדרה.
ובזמן שהכבישים מלאים, יש גם מי שפותח מוסדות חינוך. לפי רוני נומה, האחראי מטעם הפרויקטור פרופ' רוני גמזו על המגזר החרדי, יש 25 אלף חרדים מעל גיל 10 שלומדים במוסדות הפרטיים שממשיכים לפעול. היום הגיעו עשרות ילדים ביישוב גבעת זאב שליד ירושלים לתלמודי התורה שבהם הם לומדים. צלם ynet תיעד אותם נכנסים לאותם מוסדות חינוך, על אף האיסור להפעלתם בתקופת הסגר.
בהקלטה שהגיעה לידי ynet נשמע אחד ממזכירי אחד המוסדות קורא אתמול להורים לשלוח את ילדיהם ל"חיידר" ואף אומר בהקלטה שחלק מהכיתות לא ייפתחו בגלל שהתגלו ילדים מאומתים לקורונה.
5 צפייה בגלריה
בניגוד להנחיות: ישיבות בירושלים נפתחות כרגיל
בניגוד להנחיות: ישיבות בירושלים נפתחות כרגיל
מוסדות החינוך סגורים? כנראה שלא כולם
(צילום: משה מזרחי)
5 צפייה בגלריה
בניגוד להנחיות: ישיבות בירושלים נפתחות כרגיל
בניגוד להנחיות: ישיבות בירושלים נפתחות כרגיל
בדרך לתלמוד תודה, בגבעת זאב
(צילום: משה מזרחי)
"להורי תלמידי תלמוד תורה 'דרכי יושר גבעת זאב' שלום וברכה. בעזרת השם, מחר יתחדשו הלימודים בין כותלי התלמוד תורה, כולל כיתות הגנים. הורי תלמידי כיתות ב' שימו לב - היות והתגלו עוד ילדים מאומתים מהכיתה יש להתייעץ בצורך בבדיקה לתלמידים".
מדובר בסך הכל בשלושה מוסדות חינוך חרדיים פרטיים שפתחו את שעריהם הבוקר - שני מוסדות של חסידות בעלז ומוסד נוסף בשם "תלמוד תורה דרכי יושר" של חרדים המכונים "הליטאים הפרושים". האדמו"ר של חסידות בעלז קרא וממשיך לקרוא לחסידיו שלא להישמע להנחיות המדינה בכל הקשור להגבלות לקורונה.
ראש המועצה המקומית גבעת זאב, יוסי אברהמי אמר בתגובה כי "מרגע שנודע לי העניין הבוקר, אני פועל לסגירת המוסדות באופן מיידי בשיתוף משטרת ישראל ומפקד היקל״ר של פיקוד העורף. אני רואה התנהלות זו בחומרה רבה, אף כי זה מוסד לימוד של עמותה פרטית".
בחסידות בעלז אמרו בתגובה: "דין בלפור כדין כל התקהלות. כל החסידויות קיבלו החלטה שעד שלא יטפלו בהפגנות בבלפור אז אנחנו נתנהג כרגיל. לא יהיה פה מצב של איפה ואיפה". מטעם מוסדות החינוך של בעלז נמסר כי "התלמידים הגיעו לאסוף חומר לימודי ואז הלכו הביתה".

בשכונת רמות בירושלים, הנחשבת לשכונה אדומה עם שמונה חולים ל-1,000 איש, התקיימו לימודים בתלמודי התורה החרדים. כך למשל הגיעו תלמידים לתלמוד תורה שערי דעת, בי"ס קהילות יעקב, תלמוד תורה אורלוויק וגנים ילדים נוספים. אחד מהמורים הסביר לתושבת שתהתה מדוע מתקיימים לימודים כי ההנהלה הנחתה את הצוות להגיע לבתי הספר.
לפני שבועיים, כאשר הוטל סגר על השכונות האדומות, שלח ראש מנהל החינוך החרדי שמוליק גרינברג מכתב למנהלי מוסדות החינוך שבו המליץ להם לנהוג לפי הוראות הרבנים. "הוראות אלו הינן הוראות ישירות הנגזרות מהחלטת הממשלה, ככל ובהמשך ימסרו הוראות שונות על ידי גדולי התורה, ישאל כל מוסד את רבותיו כיצד לנהוג", כתב גרינברג.
חבר מועצת העיר אלעד מלכא (התעוררות) פנה לראש העיר ירושלים משה ליאון בדרישה שהעירייה תשלול תקציב ממוסדות שלא יישמעו לנוהלי הממשלה בנוגע למשבר הקורונה. במכתב ציין מלכא את מצבה החמור של העיר ירושלים בניהול משבר הקורונה, ואת העובדה כי בתי החולים בעיר עומדים על מעל 100% תפוסה. מלכא: "לא די בכך שראש העיר לא פועל על מנת לצמצם את התחלואה בעיר האדומה, אלא שמנהל החינוך מעודד בתי ספר לפעול בניגוד לנהלים. זהו הזמן לעשות תשובה ולתקן את העוול".

בינתיים, גם בתל אביב הסגר לא ממש מורגש. אמנם עסקים רבים ברחבי העיר נותרו גם היום סגורים לאור הגבלות הקורונה, אולם לצד זאת תושבי העיר ממשיכים בשגרת החיים שלהם ונוהרים לבתי הקפה שנותרו פתוחים. מאחר ורבים מהם מוגדרים כ"בתי מאפה", לקוחות רבים מזמינים טייק אוויי ויושבים מחוץ לעסקים בשטחים הציבוריים.
ממש כמו בגל הראשון, גם כעת הפכו הגינות הציבוריות בתל אביב והשטחים הציבוריים למקומות המפגש האולטימטיביים, כאשר רבים מנצלים את מזג האוויר החמים כדי להיפגש. כך, כיכר דיזנגוף הייתה מלאה הבוקר ברבים שישבו על הספסלים העירוניים עם כוסות קפה שקנו בעסקים סביב הכיכר, וכך גם הטריבונות בטיילת. בעלי עסקים רבים שנמצאים בחל"ת ניצלו את שעות הבוקר לפעילות גופנית, שאינה אסורה.
"נתנו לנו דו"ח על מכירת קפה בטייק אוויי ללקוח למרות שזה מותר לנו", אמרה בעלת בית עסק בכיכר דיזנגוף. "הפקח אמר שאנחנו צריכים למכור מאפים כי אנחנו מאפייה. יש תחושה שמחפשים אותנו. כל עוד ברישיון העסק שלי כתוב מאפייה אני יכולה למכור כל דבר שהעסק שלי מוציא, בין אם זה קפה ובין אם זה לחם או מאפה".
עדינה, תושבת תל אביב בת 84, יצאה גם הבוקר - כמו בכל יום בימים האחרונים - להביא קפה בטייק אוויי לבן זוגה דובי בן ה-92, שהמתין לה בכיכר. "צריך לתת לאנשים מבוגרים לצאת והצעירים צריכים לשמור בשבילנו כדי שגם אנחנו נוכל לצאת וזה גם לעתיד שלהם", אמרה כשהיא אוחזת בשתי כוסות קפה.
"לקחתי קפה כי יש לי גבר מבוגר מאוד בן 92 ואני חייבת להוציא אותו מהבית אז אני מזמינה אותו לכוס קפה כי הוא מפחד ללכת בחוץ", היא הוסיפה. "אני שומרת עליו כי לנו חשוב לחיות. אנחנו מאושרים, וכיף לנו נעים לנו ויש לנו משפחה מקסימה ומהממת - יש לנו בשביל מי לחיות. לפחות הקפה נשאר, לפחות שיתנו לנו סיבה לצאת מהבית והלוואי וישמרו עלינו".