5 צפייה בגלריה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
בדיקות קורונה. ישראל והודו משלבות ידיים במאבק
(צילום: AFP)
פיתוח שעשוי להוביל למהפכה חסרת תקדים במלחמה בקורונה: ישראל מפתחת בימים אלו ציוד טכנולוגי שיאפשר לערוך בדיקות קורונה מהירות וזולות, שתוצאתן מתקבלת תוך חצי דקה עד דקה. בשבועות הקרובים צפויה לצאת משלחת חוקרים בכירים להודו, שם יבחנו את הציוד על אלפי חולי קורונה הודים בשיתוף פעולה עם המדען הראשי של הודו.
הציוד מאפשר לאבחן את נוכחות הנגיף בצורה מהירה תוך שימוש בארבעה סוגי טכנולוגיות שפותחו בארץ: ניתוח גלי קול, בדיקות ינשוף-זיהוי מבוסס גלי טרה-הרץ, זיהוי איזותרמי ובדיקת חומצות פוליאמיניות בגופו של האדם. בפיתוח הציוד ובשיתוף הפעולה עם הודו לקחו חלק משרד החוץ, מנהלת פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא"ת), משרד הבריאות וצה"ל.
5 צפייה בגלריה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
תוצאה מהירה של עד דקה. מעבדת קורונה בישראל
(צילום: AFP)
בדיקות מהירות כאלו הן אחד היעדים של מדינת ישראל בפרט ושל מדינות רבות בעולם בכלל. מדובר בדרך לקטיעת שרשראות הדבקה, מניעת בידוד ממושך ופתיחת הכלכלה. ראש מפא"ת במשרד הביטחון, דני גולד, הגדיר את הפיתוח "גיים צ'יינג'ר עולמי". "אם נצליח, במקום לחכות שעות ואף ימים לתשובה, נוכל להודיע לבן אדם תוך בין חצי דקה לדקה אם הוא יכול ללכת לעבוד", הוא אמר. "אפשר יהיה לעשות את הבדיקות האלה בקניונים ושדות תעופה - ולפתוח את המשק".
לדבריו, "אפשר לעשות ככה בישראל בין 100 ל-200 אלף בדיקות ביום. דוגמים את כל האוכלוסייה ופותחים את המשק בצורה מהירה. זה גם מאוד זול". הוא ציין כי תוצאות הניסויים בארץ היו מעודדות. "יש לזה פוטנציאל טכנולוגי. אנחנו באמצע המחקר והפיתוח, אבל אם נצליח – זה גיים צ'יינג'ר. בעוד כמה שבועות נדע איפה אנחנו עומדים".
5 צפייה בגלריה
חבילות הסיוע
חבילות הסיוע
חבילות סיוע שיעברו להודו. ישראל מחזירה על העזרה בגל הראשון
(צילום: משרד החוץ )
5 צפייה בגלריה
גלעד כהן סמנכ"ל אסיה והפסיפיק במשרד החוץ
גלעד כהן סמנכ"ל אסיה והפסיפיק במשרד החוץ
רובוטים לטיפול בחולים שיעברו להודו
(צילום: משרד החוץ )
גולד ציין כי בניסויים בהודו ישתתפו בין 5,000 ל-10,000 נדבקים, והוסיף שבכל יום מתכוונים החוקרים לערוך אלפי בדיקות. "הפעילות התחילה בניסויים קליניים בישראל. אנחנו רוצים להאיץ אותה – ועוברים להודו כדי להרחיב את מרחב המדגם", אמר. "המטרה היא לנסות הרבה יותר אנשים, זה חשוב למכונה שלומדת. קשה לומר מתי זה ייכנס לפעילות מבצעית. ברגע שמשרד הבריאות והרשויות בארה"ב מסופקות, אפשר להכריז שהציוד ניתן לשימוש. אנחנו כבר בונים את המכשירים, הם זולים וקטנים".
הוא סיפר כי בדיקת הינשוף שפותחה מאפשרת נשיפה למכשיר קטן, שמנתח את החתימה של הווירוס - ונותן תשובה מהירה. "תוך דקה עד 30 מתקבלת תשובה", אמר גולד.

הניסויים צפויים להיערך בארבעה מתחמים שונים בבית חולים הודי ממשלתי מוביל, שבו מטופלים ראשי המדינה. 100 חוקרים הודים הוקצו לטובת המהלך, והם יאמתו את הבדיקות בציוד החדיש באמצעות בדיקות PCR.
המשלחת הישראלית להודו תמנה כ-20 חוקרים ישראלים ועוד כ-100 שליחים ישראלים ובני משפחותיהם, שיחזרו לנציגויות ישראל השונות במדינה. ישראל תעביר להודו גם ציוד מיגון, רובוטים וחיישנים שהוכיחו עצמם במלחמה בקורונה בישראל. בנוסף, יועברו לניו דלהי גם כמה מכונות הנשמה כמחווה, תחת אישור מיוחד – לאור העובדה שישראל לא מוכרת ומייצאת מכונות הנשמה.
5 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה במומבאי
בדיקת קורונה במומבאי
להודים יתרון בריכוז מאסות של אנשים. בדיקות במומבאי
(צילום: רויטרס)
שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא, אמר כי "זו גאווה גדולה, ואנחנו שמחים להביא להודו את החדשנות הזו. החברות בין ישראל להודו מתפתחת מאוד בשנים האחרונות. גם אנחנו קיבלנו סיוע מהודו בתחילת משבר הקורונה – אישורים מיוחדים לפנות את הישראלים שרצו לחזור הביתה וגם בתרופות". הוא הבהיר כי "הודו זקוקה לפתרונות יצירתיים, ובהחלט רוצה לקבל את הפיתוחים האחרונים של ישראל. זה לא ניסוי פולשני בבני אדם. להודים יש יתרון בריכוז מאסות של בני אדם".
גלעד כהן, סמנכ"ל אסיה במשרד החוץ, הצטרף לדבריו של מלכא. "זה דבר יוצא דופן תחת ענן הקורונה", אמר. "הודו עמדה לצידנו בגל הראשון ושלחה ציוד מיגון ותרופות – וזה המינימום שאנחנו יכולים לתת. זה מבצע חשוב להידוק היחסים ולהמשך, והוא חוליה נוספת בשרשרת שיתוף הפעולה עם הודו. אני בטוח שזה יתרום ליחסים".
הודו מתמודדת בימים אלה גם כן עם התפרצות קורונה נרחבת. ביממה האחרונה אובחנו שם 45,720 נדבקים חדשים בנגיף. מספר הנדבקים הכולל בקורונה בהודו, לפי נתוני משרד הבריאות בניו דלהי, עומד על 1.24 מיליון. מספר המתים מהנגיף בהודו עומד על קרוב ל-30 אלף.