ועדת הקורונה בכנסת ביטלה אתמול (יום ב') את סגירת חדרי הכושר והבריכות הציבוריות, ועוררה סערה פוליטית. האם ניתן לפתוח את חדרי הכושר? מה יהיה עם הקנסות? והאם הממשלה מתכוונת לוותר? התשובות לשאלות המרכזיות.

האם אפשר לפתוח את חדרי הכושר והבריכות?

ועדת הקורונה של הכנסת אישרה את התקנות של הממשלה, אך החריגה מהן את אלו שהורו על סגירת חדרי הכושר והבריכות. המשמעות היא שמרגע אישור ההחלטה ניתן לפתוח את חדרי הכושר והבריכות, בהתאם לתנאים של "התו הסגול" שקבע משרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
אפשר לפתוח בריכות וחדרי כושר
אפשר לפתוח בריכות וחדרי כושר
אפשר לפתוח בריכות וחדרי כושר
(צילום: ראובן שוורץ, בראל אפרים)

מה השתנה?

לפי חוק סמכויות הקורונה, הממשלה יכולה להתקין תקנות עם הגבלות חדשות על המשק והציבור, אך היא צריכה להגיש אותן לאישור אחת מוועדות הכנסת או המליאה. אם הוועדה לא מאשרת את התקנות - הן מתבטלות. במקרה הנוכחי, ועדת הקורונה אישרה את התקנות של הממשלה, למעט אלו שאסרו על פתיחת חדרי כושר ובריכות ציבוריות.

מה יהיה עם הקנסות שחולקו?

מכיוון שהכנסת לא אישרה את התקנות של הממשלה שהורו על סגירת חדרי כושר ובריכות, מתייחסים כאילו הן מעולם לא הותקנו. היועצת המשפטית של וועדת הקורונה הבהירה במהלך הדיון כי המשמעות היא שאם אדם עבר על התקנות בימים שעברו מאז נכנסו לתוקף ונקנס - הקנס בטל, כמו כן, כל ההליכים שנפתחו נגדו בשל הפרת התקנה מתבטלים.

למה התחוללה סערה פוליטית?

העמדה של הקואליציה, אותה הוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, הייתה שצריך להשאיר את חדרי הכושר והבריכות הציבוריות סגורות. זמן קצר לפני כינוס הוועדה אתמול הועלה מתווה חדש שלפיו חדרי הכושר יישארו סגורים ויקבלו פיצוי מיוחד וניתן יהיה לפתוח את הבריכות הציבוריות שאינן מקורות.
2 צפייה בגלריה
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
הדיון בוועדת הקורונה של הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
למרות זאת, יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא-ביטון, מהליכוד, הצביעה נגד עמדת הקואליציה ובעד פתיחת חדרי הכושר והבריכות. בעקבות ההצבעה הודיעו בליכוד כי יפעלו להשעיית שאשא-ביטון מתפקידה, אך חזרו בהם. לבסוף הוחלט כי חוקי הקורונה לא יועברו לאישור הוועדה שבראשה היא עומדת.

מה יקרה עכשיו?

בממשלה שוקלים להכין צו חדש שבמסגרתו יוחלו הגבלות שאוסרות על פתיחת חדרי כושר ובריכות, לכל הפחות בהתאם למתווה שהוצע על ידי הממשלה זמן קצר לפני התכנסות הוועדה. את התקנות החדשות, ותקנות נוספות בהמשך, צפויים בממשלה להעביר ככל הנראה לוועדת חוק חוקה ומשפט בראשות ח"כ יעקב אשר (ש"ס) ולא לאישור ועדת הקורונה.
פורסם לראשונה: 22:11, 13.07.20