2 צפייה בגלריה
פרפר דנאית מלכותית
פרפר דנאית מלכותית
דנאית מלכותית. פחות צוף
(צילום: AP)
"הטבע תחת מצור". כך נפתח פרויקט מאמרים מיוחד שפורסם השבוע בנוגע למצב החרקים בעולם, שכותרתו "מוות באלף חתכים". הירידה במספר החרקים בעולם כבר די ברורה, אבל מה הגורם המרכזי לכך? זה עדיין לא ידוע.
שינוי האקלים, הדברה, זיהום אור, מינים פולשניים ושינויים בחקלאות ובשימושי הקרקע הם רק חלק מהמשתנים שגורמים לכדור הארץ לאבד 1% עד 2% מהחרקים בכל שנה. כך אמר האנטומולוג (חוקר החרקים) דיוויד וגנר, הכותב הראשי בפרויקט המיוחד במגזין המדעי PNAS, שבו פרסמו השבוע 56 מדענים מרחבי העולם 12 מחקרים על חרקים.
הבעיה, שמכונה לעתים האפוקליפסה של החרקים, דומה לפאזל מורכב. המדענים אומרים כי עדיין אין להם את כל חתיכות הפאזל, ולכן הם מתקשים לתאר את עוצמתה ומורכבותה, ולהזהיר את העולם על מנת לפעול.

וגנר אמר כי המדענים צריכים לגלות אם קצב אובדן החרקים גדול יותר ביחס למינים אחרים. "יש סיבה לדאגה כי הם המטרות של המתקפה שלנו", הוסיף, כשהוא מציין קוטלי חרקים, קוטלי עשבים וזיהום אור. לפי החוקרים, הירידה במספר החרקים קשורה ככל הנראה ל"משתנים שונים". הניתוח הזה מראה למעשה את מקור הבעיה – הם סובלים מ"מוות באלף חתכים", שילוב של נסיבות שמובילים לתוצאה העגומה - אבל לא ברור מה המוקד.
חוקרת החרקים מאי ברנבאום, שקיבלה ב-2014 מהנשיא ברק אובמה את המדליה הלאומית למדעים ונטלה גם כן חלק בכתיבת אחד המחקרים, אמרה כי "הירידה במיני החרקים ניתנת להשוואה לשינוי האקלים לפני 30 שנה. היום בחרקים, כמו אז בשינוי האקלים, קשה להעריך את היקף האובדן".
מה עוד מקשה על כך? שבמקרים רבים אנשים בכלל שונאים חרקים, אף שהם מאביקים מזונות, קריטיים לשרשרת המזון ונפטרים מפסולת, היא אומרת. "חרקים הם המארג שעליו בנויים אמא אדמה ועץ החיים", הוסיף וגנר.
2 צפייה בגלריה
דבורים כוורת דבורים
דבורים כוורת דבורים
ירידה דרמטית במספר הדבורים
(צילום: AP)
הוא ציין כי שני חרקים מוכרים – דבורים והפרפר דנאית מלכותית – מדגימים היטב את הבעיות של החרקים ואת הצניחה במספרם. במספר הדבורים חלה ירידה דרמטית עקב מחלה, טפילים, הדברה ומחסור במזון - אבל גם אחרי יותר מ-14 שנות מחקר עדיין לא ברור מהו הגורם המרכזי להיעלמות הדבורים.
לפי וגנר, מזג האוויר היבש יותר במערב ארצות הברית עקב שינויי האקלים משמעו פחות צמחי אסקלפיים כמזון לפרפרים. בנוסף, השינויים בחקלאות האמריקנית מובילים לירידה בעשבים ובפרחים שהם צריכים לצוף. "אנחנו יוצרים מדבר ביולוגי ענקי מלבד תירס ופולי סירה באזור עצום במערב התיכון", הוסיף.
המאמרים שפורסמו השבוע לא סיפקו נתונים חדשים, אבל שמו זרקור על בעיה חמורה - אם כי לא ברורה עד סופה. לפי ברנבאום, מדענים זיהו מיליון מיני חרקים, וכנראה 4 מיליון אחרים עדיין טרם התגלו.
חוקר החרקים דאג טלאמי, שלא היה חלק מהמחקרים, אמר כי הם מראים "שב-30 השנים האחרונות העולם בזבז מיליארדי דולרים על דרכים חדשות להרוג חרקים, ודולרים בודדים על דרכים לשמר אותם". לדבריו, "החדשות הטובות הן שפרט לשינוי האקלים, בני האדם יכולים לעשות הרבה כדי לשנות את מגמת הירידה במספר החרקים. זו בעיה עולמית". קראו כאן את המאמר במלואו.