3 צפייה בגלריה
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעוד קצת יותר מחודש אמורה להתחיל שנת הלימודים הראשונה שתיפתח בצל שגרת הקורונה. לכולם כבר ברור שקבלת הפנים ביום הראשון תהיה שונה מזאת שהורגלנו אליה, אך פרט לכך - המנהלים, המורים וההורים לא יודעים איך תיראה שנת הלימודים תשפ"א.
כאמור, 35 ימים נותרו לצלצול הראשון של שנת הלימודים החדשה, ובשטח טוענים שמשרד החינוך לא ניצל את החופש הגדול כדי להחליט כיצד ייראו הלימודים במוסדות החינוך בשנה הבאה. בעוד שבמשרד מבטיחים לפרסם הנחיות מלאות בקרוב, המורים ומנהלי בית הספר מגדירים את המצב בשטח "כאוס".
"נכון לעכשיו אנחנו לא יודעים מה יהיה בבית הספר", טענה סמדר מורס, מנהלת בית הספר "נופים" בתל אביב. "זה מצב כאותי. אני כמנהלת רוצה לדעת לפחות חודשיים לפני תחילת הלימודים לאן הולכים כדי שאוכל להכין את הצוות ולעדכן את ההורים".
משרד החינוך, והשר יואב גלנט, טרם פרסמו את המתווה הסופי לחזרה ללימודים. לפני כמעט חודש, ב-2 ביולי, הודיע המשרד כי גני הילדים ובתי הספר היסודיים יוכנו ללמידה בקבוצות קטנות ומרווחות, ואילו תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים ילמדו גם באמצעות למידה דיגיטלית. בהודעה נאמר שיהיו שלושה מתווים שלפיהם יפעלו מוסדות החינוך, כשההחלטה על המתווה המתאים תתקבל בהתאם למצב התחלואה העירוני או בבית הספר.
במתווה הראשון דובר על כך שבחטיבות הביניים והתיכונים תשולב למידה רגילה יחד עם למידה מרחוק. תלמידי בתי הספר היסודיים והגנים ילמדו במסגרות הקיימות עם אמצעי מיגון משופרים.
לפי המתווה השני, תלמידי כיתות א'-ד' יחולקו לקבוצות קטנות ומרווחות בתוך בתי הספר, תוך שימוש בכיתות שיתפנו לאחר שתלמידי ה'-י"ב יעברו ללמידה מרחוק. ילדי הגנים יהיו במסגרות הקיימות עם אמצעי מיגון משופרים.
המתווה השלישי חוזר במעט על המתווה השני בכל הקשור ללמידה בבתי הספר ושם דגש על חלוקת כל הגנים לשתי קבוצות, כשמשרד החינוך והרשויות המקומיות יכשירו את כיתות הלימוד בחטיבות הביניים ובתיכונים לשמש כמרחבי לימוד עבור ילדי הגן. בהתאם יתבצע תגבור של גננות וסייעות.
3 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט
(צילום: אבי מועלם)

"בסוף לא נגיע מוכנים והכעס יהיה עלינו"

בהיעדר מתווה מסודר, קצת יותר מחודש ל-1 בספטמבר, מתקשים מנהלי בתי הספר לנהל את ההכנות לשנת הלימודים הקרובה. "המצב הקיים יוצר לנו בעיית היערכות", קבעה מורס. "אנחנו צריכים לבנות מערכת ולארגן את כל ההוראה והלמידה לשנה הבאה מבלי לדעת כיצד בית הספר ייראה".
"הסיטואציות האלה יוצרות כאוס ומגבירות את אי הוודאות, אי אפשר לעבוד אד-הוק בנושאים כאלה, זה מקשה על מתן מענה מקיף ואחראי", הוסיפה. "מנהלים שואלים 'איך נכין מערכת? נתכונן לקפסולות או ללמידה מרחוק?' המצב הזה יוצר חוסר אמון בין המטה לשטח. איך אפשר לשאוף בתנאים כאלה למתן מענה חינוכי ציבורי איכותי, ולספק לקהילת בית הספר תחושת ביטחון, שהיא קריטית ומשמעותית דווקא בצל הקורונה?".
מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים ומנהל תיכון "מעיין שחר" בעמק חפר, מסכים עם הדברים. "האמת שזה מתסכל. היינו רוצים לדעת קונקרטית מה יהיה, כרגע זה מאוד מכביד עלינו כשאנחנו נערכים לשני תסריטים אפשריים. הפתרונות צריכים להגיע מהר, המורים צריכים להכין מערכי שיעור ל-1 בספטמבר. במשרד הבטיחו שזה יגיע בתחילת אוגוסט, ואני מקווה שיעמדו בזמנים".
"יש אי ודאות גדולה", הוסיף. "אנחנו לא יכולים להיערך לעשות מערכת שעות לפי קפסולות או לפי למידה מרחוק, וזה דבר שנעשה עכשיו. אני מבין את הרקע, אבל חייבים לקבל תשובות".
גם המורים מרגישים את אי הוודאות. "מה יקרה אם יספרו לנו על המתווה רק כמה ימים לפני 1 בספטמבר ואנחנו לא נצליח חס וחלילה לעמוד בהנחיות", אמרה מ', מורה מאזור הצפון. "רוב החשש שלא נגיע מוכנים והכעס יהיה עלינו".

לפי מ', מחנכת כיתה ומורה למתמטיקה, למרבית המורים ברור ששנת הלימודים תיפתח בזמן, השאלה היא רק איך תתבצע. "הלמידה מרחוק הוכיחה את עצמה בבתי ספר שעבדו בעבר מרחוק, אבל איך אפשר ללמד ילד בכיתה א' מרחוק? זה יהיה כאוס. בקושי עברנו את השנה שעברה בגלל הקורונה והיינו עסוקים בכיבוי שריפות. הפעם יש לנו אפשרות להיות מוכנים, אבל שרק יגידו לנו מה מתווה ונשבור את הראש מולו".
"בדרך כלל לומדים לקחים ממקרים, אבל פה זה מרגיש כאילו אין הפקת לקחים, אוגוסט זה כבר שבוע הבא", הוסיפה מ'. "אנחנו יודעים כבר שיהיה שינוי לעומת שנים עברו, אז קחו כמה מורות, תדברו איתן, תבינו מה היו הבעיות בלמידה מרחוק, ואולי תבנו משהו יחד".
גם ש', מורה לאנגלית בבית ספר במרכז הארץ, אמרה כי היא מקווה שההנחיות יגיעו במהרה. "יש נטייה לחשוב שאנחנו השעיר לעזאזל, אבל אנחנו לא. כל החלטה שתתקבל תשפיע על אופי הלימוד ומערכי השיעור, ועדיף היה אם היינו מקבלים את המתווה עכשיו ולא מתכננים שנה בעלטה".
3 צפייה בגלריה
למידה מרחוק
למידה מרחוק
למידה מרחוק
(צילום: עדי בן ארי)

"עד שלא אדע בדיוק מה קורה – לא אשלח"

אבל לא רק הצוות החינוכי מרגיש תסכול וחוסר ודאות, גם ההורים מתוסכלים מחוסר הידיעה כיצד להכין את הילדים לקראת שנת הלימודים.
"אף אחד לא יודע אם זה יהיה יום לימודים אחד בשבוע בבית הספר ובשאר הזמן זום, ואם הלימוד בזום לאורך זמן הוא יעיל", אמר אביחי, אב מחיפה שבנו עולה לכיתה ו'. "זה מגיע למצב שאנחנו שואלים אם לקנות השנה ילקוט או שהכל יהיה במחשב, ולאף אחד אין תשובה".
נועה פוירמן מרעננה, שבנותיה עולות לכיתות ג', א' ולגן עירייה, טענה שהמצב בלתי נסבל. "לא ייתכן שההורים ישלחו ילדים לבית ספר כשאין מושג מה יהיה. את הילדה הגדולה שלי השארתי בבית מאז מרץ, קיבלנו כל יום את החומר מהמורה וישבנו איתה בבית. אנחנו חייבים לדעת מה קורה, אם זה לפי קפסולות? איך זה עובד?".
"אני מקווה שהמצב ישתפר ונגיע לכמות נדבקים קטנה שתאפשר להחזיר את כולם לבית הספר", הוסיפה. "אבל עד שלא אדע בדיוק מה קורה אני לא אשלח אותן".
אם נוספת ממרכז הארץ סיפרה כי היא לא יודעת איך להכין את הילד לקראת שנת הלימודים. "נצטרך לשבת עם הבן, כדי להסביר לו לאן הוא הולך, והאמת היא שאין לי שמץ של מושג מה ואיך יהיה. אני בעצמי לא אכיר את הצוות בגן של הילד הקטן שלי, וגם לא את המורה של הגדול בכיתה א', וזה מדאיג אותי".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מצוי בשלבים האחרונים של גיבוש המתווים. המשרד צפוי לפרסם אותם לבתי הספר ולציבור ההורים בימים הקרובים".