מלך ספרד לשעבר, חואן קרלוס הראשון, הודיע שהוא עוזב את ארצו ועובר לגור במדינה אחרת. את ההודעה מסר לבנו, המלך פליפה השישי, על רקע חקירה שמתנהלת נגדו במדינה. לפי העיתון "אל מונדו" חואן קרלוס בן ה-82 כבר עזב את ספרד, אך לא ברור לאן.
באתר של משפחת המלוכה הספרדית פורסם מכתב שמסר חואן קרלוס לפליפה, שקיבל את הכתר מאביו ב-2014. "אני מודיע לך שהחלטתי לעזוב בתקופה זו את ספרד", כתב המלך לשעבר לבנו, והוסיף שהוא רוצה לוודא שהוא לא מקשה עליו לכהן בתפקיד.
המלך לשעבר כתב שהוא עוזב את ספרד לאור "ההשלכות הציבוריות של אירועים מסוימים שהיו בעבר בחיי הפרטיים". המלך פליפה הודה לאביו והדגיש את "החשיבות ההיסטורית של כהונתו" לדמוקרטיה בארצו.
2 צפייה בגלריה
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר
חואן קרלוס מלך ספרד לשעבר
חואן קרלוס, מלך ספרד לשעבר
(צילום: AP)
בחודש מרץ החליט הפרלמנט הספרדי לפתוח בחקירה בחשד להלבנת כספים של המלך לשעבר. החשד הוא שעבדאללה, שהיה מלך סעודיה ומת ב-2015, העביר ב-2008 לחואן קרלוס 85 מיליון אירו (100 מיליון דולר). הכסף הופקד בחשבון בחשבון בנק שווייצרי על שם קרן מפנמה.
לפי החשד חואן קרלוס העביר סכום גדול מהכסף לפילגש שלו, והחוקרים חושדים שמדובר בהלבנת הון. גם בשווייץ פתחו בחקירת הפרשה, וראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס אמר לאחרונה שההתפתחויות בחקירות "מטרידות".
בחודש יוני, בעקבות הפרסומים על העברת הכספים, פתח בית המשפט העליון בספרד בחקירה בחשד שהכספים שקיבל המלך לשעבר היו חלק מעסקה להקמת קו רכבת מהירה בסעודיה, שמחבר בין הערים מכה למדינה. עורך דינו של חואן קרלוס אמר הערב שהמלך לשעבר מתחייב לשתף פעולה עם החוקרים גם כשיגור מחוץ לספרד.
2 צפייה בגלריה
מלך ספרד פליפה השישי המלך לשעבר חואן קרלוס
מלך ספרד פליפה השישי המלך לשעבר חואן קרלוס
עם הבן, המלך פליפה השישי
(צילום: EPA)
חואן קרלוס התמנה למלך אחרי מותו של הדיקטטור הספרדי פרנסיסקו פרנקו ב-1975, ובמרוצת השנים זכה לכבוד רב על קידום הדמוקרטיה בארצו. השנים האחרונות לכהונתו היו רצופות שערוריות והתמיכה הציבורית בו נחלשה. ביוני 2014 העביר את הכתר לבנו בתום 39 שנים בתפקיד.
עם העברת הכתר איבד חואן קרלוס את החסינות מהעמדה לדין. השנה נקט המלך המכהן צעד חריג בניסיון להרחיק את עצמו מאביו, כשהחליט לשלול ממנו את הקצבה המלכותית שלו - 194 אלף אירו בשנה - על רקע הדיווחים שקיבל מיליונים ממלך סעודיה.