"אני ואתה נשנה את העולם, אני ואתה, אז יבואו כבר כולם", כך שר אריק איינשטיין בשירו האלמותי, ונראה כי בחוג לחינוך חברתי קהילתי של מכללת אורנים מגשימים את הרעיון הערכי הזה, יום- יום, שעה שעה. החוג מתכתב עם שילוב הפעילות החינוכית במסגרת חינוכית קהילתית, מודל הנחשב כיום לאחד הדברים "החמים" ביותר בתחום החברתי והחינוכי בישראל ובעולם, והוא כולל שתי התמחויות - מנהיגות וניהול בקהילה לצד נוער בסיכון. "החוג לחינוך חברתי קהילתי מתמקד בחינוך הבלתי הפורמאלי אותו ניתן להגדיר כנשמת העולם החינוכי המתרחשת בכל השדות ומעגנת בתוכה את הערכים, התהליכים האישיים פסיכופדגוגיה ועוד", מציינת ד"ר אסנת ניסנוב, ראשת החוג לחינוך חברתי קהילתי במכללת אורנים. "אורנים בין המכללות הראשונות בישראל שהציעו לסטודנטים תואר ראשון בחוג המתמקד בחינוך הבלתי פורמאלי ויתירה מכך כלל המרצים שלנו מגיעים מהשדה החינוכי חברתי כך שאנו מחוברים מאוד למה שקורה בשטח ולא עוסקים אך ורק במחקר התיאורטי."
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלדד אלוני)

כיצד החיבורים האלו מתבטאים בפועל?
"בכך שיצרנו תוכניות לימוד שונות המבוססות על לימודים תיאורטיים לצד עבודה פעילה בעמותות ובארגוני חינוך בלתי פורמאלי. כך, בשנים ב-ג של הלימודים, משתלב כל סטודנט בעבודה מעשית בשטח, על פי בחירתו והעדפותיו מתוך הבנה לכך שרוב הסטודנטים זקוקים לעבודה גם כדי להתקיים ולממן את לימודיהם, אנו מכוונים את הסטודנטים למקומות התנסות המאפשרים עבודה בשכר לצד הלימודים במכללה. גם בתחום זה אנחנו מיוחדים מתכניות וחוגים אחרים בארץ."
את העבודה המעשית משלבים במכללה עם תהליך אישי שכל סטודנט עובר במהלך השנים ב' וג' לתואר. "עם שילוב ההתנסות בשדה יש לכל סטודנט אצלנו מפגש עם מנחה אישי שנפגש איתו לשעה פעם בשבועיים והוא מלווה אותו בתהליכים האישיים שהוא עובר, זאת בנוסף לסדנת שדה קבוצתית של פעם בשבוע", מסבירה ד"ר ניסנוב.
בסיום הלימודים בתוכנית מקבלים הבוגרים תואר ראשון (B.Ed) בחינוך חברתי-קהילתי, תואר ראשון בחוג נוסף שנלמד במקביל ללימודים בחוג לחינוך חברתי (לדוגמה: החוג לחינוך מיוחד, ספרות, היסטוריה, אזרחות תקשורת וכדומה), תעודת הוראה וכן תעודת עובד חינוך. תעודה זו נחוצה כדי למלא תפקידים בתחום החינוך הבלתי פורמלי. אחת התוכניות המיוחדות הפועלות במסגרת החוג היא תוכנית מל"ח (מנהיגות לעוסקים בחינוך) המאפשרת לאנשים העובדים בשדה החינוכי והקהילתי לשלב לימודים לתואר ראשון עם עבודתם.
"התכנית מותאמת באופן אישי לדרישות, לצרכים וללוח הזמנים של הסטודנטים. מדובר על אנשים מדהימים וערכיים שעובדים שנים בשדה החינוכי הבלתי פורמאלי והם הבינו שבלי תעודות יהיה להם קשה להתקדם ולהתפתח", מבהירה ד"ר ניסנוב. "בנינו להם תוכנית מיוחדת שבה הם לומדים בקבוצה יומיים בשבוע ואנחנו מחייבים אותם להמשיך לפחות ב-50 אחוז משרה כך שהלימודים שלהם מאוד מחוברים למקומות העבודה שלהם. וזה לא מסתיים שם, גם בתוכניות הרגילות יותר שלנו באים לידי ביטוי שיתופי הפעולה הרבים שיש בחוג זה, בין היתר עם המועצות האזוריות, צוערים בשלטון המקומי, תנועות הנוער, ועוד."

2 צפייה בגלריה
(צילום: מיה לפיד)
קחו לדוגמא את איימן סואעד(46), העובד מזה שנים כרכז קבוצת חניכים בפנימיה טיפולית בקיבוץ הרדוף. נכון להיום הוא סטודנט לשנה ב' במכללה ומצליח לשלב את הלימודים עם עשייה קהילתית תוך כדי אבהות פעילה. "הפנימיה מונה כ70 ילדים ובני נוער בגילאי 8-19 ואני משמש כרכז קבוצת הגיל 8-13. במסגרת תפקידי אני אחראי על הקבוצה, מדריך את הצוות המטפל ונמצא בקשר עם בתי הספר, עובדים סוציאליים, לשכות הרווחה וכו'", הוא מספר.
עד כמה אתה חש שאתה עובד מתוך תחושת שליחות?
"למעשה אני לא מגדיר את מה שאני עושה כעבודה כי הקשר עם ילדי הרווחה ודאגה למילוי מחסורם ועתידם, הפך להיות חלק מהחיים שלי וזהו סוג של שליחות עבורי."
כיום הוא לומד במסלול נוער בסיכון בחוג לחינוך חברתי קהילתי, מסלול אשר מחבר לדבריו בין העולם האקדמי בין השטח. "לא אחת קורה שאני מיישם את מה שאני לומד בכיתה, בעבודה שלי בפנימייה. לא מזמן למשל קראתי מאמר מקצועי על התמודדות עם ילדים שבאים ממשפחות עם הורים אלימים ולאחר מכן שוחחתי על כך עם המרצה. את הכלים והתובנות שלמדתי יישמתי אחר כך על ילדים בפנימיה. לפעמים קורה ההפך, שמהשטח אני מביא לכיתה תובנות תיאורטיות. אפשר לומר שהדברים מזינים את עצמם כל הזמן."
בעוד שאיימן הוא סטודנט פעיל הרי שאוהד לנדר (29) הוא בוגר טרי בחוג במסלול נוער בסיכון ואת הכלים אותם למד בחר לקחת לכיוון של יזמות חברתית עם עמותה אותה הקים במטרה להקים כפר טיפולי לנוער בסיכון. "במכללת אורנים יש קשר הדוק בין השטח לאקדמיה ובמסגרת לימודי התואר עבדתי בפנימית נוער בסיכון בהיקף של 50 אחוז משרה כך שאין עוד מקום בארץ שבו החיבור בין התיאוריה לשטח ניכר כל כך", הוא אומר.
את התואר הוא מסיים ממש כעת, דבר המפנה לו זמן להגשים את החלום ההולך ומתרקם שלו, הקמת עמותה המשלבת בין נוער בעל צרכים מיוחדים לנוער בסיכון, סביב פעילות ימית.
עד כמה אתה מרגיש שהלימודים בתואר נתנו לך כלים לניהול העמותה הזו?
"היה הרבה תוכן מעשי בתואר ולקחתי הרבה דברים מהלימודים למקומות בהם עבדתי, אז זה בהחלט תרם המון בכלים ותובנות."
בעוד שאיימן ואוהד בחרו במסלול נוער בסיכון הרי שאורי חן (35) בחר דווקא במסלול מנהיגות וניהול בקהילה, מסלול שסייע ומסייע לו רבות בעבודתו כיום כרכז טיולים ומפעלים חינוכיים במחלקת הנוער במועצה אזורית עמק יזרעאל "סיימתי את התואר לפני כ-5 שנים והלימודים עזרו לי מאוד בהבנה של איך לגייס את הקהילה לכל נושא החינוך ולהבין כי החינוך הוא רכיב חשוב לכולם – גם לסבא וסבתא שילדיהם בגרו כבר ולגייס אותם לטובת החינוך בקהילה" הוא מציין.
איך הקשר מתבטא בפועל?
"לדוגמה לקחת את ילדי הגנים לביקור בבית האבות הסיעודי, לבקר את הדוד שעובד בדואר ביישוב או להכיר את איש האחזקה ביישוב. לכל אלו יש חלק חשוב בחינוך הקהילתי. יש בעצם המון שחקנים בקהילה שדרך גיוסם לעניין אפשר למנף את הקהילה לעסוק בחינוך ולקדם את הילדים ובני הנוער."
"בנוסף, הצלחתי לעבוד במשרה מלאה ובעיניי החשיבות הגדולה של התואר הזה היא הכלים שהוא מקנה לך גם להשתלב כמורה בחינוך הפורמאלי. זה מדהים בעיניי, שהמורה של הבוקר בכיתה יכול לדבר באותה שפה חינוכית בה מדבר רכז הנוער אחר הצהריים."
אם אתם מחפשים תואר בחינוך המשלב חברה, קהילה, עבודה עם נוער סיכון והשראה החוג הזה הוא בשבילכם. ניתן לקבל פרטים נוספים במכללת אורנים


פורסם לראשונה: 12:57, 13.05.21