חברת הכנסת קטי שטרית מהליכוד הגיבה היום (ראשון) לסערה הפוליטית סביב ביטול ישיבת הממשלה והחשש מהליכה לבחירות בפעם הרביעית תוך שנה וחצי, והאשימה את כחול לבן במשבר שנוצר.
"אנחנו לחלוטין לא מעוניינים במערכת בחירות", טענה שטרית בריאיון לאולפן ynet. "קל מאוד להאשים את ראש הממשלה, אבל מה שרואים כרגע זה שיש תוכנית כלכלית שצריך להעביר בהקדם, ובכחול לבן מסרבים להעלות אותה לסדר היום". בכחול לבן הגיבו אמש לטענה של שטרית, שפורסמה מטעם הליכוד, וטענו כי הם יתגייסו לכל מה שנוגע למשבר הקורונה - גם אם בהצבעה טלפונית.
שטרית הגיבה לדבריה של השרה לשוויון חברתי מירב כהן, שאמרה כי התוכנית הופצה לעיון השרים בשעה 23:00, שעות לפני הישיבה, וטענה כי זה לא נכון. "אני יודעת את זה בוודאות כי ישבתי עם שר האוצר ביום רביעי האחרון. הוא ישב עם נציגיו של גנץ ועם עמיר פרץ, והסביר להם שבלעדי התוכנית - המשק לא יוכל להתאושש", אמרה שטרית. "לי יש תחושה מאוד קשה שגנץ מחפש סיבה כדי לצאת מהשותפות הזאת, ובעיניי זה דבר חמור מאוד".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הליכוד ויתר יותר, כחול לבן קיבלו ועדות ותיקים רציניים"
(צילום: רויטרס)
שטרית חזרה על הטענה שכחול לבן הצליחו להעביר את כל החוקים שרצו בהם, וקיבלו "כל כך הרבה ועדות ותיקים רציניים", כלשונה. "דווקא הוויתור הוא יותר מצד הליכוד. הליכוד יושב בשקט, מוותר על המון דברים, כולל ועדת החקירה לשופטים שזה הדגל שלנו שהיה בבחירות".
- את יכולה להבטיח לבני גנץ שמדינת ישראל לא תלך לבחירות במרץ ושתקציב 2021 יעבור בעוד כמה חודשים? "זה מה שאמרו להם ללא הרף", התעקשה שטרית. "דיברתי עם שר האוצר ישראל כץ ביום רביעי והוא אמר לי שהוא בעצמו לא מבין אותם".
- אם תקציב 2021 יועבר בעוד כמה חודשים, בני גנץ יהיה ראש הממשלה ב-2021? "הנבואה ניתנה לשוטים, אי אפשר לדעת מה יהיה".
- זה לא נבואה, זה חוק. זה בהסכמים קואליציוניים. "לאורך כל התקופה הזאת, מתחילתה של הממשלה הפריטטית, הליכוד עומד בכל מילה שהוא אמר. מה לעשות שיש פה נגיף שמשנה את צורתו? לא האמנו שהגל השני יהיה כל כך קשה. אנחנו צופים גל שלישי לקראת החורף. זאת לא מדינה שמתנהלת בצורה נורמלית, זו מדינה שמתנהלת בצל נגיף בעייתי שיוצר המון קשיים ואתגרים. צריך לעמוד בהם ולשים את האגו בצד. להסתכל על כלל המדינה ולראות מה ניתן לעשות כדי לסייע לה לעבור את הגל הזה בצורה טובה יותר. כחול לבן לוקחים את האזרחים כבני ערובה במקום להעביר תוכנית סיוע כלכלית, וזה חמור מאוד בעיניי".
2 צפייה בגלריה
חברת כנסת קטי שטרית הליכוד
חברת כנסת קטי שטרית הליכוד
חברת הכנסת שטרית
(צילום: אבי רוקח)
- איזה אינטרס יש לו? כולנו יודעים מה מצבו בסקרים. למה לפוצץ הסכם שדרכו יגיע לבלפור? "באמת לזה ייחלנו ופיללנו?", שאלה שטרית. "ברגע שגנץ אומר שקשה לו לקום בבוקר וללכת לבית הספר, כשמולו יש ראש ממשלה שעובד 24/7 ומנסה בכל הדרכים האפשריות כדי להתמודד עם המכשולים שהנגיף הזה הביא לנו מבחינה כלכלית ובריאותית, אין לי מילים אלא לומר לבני גנץ היקר: 'הגעת לשותפות וקיבלת ממשלה פריטטית. אתה אפילו לא חצי מסיעת הליכוד וקיבלת את המשרדים הטובים ביותר. תתעשת בבקשה ובוא ביחד נמשיך את האתגר הזה".
על הטענות להתנהגות ילדותית של הפוליטיקאים אמרה שטרית כי "אנחנו מדברים על תקופה מאוד קשה ומאתגרת עם נגיף שלא מתכוון לעזוב אותנו. את הגל הראשון עברנו במצב אידיאלי, הכל היה טוב ויפה. בגל השני כבר היינו עם ממשלה פריטטית והדברים הם שונים. עכשיו צריך לחלק מענקים ולסייע לעצמאים ולאותן משפחות קשות יום. צריך להיות תקציב דינמי, אנחנו לא בתקופה רגילה שאפשר לעשות בה תקציב לשנתיים. אנחנו צריכים מנועי צמיחה, ואי אפשר לעשות אותם בצורה כזאת".
- אבל אפילו האנשים שהכי מעריכים את רה"מ נתניהו, לא קונים את הסיפור של תקציב חד-שנתי ומבינים שזה בגלל שיקולים פוליטיים. "איך אפשר להגיד שמבחינה פוליטית אנחנו רוצים. למה שנרצה?"

- כי יש רוטציה. ב-2021 גנץ אמור להיכנס לבלפור. "יש עוד זמן, אנחנו ב-2020".
- אנחנו יודעים שבהסכמים הקואליציוניים זה יכול להיות הפתח האחרון של רה"מ לוותר על הרוטציה. "אם זה ככה, ואם באמת אנחנו רצים לבחירות כי יש לנו מניעים פוליטיים, שיקום גנץ ויגיד שהוא מוכן להתפשר. התקציב של 2020 מוכן, לא צריך לעבוד עליו. אפשר להוציא אותו מהיום למחר".
- אבל 2020 נגמרת. "אז שלא יתווכח, בוא נעביר את זה עכשיו. זה מצוין לכל מי שצריך לסייע".
כשנשאלה מה הייתה עושה לו הייתה במקומו של גנץ, ואם הייתה מוותרת על מה שניתן לו בהסכמים הקואליציוניים. "יכול להיות שהוא לא יכול לקום לבית הספר, כפי שהוא אמר. שמאוד קשה לו. צריך לבוא עם מוטיבציה, עם רצון עז להנהיג", השיבה שטרית. "יש לנו ראש ממשלה שעושה את זה כבר עשור לעומת מי שכנראה נלחץ מזה. לפעמים צריך לוותר, לפעמים צריך לחשוב פעמיים".