מועצה מקומית באר יעקב נחשבת כיום לאחד היישובים המבוקשים ביותר בישראל, כשהביקוש להצטרף ולהתגורר בה רק הולך וגובר.
הסיבות לכך ברורות: באר יעקב בורכה במיקום אסטרטגי במרכז הארץ, הנטוע בין שטחים חקלאיים ופינות טבע. היא מרוחקת כחצי שעה נסיעה מתל אביב, קרובה לכבישים 431, 4313 וכביש 200, פועלת בה תחנת רכבת שוקקת ובעתיד מתוכננים לעבור בה גם קו המטרו M1 והקו החום להסעת המונים BRT. וכל זה קורה כמובן בזכות ראש מועצה "בולדוזר" שלא מפסיק לדחוף ולא מתעייף מלקדם את העיר.
בחודש דצמבר 2020 העביר ראש המועצה ניסים גוזלן החלטה במליאת המועצה להפוך את באר יעקב ממועצה מקומית לעיר ואם בישראל. אין פלא, שהיא מסומנת כסיפור ההצלחה הבא, וכבר זכתה לכינוי "עיר העתיד של ישראל".

5 צפייה בגלריה
באר יעקב
באר יעקב
באר יעקב
(צילום: יוסי וקנין)

בנייה מסיבית: 15,000 יח"ד וחידוש המרכז הישן

עם הקמתן של מספר שכונות ענק, ביניהן חתני פרס ישראל, פארק המושבה, צמרות המושבה, גני מנחם ועוד, גדלה באר יעקב בתוך עשור מכ־1,900 בתי אב (כ־7,000 תושבים) לכ־8,500 בתי אב, שהם כ־30,000 תושבים, רובם זוגות ומשפחות צעירות, והיד עוד נטויה.
תחת שרביטו של ראש המועצה, ניסים גוזלן, המכהן בתפקידו זה 17 שנה, נחתם בשנת 2017 הסכם גג עם מדינת ישראל, שבמסגרתו תבנה המועצה כ־15,000 יחידות דיור נוסף על 8,500 אלו הקיימות בה היום, וכך עד לשנת 2030 צפויה באר יעקב לגדול לכ־100,000 תושבים!
השכונה הגדולה ביותר בבאר יעקב, שנבנית בימים אלו על אדמות מחנה צריפין המתפנה, תיקרא באר יעקב הירוקה ותכלול ארבעה רובעים (האקליפטוס, האורן, שקמים ומרכז העסקים), שבהם עתידות להיבנות כ־15,000 דירות. בד בבד המועצה המקומית באר יעקב מקדמת תכנון אורבני חדשני, בסגנון העיר ברצלונה, המתאפיין בבנייה משולבת למגורים ולמסחר. הפיתוח, אשר כבר החל בחלק מהמקומות, ייבנה בסטנדרט הגבוה ביותר, בדגש מיוחד על מיצובה של באר יעקב כעיר בריאה. מתוקף כך יוקמו שבילי אופניים, מסלולי הליכה וריצה, יפותחו ריאות ירוקות ופארקים חדשניים ויוצבו מתקני פנאי, כושר, נינג'ה ועוד.
הבנייה המסיבית בבאר יעקב והסכם הגג עם המדינה אפשרו גם לכ־1,000 זוגות צעירים בני המקום לרכוש את דירת חלומותיהם ביישוב במחיר מוזל במסגרת מחיר למשתכן.
לא זו בלבד, במסגרת הסכם הגג ופיתוח היישוב מקודמות גם תוכניות להתחדשות עירונית במתכונת פינוי־בינוי בשכונות הוותיקות הרצל, רמב"ם והמרכז המסחרי הישן. במסגרת פרויקטים אלה תתאפשר במרכז הוותיק הקמתן של כ־5,000 יחידות דיור חדשות, משולבות במרכזי מסחר, פארקים, מוסדות חינוך ועוד.
5 צפייה בגלריה
(הדמיה: אדריכל נחמן אטשטיין גלפז אדריכלות בע"מ)

עסקים: 2.3 מיליון מ"ר של הייטק, תעשייה, מסחר ולוגיסטיקה

העוגן הכלכלי המהותי ביותר של באר יעקב מוקם בימים אלו ברובע מרכז העסקים של באר יעקב הירוקה, שעתיד להיות מרכז העסקים המרכזי והחדשני ביותר בגוש דן. בשטח העצום המשתרע על פני למעלה מ־2.3 מיליון מטרים יוקמו מרכזי הייטק, תעשייה, מסחר ולוגיסטיקה. מעבר להכנסות האדירות שמרכז העסקים עתיד להניב ליישוב, הוא ייצור מקומות תעסוקה רבים לתושבים.

חינוך ותרבות: עיר הילדים של ישראל

בשנת 2021 באר יעקב תתמתג כעיר הילדים של ישראל, כאשר למעלה משליש מתושביה הם ילדים ומצויים בה למעלה מ־100 גני ילדים ו־18 בתי ספר.
החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ביישוב מתקדמים עד מאוד ומעניקים סל נדיב של תוכניות פדגוגיה והעשרה מגיל הגן ועד לחטיבת הביניים והתיכון.
מבני החינוך העתידים להיבנות בזמן הקרוב תוכננו בקפידה רבה תוך התייחסות מרבית לעקרונות למידה חדשנית מותאמת לשנות האלפיים.
בבאר יעקב חיי תרבות וקהילה ענפים, ובימים אלה ממש נבנים בה מבני ציבור, חינוך ותרבות אשר יהוו עוגני קהילה משמעותיים. בין הפרויקטים מרכז צעירים ונוער המתפרס על כ־700 מטרים בנויים, בעלות הקמה של כ־5.5 מיליון שקל, אולמות ספורט מפוארים בעשרות מיליוני שקלים, ספרייה עירונית חדשה, קאנטרי קלאב מרהיב וחדשני, שבנייתו מוערכת בכ־40 מיליון שקל, לצד מגרשי ספורט, מקווה נשים מהמפוארים בישראל בעלות של כ־8 מיליון שקל, מתנ"ס חדש, היכל תרבות ומשכן לאומנויות בעלות הקמה של כ־10 מיליון שקל ועוד ועוד.

קהילה בזמן קורונה: מעטפת מלאה לצד אכיפה

עם תחילתו של משבר הקורונה, הבין ניסים גוזלן מהר מאוד שמי שינהל את המאבק במגפה בפועל יהיו ראשי הרשויות. מתוך ראייה עתידית החל מיד לפעול במגוון המישורים במקביל במטרה לייצר לתושבים מעטפת סיוע מלאה.
5 צפייה בגלריה
ראש המועצה באר יעקב, ניסים גוזלן
ראש המועצה באר יעקב, ניסים גוזלן
ראש מועצת באר יעקב, ניסים גוזלן
(צילום: יח"צ)
גויסו עשרות אלפי שקלים לסיוע בסלי מזון, גויסו עשרות מתנדבים וניתן סיוע מלא ברכישת תרופות ומזון לקשישים, מבודדים ותושבים בסיכון. המועצה הקפידה לקיים פעילויות ספורט לבני הגיל השלישי וסגרה במיוחד עבורם את הפארקים בימים ושעות קבועים לטובת השמירה על ריחוק חברתי.
מרבית תושביה של באר יעקב הן משפחות צעירות. המועצה הובילה מערך שלם של אירועים, הופעות מרפסת, פעילויות זום, הכשרות וסדנאות רבות להורים ולילדים ואף לחיזוק מעמד האישה ולסיוע בחזרה למעגל התעסוקה. מחלקת הנוער והצעירים הקימה לוח שידורים אינטרנטי רב גילאי בשיתוף מחלקת החינוך, והעסיקה את התושבים בימי הסגר מהבוקר עד הערב.
בבאר יעקב ישנם שלושה בתי חולים, מתוכם אחד אזורי (בית החולים שמיר, אסף הרופא לשעבר). המועצה הפעילה קייטנות לילדי צוותי הרפואה על מנת לתמוך במערך הרפואה הארצי. השירות הפסיכולוגי העניק תמיכה רגשית למבודדים ולחולים, מחלקת הרווחה מתקשרת מדי שבוע לכל תושב מעל גיל 67 ובודקת מה שלומו והאם זקוק למשהו. קצרה היריעה מלהכיל את העשייה הרבה, אך יצוין שכל אלה מלווים במערך דוברות והסברה עשיר, יצירתי ובלתי מרפה, שמעניק לתושבים את כל המידע הנחוץ בתקופה זו. לצד ההסברה – כמובן, מתקיימת אכיפה של התקנות במסגרת המגפה.
5 צפייה בגלריה
קו תמיכה רגשית למבודדים
קו תמיכה רגשית למבודדים
קו תמיכה רגשית למבודדים
המעורבות האישית והקשר הבלתי אמצעי עם התושבים חשובים מאוד לראש המועצה ניסים גוזלן, והוא אף דואג להתקשר לחולי הקורונה ביישוב באופן אישי. ללא ספק תקופת הקורונה הבליטה את המנהיגות בבאר יעקב ואת הכישורים של המועצה והעומד בראשה, בבחינת "כשהגלים מתחזקים, החזקים מתגלים".
למעשה, בתקופת הקורונה המועצה עבדה ועובדת הרבה יותר שעות והרבה יותר קשה, מבלי לוותר לרגע אחד על העשייה השוטפת וקידום הפרויקטים הרבים המאפיינים עיר בהתהוות.
5 צפייה בגלריה
הסברה יצירתית
הסברה יצירתית
הסברה יצירתית


החזון: עתיד לצעירים בקהילה חמה ומלוכדת

באר יעקב, שצפויה להפוך ממועצה מקומית לעיר ואם בישראל, מנסחת את חזונה לשנים הבאות כיישוב מוביל החותר למצוינות מתוך אמונה שעתידו טמון בהצלחת תושבי העיר הצעירים, הלוא הם הילדים. ביישוב מעודדים חדשנות פדגוגית חינוכית, המבוססת על שוויון הזדמנויות, שותפות מלאה והעצמה אישית בד בבד עם פיתוח קהילה צומחת, חמה ומלוכדת. 

הידעתם?

- באר יעקב נוסדה בשנת 1907 והוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949.
- מי שהפך את באר יעקב ממושבה מנומנמת ליישוב המבוקש ביותר בישראל כיום, הוא ראש המועצה - ובקרוב ראש העיר - ניסים גוזלן. גוזלן מכהן ברציפות משנת 2003. כשנכנס לתפקידו, התגוררו ביישוב כ־7,000 תושבים. כיום באר יעקב מונה כ־30,000 תושבים והיא עתידה לקלוט עוד כ־90,000 בשנים הבאות.
- ב־2017, בטקס החתימה על הסכם הגג עם המדינה, קיבל גוזלן מראש הממשלה בנימין נתניהו את הכינוי "D9”, ואילו בפי התושבים הוא ידוע בכינוי “הבולדוזר”.