3 צפייה בגלריה
ענבל חליפה מאשקלון עם שני ילדיה
ענבל חליפה מאשקלון עם שני ילדיה
(צילום: אבי רוקח)
על רקע פתיחת שנת הלימודים נחשפים הנתונים הקשים על מצבם הכלכלי העגום של מאות אלפי ילדים בישראל: מתוך 2,064,000 תלמידים מגן חובה ועד תיכון ששבו למסגרות החינוך - 652,224 מהם חיים בעוני. המשמעות: אחד מתוך שלושה מהם בעוני.

מהמחקר שנערך בקרב נתמכי ארגון "לתת", עולה תמונה מדאיגה: מתוך המשפחות הנתמכות, 36% העידו כי ילדיהם צמצמו בגודל הארוחות או דילגו על ארוחות בעקבות מצוקה כלכלית. הקורונה רק החריפה את המצב והשנה נרשמה עלייה בשיעור של 17.7% בנתון זה ביחס לשנה שעברה (30.4%). זה לא הכל: יותר מ-60% מההורים הנתמכים לא יכולים לספק לילדיהם גישה ללמידה מרחוק בעקבות היעדר חיבור לאינטרנט או מספיק מחשבים.
3 צפייה בגלריה
כל תלמיד שלישי שילמד במערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה חי בעוני - אסתר
כל תלמיד שלישי שילמד במערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה חי בעוני - אסתר
"בזכות המענק קניתי את התיקים". אסתר
(צילום: טל שחר)
"אני מודאגת מאיך יהיה לילדים בבית ספר כשהם יראו שיש לאיזה ילד משהו יותר טוב", סיפרה אסתר ישראלוב, אם חד הורית לשניים מלוד, שילדיה עלו לכיתות א' וב'. "בזכות המענק קניתי להם תיקים, אבל אני מתקשה לקנות את שאר הציוד, הספרים ולשלם לבית ספר", מודה אסתר, שבשל הקורונה איבדה את עבודתה בתעשייה האווירית ומתפרנסת בעיקר ממזונות ומקצבת נכות של אחד מילדיה.
"כל הכנסה שיש לי אני ישר משלמת אוכל, חשבונות, שכירות. בגלל המצב הכלכלי נאלצנו לוותר על הבית ועברנו לגור עם שותפה".
גם שרית, אם לחמישה מחיפה שמתמודדת עם קשיים כלכליים, חרדה לגורל ילדיה. "היום ילדים רוצים כל דבר שיש לחברים שלהם כדי לא להיות מובדלים, ברגע שילד מרגיש מובדל זה יוצר לו בעיה חברתית", אמרה.
"בגלל הקורונה אין לבעלי עבודה והחובות רק נהיים יותר ויותר גדולים. הוצאה לפועל עיקלו את חשבון הבנק שלנו". שרית ובעלה למעשה מובטלים ומצבם מידרדר. "רוצים להעיף אותנו מהבית, שנהיה ברחוב עם חמישה ילדים. כל כסף שנכנס לנו הולך להוצאה לפועל, כולל תרומות. אני צריכה כסף לקנות תיקים וציוד לילדים. איך נשלם לבית ספר?"
3 צפייה בגלריה
כל תלמיד שלישי שילמד במערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה חי בעוני - שרית
כל תלמיד שלישי שילמד במערכת החינוך בשנת הלימודים הקרובה חי בעוני - שרית
"איך נשלם לבית הספר?" שרית
(צילום: יאיר שגיא)
ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון "לתת", הזהיר כי המשבר הכלכלי צפוי להגביר נשירת תלמידים וטען: "הקורונה חשפה את הפער הדיגיטלי, האי השוויון והוויתורים הכואבים שההורים נאלצים לעשות בחינוך ילדיהם".