בזמן שבדנמרק מושמדים כ-17 מיליון חורפנים, לאחר שהתגלתה מוטציה של קורונה הקשורה בהם, מנסה פרופ' מאוניברסיטה מובילה בדנמרק להרגיע מעט. לדבריו, אכן בני אדם עלולים להידבק מחורפנים, אך לא מדובר במחלה אגרסיבית יותר ולא הוכח שהחיסון העתידי לא יהיה יעיל למי שנדבק ב"קורונות החורפנים".
בריאיון לאולפן ynet התייחס פרופ' סורן פלודן, וירולוג מהפקולטה למדעי הבריאות מאוניברסיטת אורהוס, למוטציה החדשה שמקורה בחורפנים. "זיהינו בדנמרק מוטציה חדשה שבניסוי בתרביות תאים במעבדה היא אינה כה רגישה לנוגדנים. האם זה אומר, כפי שכמה פוליטיקאים אמרו בדנמרק, שהחיסונים לא יעבדו? הייתי אומר, מנקודת מבט מדעית, שאנחנו לא יודעים".

3 צפייה בגלריה
חורפנים בדנמרק
חורפנים בדנמרק
חורפנים בדנמרק
(צילום: AFP)


פרופ' פלודן סבור כי "קורונת החורפנים" לא תהיה קטלנית יותר מזו המשתוללת בעולם. "בדרך כלל מה שקורה, כשמוטציה מתרחשת במין אחד, במקרה הזה חורפנים, ואז קופצת למין אחר, בדרך כלל זה פחות אגרסיבי. אז הציפייה שלי היא שאו שהוא יהיה זהה ל-covid-19 או פחות אגרסיבי". הוא הדגיש שלא מדובר במגפה חדשה, שמקורה בחורפנים: "החדשות האלה התפשטו ברחבי העולם, הייתי אומר שהראיות לכך הן קלושות מאוד אם בכלל, אז לא הייתי מודאג מזה".
לגבי מקור המוטציה, אמר פרופ' פלודן: "בחורפנים השימוש הוא באותם קולטנים כמו בבני אדם, אבל הם קצת שונים. בכל פעם שווירוס נכנס למין חדש הוא משתנה קצת וזה מה שקרה כאן, אז המוטציות האלה היו קורות, ונצפו גם בחורפנים בהולנד, משהו דומה מאוד. אז זו הסיבה שזה קורה אצל חורפנים. מה שמעניין כאן או מדאיג הוא שזה יכול לקפוץ ממין למין".
לדבריו, החורפנים נדבקו מבני אדם שעובדים בחוות גידול בעלי החיים לתעשיית הפרוות. "זה קרה בחלקים בדנמרק שהייתה התפרצות של קורונה, אז סביר שמשם זה הגיע", הוא אמר. לדבריו, מיליוני החורפנים בדנמרק מושמדים בשל החשש שהמוטציה של הנגיף תעבור לעוד בני אדם.
3 צפייה בגלריה
עובדים בתהליך קבירת החורפנים
עובדים בתהליך קבירת החורפנים
עובדים בתהליך קבירת החורפנים
(צילום: EPA)
למרות החששות הגדולים ממגפה נוספת, פרופ' פלודן אינו מודאג: "אני מודע למידע שלא שותף עוד עם הקהילה המדעית עדיין. נטען שנוגדנים מאנשים שהחלימו מקורונה לא מוגנים נגד הנגיף החדש הזה, אבל זה נעשה במעבדה ויש הבדל בין זה לבין בן אדם חי. אז אישית אני לא כל כך מודאג, אנחנו זקוקים לעוד הרבה ראיות כדי להסיק את זה". לגבי בעלי חיים אחרים, כמו חיות מחמד, הוא אמר כי אין ראיות לכך שכלבים וחתולים העבירו את הנגיף לבני אדם.
אתמול הודיעו במשרד הבריאות בישראל כי הם נערכים לתרחיש של הגעת ישראלים ארצה עם הנגיף בעל המוטציה, והכניסו את דנמרק לרשימת המדינות האדומות באופן מיידי, ובאופן חריג ללא התרעה מוקדמת על חזרה ארצה ללא בידוד. החל ממחר – כל השבים ארצה מדנמרק יחויבו בבידוד.
3 צפייה בגלריה
מקום בו נקברו חורפנים שהושמדו
מקום בו נקברו חורפנים שהושמדו
מקום שבו נקברו חורפנים שהושמדו
(צילום: EPA)
עם זאת, בניגוד לדיווחים אחרים – אין כעת חשד לגבי שבים ספציפיים מדנמרק שנושאים את הנגיף בעל המוטציה. "בכל דנמרק ידוע כרגע על מספר חולים מועט שנגוע במוטציה והם מבודדים", נמסר מהמשרד. "הסבירות שהגיע חולה הנושא את המוטציה לישראל נמוכה". יחד עם זאת, הדגישו במשרד, "אנו נוקטים במשנה זהירות. משרד הבריאות יחד עם פיקוד העורף הוציא רשימת נוסעים שחזרו מדנמרק ויוצר עמם קשר מהבוקר לביצוע דיגום מיוחד לקורונה ובדיקת המוטציה. עד לקבלת התוצאות הנוסעים מדנמרק מתבקשים להיכנס לבידוד - דנמרק נכנסה לרשימת הארצות האדומות המחייבות בידוד".