4 צפייה בגלריה
פלמינגו שהתחשמל
פלמינגו שהתחשמל
פלמינגו שהתנגש בקווי חשמל
(צילום: נדב ישראלי, החברה להגנת הטבע)
45 מיליון שקל – זה הסכום הנדרש עבור סימון קווי מתח, שישפר באופן משמעותי את ההגנה על עופות דורסים בישראל מפני התחשמלות והתנגשויות בקווי מתח עיליים. כך עולה מבדיקה שעשתה החברה להגנת הטבע.
עוד עולה מהבדיקה, כי האזורים הרגישים, שבהם צפיפות קווי המתח היא גבוהה, הם עמק החולה, עמק יזרעאל, עמק בית שאן, חוף הכרמל וצפון מערב הנגב. באזורים בעלי דרגת הרגישות הגבוהה ביותר, עוברים קווי מתח באורך כולל של 940 ק"מ, שאותם מבקשת החברה להגנת הטבע, ממשרד האנרגיה, לממן, במסגרת תכנית רב שנתית, על מנת למנוע מוות נוסף של עופות דורסים נדירים, מהתנגשויות והתחשמלויות.
4 צפייה בגלריה
שקנאים שהתחשמלו בעמק החולה
שקנאים שהתחשמלו בעמק החולה
שקנאים שהתנגשו בקווי חשמל בעמק החולה
(צילום: רט"ג)
לפי החברה להגנת הטבע, את תופעת ההתנגשות של עופות בקווי מתח עליון, ניתן למנוע לחלוטין, רק על ידי הטמנת הקווים. צמצום התמותה, מושג בעזרת סימון קווי המתח באלמנטים בולטים, המגבירים את הנראות שלהם. מבדיקה שנעשה על ידי החברה, עולה כי ישנו צורך דחוף ביותר, בסימון של 940 ק"מ של קווי מתח קיימים (כ - 5% מכלל קווי המתח בארץ), בעלות משוערת של כ - 45 מיליון שקל.
בפנייה של החברה להגנת הטבע למנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, שנשלחה בשבוע שעבר, נכתב: "ישראל היא 'מעצמת עופות', המתאפיינת בעושר מינים גבוה, המקננים או חולפים במסגרת הנדידה מעל ארצנו, וזאת בהיותה נתיב הנדידה מהחשובים בעולם".
4 צפייה בגלריה
רמת סיכון להתנגשויות עופות
רמת סיכון להתנגשויות עופות
רמת סיכון להתנגשויות עופות
(איור: החברה להגנת הטבע)
עוד נכתב כי "לעושר זה פוטנציאל תיירותי וכלכלי גדול, לצד מחויבות בינלאומית להגנה על העופות. משאבים רבים מושקעים באישוש והגנה על אוכלוסיות של מיני עופות המצויים בסיכון. ישנם שני גורמים משמעותיים, שממשיכים להוות סיכון גדול לעופות - התחשמלות של עופות על עמודי חשמל והתנגשות בכבלי מתח. רק בחודש האחרון, מצאו את מותם שני נשרים, שפגעו בקו מתח באזור הר הנגב (בכל ישראל, חיים בסה"כ כ - 200 נשרים) בשנים האחרונות, התחשמלו ברחבי ישראל, 26 עיטים ניציים, העיט הניצי הוא אחד מהעופות הנדירים בישראל, פחות מ - 20 זוגות מקננים נותרו כיום בישראל".
כיום מבוצע מיגון עמודי חשמל בפני התחשמלות, בקצב נמוך מאוד, של כ - 100 עמודים בשנה בלבד, במימון פרויקט 'פורשים כנף'. לדברי החברה להגנת הטבע, קצב זה אינו מספק, ובינתיים אנו מאבדים מינים נדירים, כמו עיט ניצי ועיט זהוב, המצויים על סף הכחדה בארצנו.
4 צפייה בגלריה
חסידה לאחר התחשמלות
חסידה לאחר התחשמלות
חסידה לאחר התנגשות בקווי חשמל
(צילום: דותן יושע)
"בפגישה שערכנו לפני זמן מה, עם יו"ר רשות החשמל היוצא, עלה כי תקצוב מהלכים להגנה על עופות מפני פגיעה ברשת החשמל, מחייב החלטה ברמת משרד האנרגיה. גם עמדת חברת החשמל זהה. ללא מימון חיצוני, לא ניתן יהיה למגן יותר עמודים כנגד התחשמלות. סימון נגד התנגשויות, לא מתוקצב כלל, על ידי חברת חשמל. נבקש להיפגש עמך ולהציג בפניך את הנושא, כדי לבחון כיצד ניתן לקדם פתרון שיאפשר 'רשת חשמל ירוקה', כזו שאינה מכחידה את ציפורי ארצנו", נכתב בפנייה.
ממשרד האנרגיה לא נמסרה תגובה.