4 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
"סיוע בדרך". הנשיא טראמפ, הלילה
(רויטרס)
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הודיע הלילה (בין שישי לשבת) כי ארצות הברית תסייע ללבנון, שמתמודדת עם נזקי הפיצוץ העז שאירע ביום שלישי האחרון בנמל ביירות. "שלושה מטוסים מלאים באספקה רפואית, מזון ומים, צוותים רפואיים וציוד נוסף לשעת חירום עושים את דרכם ללבנון", הוא אמר. טראמפ ציין שכך הוא סיכם עם הנשיא הלבנוני מישל עאון בשיחת טלפון שקיימו השניים.
בנוסף, טראמפ מסר כי הוא ייקח חלק בשיחת ועידה שתתקיים מחר בפריז, ביוזמת נשיא צרפת עמנואל מקרון ובהשתתפות מנהיגים אחרים, ותעסוק באסון הלבנוני ובאמצעים לסייע למדינה.
הפיצוץ שהרעיד את ביירות, נזכיר, נגרם ככל הנראה מהתלקחות של 2,750 טונות חומר דליק מסוג אמוניום חנקתי שהוחזק במחסן סדוק בנמל במשך שש שנים. באסון נספו לפחות 154 בני אדם ונפצעו אלפים, כאשר גם כעת נמשכות פעולות החילוץ מבין ההריסות בעיר ולכן ייתכן שהמספרים הללו אף יעלו.

4 צפייה בגלריה
 נזקי האסון בנמל ביירות
 נזקי האסון בנמל ביירות
נזקי האסון בנמל ביירות
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
נזקי הפיצוץ בלבנון
נזקי הפיצוץ בלבנון
ביירות לאחר הפיצוץ העז בנמל
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
נזקי הפיצוץ בלבנון
נזקי הפיצוץ בלבנון
נמשכים החיפושים אחר לכודים וניצולים
(צילום: רויטרס)
בנאומו הלילה טראמפ לא התייחס להשערותיו לגבי סיבת הפיצוץ, אף ששעות לאחר האסון - בלילה שבין שלישי לרביעי - הוא אמר כי גנרלים בצבא ארה"ב סבורים שמקורו הוא "התקפה איומה", כלשונו, שבוצעה באמצעות פצצה. עד כה לא ברור על איזה מידע הנשיא התבסס, או עם אילו גנרלים הוא נפגש.
בתוך כך, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס אתמול לראשונה לאסון ואמר שמדובר ב"טרגדיה עצומה". הוא הכחיש את הטענות שלפיהן ארגונו החזיק כלי נשק בנמל שבו אירע הפיצוץ, ואמר כי גם אנשי הארגון נפצעו ונהרגו באירוע. נסראללה קרא ל"סולידריות חברתית", ברקע הזעם שאזרחי לבנון מפנים כלפי מנהיגי המדינה ברקע המצב הכלכלי הרעוע וחוסר האמון בין הממשלה לבין התושבים.
הנשיא הלבנוני עאון העלה אתמול את האפשרות שהפיצוץ נגרם כתוצאה מ"התערבות חיצונית". הוא ציין כי אמנם החוקרים בודקים אפשרויות של רשלנות בטיפול בחומר או של תאונה - אך נבדקת גם אפשרות שטיל, פצצה או גורם אחר הובילו לאסון. הוא אף סיפר שהוא ביקש מצרפת לקבל לידיו תמונות לוויין מזמן הפיצוץ, כדי לבדוק אם מטוסים או טילים היו באזור.
עאון הודה בכך שרק לפני שבועות ספורים הוא הורה לסלק את טונות האמוניום חנקתי מנמל ביירות, אך "לא בדק אם הוראתו יושמה עקב עומס רב".